Gå till innehåll

Dator för videoredigering!


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Ska nu köpa en ny dator för videoskapande.

 

Programmen som används på datorn ska vara:

Avid Xpress Pro

Adobe After Effects

Music Maker (kommer senare bli Pro Tools eller liknande)

 

Har fått ett erbjudande på en HP XW4400

Processor: 2,4 Ghz

Ram: 4GB

Grafikkort: nVidia Quadro FX1500

Hårddisk: 160+250+250GB

Övrigt: DVD +/- R/RW, Pyro Firewire kort,nätverk/ljud/USB, Win XP Pro (Eng).

Priser:

HPXW4400 18 000:- exkl moms.

Installation/testkörning Avid 4.500:- (inkl konfigurering)

 

Och dem vanliga frågorna:

 

Är detta en bra dator eller är det något som ska tilläggas?

 

Vad ska man ha för skärmar? Vilken tillverkare/modell? Vill helst ha minst 20".

 

Hur ska man ha hårddiskarna för att det ska fugera smidigast och bäst?

Ska man installera alla program på 160GB hårddisken, på en 250GB ha all video och på den andra 250GB ha ljud och musik?

Eller ska man skaffa något liknande sådan här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325018

 

/jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekommendera riktigt snabba hårddiskar typ WD Raptor.

Ha lite mindre diskar, fast snabba, med de projekt du jobbar med och arkivera sen på tex vanliga billiga usb2, det finns också lösningar med vanliga sata diskar "externt" för backup.

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

håller med att snabba diskar som raptor är något du borde sträva efter som arbetsdiskar, sen gör du RAID mellan dom så blir det bra med krut och om en disk rasar så har du kvar informationen på andra disken. Har sedan kanske en större disk (500 gb) där du sparar ner färdiga projekt och en lite mindre för bara ljud. Så skulle jag har gjort de.

 

Tänk på att 4 gig i ram kanske inte är det bästa. Kolla så att det är snabba ram istället för 2 gig ram-minnen, dom kan vara så sega att 2 gig med 1 gigs ram-minnen kan vara ett bättre köp. Det är inte minnets kapacitet du är ute efter utan tiden för minnet att behandla informationen. Större minnen gör att den måste hantera mer information, de leder till längre tider. Hör med dom om minnerna är snabba så att det inte är långsamma.

 

Fast hade man haft pengarna så skulle man ju byggt en renderfarm också :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Men i fallet Avid (och de flesta andra videoredigeringsprogram) så är det viktigt med mycket minne om man har stora alt komplicerade projekt med många klipp alternativt många program öppna samtidigt.

 

Bäst är ju givetvis mycket och snabbt minne.

 

Själv har jag goda erfarenheter av HP (men frågar du Rabies här på forumet får du höra ngt annat ;) ). Det är i fallet Avid/ProTools vettigt att ha en certifierad burk eftersom dom annars är VÄLDIGT kinkiga på supporten.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Är processon q6600? eller e6600? Då program för redigering och rendering drar nytta av många kärnor är en quad processor att rekomendera. På tal om raptor så har jag själv en sådan och visst går det lite snabbare men det är absolut inte nödvändigt då de fortfarande är ganska dyra. Fyra gb ram är inte så snabba om de är 4st 1gb minnen men är det 2x2gb i dualchannel så är det lika snabbt som 2x1gb ram. I raid har jag inte testat så det kan jag inte utala mig om likaså quadro kort.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316738

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169

 

Edit: såg inte vad Max H skrev men det är helt rätt om du tittar på 2x2gb minnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är grymt svårt att få overlayen i rätt färg/kontrast med GeForce FX korten (i jämförelse med Quadro). Annars får du olika kontrast/färg i paus-läge resp. playback med Avid Xpress Pro. Plus att man (åtminstone tidigare) kunde få problem med 3D effekterna - typ bouncing ball transitions (vem som nu använder det... ;) ).

 

Men visst, det funkar med GeForce också (ATI är no-no).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du redigera?

Vanlig SD video eller HDV etc, då räcker det med en hårddisk utan raid för att hålla materialet. Undvik Raptorer och andra snabbt roterande budget diskar, kör raid i stället eller om du vill glänsa i full HD så köp dyra högre kvalité diskar via t.ex. fiber eller SCSI. Dock kör de flesta även i dessa lägen på hederliga raidade 7 200 varvare, säkrast så.

 

Det är även mycket smart att köra OS från en disk, program från en annan och om möjligt cash och dylikt från en tredje samt raidade materialdiskar till övrigt. Smart att dela upp ljud och video på olika raidar därtill. Dock är detta igen att ta i väldigt mycket, det räcker med en enda disk för SD DV redigering, med program, OS och allt på samma disk. HD Funkar bra med en Windwos/Program disk samt en fyra disk raidad video disk.

 

Skärm köper du med fördel från http://www.dell.se , dessa är något bättre än konkurrenternas och har fler ingångar.

 

Quadro kort är faktiskt att rekommendera då jag själv stött på problem med andra kort Windows system tillsammans med Avid. Över huvud taget skulle jag råda dig att om du vill ha en stabil och ej krånglande Avid redigering så välj att köpa en Mac, eller i alla fall ett färdigt beprövat Avid system från t.ex. http://www.lrtv.se

 

Jag kan säga det tusentals gånger. Avid och ej beprövad hårdvara d.v.s. hemdatorer eller ihopplock är en ständigt irriterande varböld. Lägger man 30 000:- på Avid så för fan ta och köp en dator som funkar bra tillsammans med det. Apples datorer funkar exemplariskt just därför att konfigurationsmöjligheterna är små, det finns kanske allt som allt 20st Mac modeller att köpa i dagens läge, hur många datorer anpassade för windows finns det (PCs), otaliga då man kan bygga själv. Avid fullkomligt skiter i hemmabyggen, för att öra en sedvanlig och klassisk liknelse, det är som att köra en Ferrari på barnvangsjul. Dock går det med mycket mycket besvär att kolla av Avid rekommenderad hårdvara, från processor, moderkort, chipset drivrutiner, grafikkort, hårddiskar etc till ting i mjukvaruväg som kan ställa till det, bios versioner , firmware etc. Krångligt som fan men men, vill man snåla så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla snabba svar!

 

Datorn är ett förslag från lrtv. Har en egen byggd datorn nu och det bara krånglar så därför vill jag köpa en dator som Avid rekommenderar.

 

Jag ska fråga lrtv lite mer exakt vad det är för processorer och hur det är med ramen.

Jag kommer nog i framtiden att redigera HDV men just nu blir det nog mest gamla DV. Man kan ju förhopningsvis uppdatera datorn sedan.

 

Ja, jag har för mig att jag läst förut att Dell har bra skärmar så det blir nog två av dem. Något exempel på vilken man ska ta extra koll på eller vad man ska kolla på skrämarna för att se om dem är bra? Monitor med eller utan widescreen spelar väl igentligen ingen roll eller?

 

Vet inte riktigt hur jag ska göra med hårddiskarna. Kan man ha en hårddisk med alla program och windows installerade på, en disk med video och en med ljud, alltså totalt tre diskar. Man ska ju sedan när det är färdigt redigerat ta bort projektet från datorn och lägga det på extern disk som man sparar det på.

 

Är det onödigt med något liknande sådan här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325018

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Vis av erfarenhet (på skärmar) - skaffa en 24" direkt. Jag har två st 19" nu och skarven mellan dom håller på att driva mig till vansinne. I och för sig främst i After Effects om man compar i 1080i då hela comp-fönstret inte får plats. Men det var mer irriterande än jag trott i redigeringen också.

 

Jag ämnar byta inom kort. Antingen ett lågbudget alternativ (Dell eller Samsungs nya "billiga" som fått ganska bra kritik) eller en dyrare kalibreringsbar NEC (som i alla fall är billigare än en Eizo).

 

Enda sura är att en 24" ger 1920 x 1200 medans två 19" ger 2560 x 1024. Men en 30" blir fört dyrt för att det ska vara värt det.

 

Extern låda är ju iofs trevligt och HPxw4400 har ju inte jättemycket plats för extra diskar. Att tänka på är att om du väljer att köra externa firewirediskar till en Xw4400, är att du inte kan uppgradera/köra en Avid Mojo om du har externa firewirediskar. Då måste du köra internt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Max H; menar du att jag ska strunta i två skärmar och köra en 24" istället. Tror inte att jag har plats med två 24" monitorer på skrivbordet.

 

Jag har inte Mojo så det problemet kommer jag inte stöta på gissar jag på.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp! Jag skulle personligen köra en 24" istället för 2st 19" (jag ämnar alltså byta från just 2st 19" till en 24").

 

Även om du inte har Mojo nu så kanske du vill ha det senare. Men då får du strunta i externa diskar i det läget.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har nu frågat lrtv om minnet och processorn.

 

Såhär skrev dem:

Minnestyp DDR-2 667 MHz ECC obuffrat

det är 4x1Gb.

Processorn är core 2 duo.

Hårdiskarnas märke vet jag inte, men det är 7200rpm S-ATA.

 

Vad tycks?

Ska man byta något?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Har även fått ett erbjudande av Scandinavianphoto:

 

HP XW4400

Base Unit HP xw4400 Workstation

Operating System Microsoft Windows XP Pro 32-bit OS

Processor Intel Core 2 Duo E6700 2.67 4MB/1066 CPU

System Memory HP 3GB (2x512+2x1GB)DDR2-667 ECC RAM

Graphics Card NVIDIA Quadro FX1500 256MB PCIe Graphics

Hard Drive 1 HP 250GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

Hard Drive 2 HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 2nd HDD

Hard Drive 3 HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 3rd HDD

RAID HP RAID 0 Data Array Configuration

Keyboard HP PS/2 Standard Keyboard

Mouse HP USB Optical Scroll Mouse

Floppy Disk Drive HP 1.44MB Floppy Disk Drive

Optical Device 1 HP 16X DVD+/-RW DL LightScribe

Audio Realtek ALC262

LAN Broadcom 5755

 

Den här konfigurationen kostar ca 30000:- inkl moms.

 

Vilket erbjudande skulle ni tagit?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har bestämt mig för att köpa datorn av Scandinavian Photo men hur är det med firewirekort?

 

Jag ska ju köpa ett Pyro firewirekort till datorn som ska vara kopplad med min bandare, Sony DSR-11, men jag kommer i framtiden köpa Mbox 2 Pro Factory som också kopplas till datorn genom firewire.

Så nu är frågan:

ska man koppla dem båda till samma kort eller ska dem vara kopplade till varsitt kort?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Man få en HP 30 tummare för drygt 11-12 000 kr, visst de kostar men det är ganska mycket billigare än Dells. Dessutom har den en S-IPS panel så betraktningsvinklar och färgåtergivning är inga problem, även om de kan behöva kalibreras. Dock kan man inte göra de på skärmen då de inte finns OSD:er som stödjer så stora paneler, endast luminans kan justeras på skärmens OSD direkt.

Att sitta vid en 30 tummare med 2560x1600 är svinhärligt i program som PS, AE eller vilket video/fotoredigeringsprogram som helst eftersom man får plats med allt utan problem.

Dessutom är de bättre än vissa 27 tummare (inte alla) då deras pixelstorlek är lite större än 24 tummarens, vilket kan resultera i lite oskarpare bild.

Men visst, som vissa andra säger, satsa på 24 tummare, och har du pengar till det - gå på en 30 tummare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det börjar nu närma sig köp av dator och samtidigt växer man, så nu känns det som man ska planera köp av HD utrustning så min fråga är:

 

Kommer datorn som Scandinavian Photo erbjuder klara att redigera HD?

 

 

Base Unit HP xw4400 Workstation

Operating System Microsoft Windows XP Pro 32-bit OS

Processor Intel Core 2 Duo E6700 2.67 4MB/1066 CPU

System Memory HP 3GB (2x512+2x1GB)DDR2-667 ECC RAM

Graphics Card NVIDIA Quadro FX1500 256MB PCIe Graphics

Hard Drive 1 HP 250GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

Hard Drive 2 HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 2nd HDD

Hard Drive 3 HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 3rd HDD

RAID HP RAID 0 Data Array Configuration

Keyboard HP PS/2 Standard Keyboard

Mouse HP USB Optical Scroll Mouse

Floppy Disk Drive HP 1.44MB Floppy Disk Drive

Optical Device 1 HP 16X DVD+/-RW DL LightScribe

Soundblaster X-Fi XtremeMusic Audio

LAN Broadcom 5755

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Enligt Scandinavian Photo har HP XW4400 ersatts av HP XW4600 som också har blivit godkänd av Avid. Jag ska nu då istället köpa en HP XW4600 genom Scandinavian och dem sätter ihop en konfiguration efter ens önskemål så jag vill nu höra vad ni tycker om denna konfigurationen.

 

Microsoft Windows XP Pro 32-bit

Ram: 3GB

Processor: Intel Core 2 Quad 3.0GHz eller Intel Core 2 Extreme 3.0GHz

Grafikkort: Nvidia Quadro FX 15000

Tre hårddiskar: 250GB+500GB+500GB

Pyro firewirekort

 

Har ni något tips på vad för DVD brännare man ska ha?

 

Ram:

Ska man ha 3x1GB eller 2x1GB+2x512MB eller spelar det någon roll?

 

Vad tycker ni?

 

På datorn kommer Avid Xpress Pro, kommer att uppdateras till Media Composer, och After Effects att användas.

För mig är det viktigaste att det fungerar med Avid och att man kan redigera dem flesta formaten som exempel DV,HD, HDV med flera.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man verkligen få 3 x 1Gb - ska det inte vara parvis montering på dom? En poäng kan ju vara att inte fylla den helt med ramminne så det finns att fylla på när XP eller Vista 64 blir användbart i Avid-miljö. Det är skoj med massor av ram.

 

Vet inte hur det är med Avid, men AE går för det mesta fortare med 3Gb och Quad CPU.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaret!

 

Det jag undra med frågan om ram var om det spelade någon roll hur ramen var uppbyggd. Datorn klarar totalt 8GB i ram så jag tror jag börjar med 3GB så har jag lite att fylla på sedan.

 

Processor:

När det gäller processor tror jag att jag kommer att satsa på Intel® Core™2 Quad Q6700 Quad-Core processor (2.66 GHz, 2 x 4 MB Shared L2 cache, 1066 MHz FSB), låter det bra? 2.66GHz känns lite för lite, räcker det eller ska man köpa två stycken?

På HP.s hemsida stod det att det var det högsta som datorn fungerade med. Annars var det Intel® Core™2 Extreme QX9650 Quad-Core processor (3.00 GHz, 2 x 6 MB Shared L2 cache, 1333 MHz FSB) men det verkar som om AE inte fungerar med den processorn.

 

Grafikkort:

Tyvärr har jag nu hittat ett problem med grafikkortet. När jag kollade på HP:s hemsida om datorn stod det ingenting om att den supportade Quadro FX 1500.

 

Datorn supportade Quadro FX 3500 men det gör inte After Effects så kommer det bli problem om jag arbetar med AE på en dator med Quadro FX 3500 som grafikkort?

 

Såg att datorn fungerade med Quadro FX 1700 men det gör ingen av programen så det grafikkortet kanske inte är någon idé att tänka på?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Barnholdt; jag har faktiskt funderat på att köpa en mac men eftersom det inte finns något dvdprogram till dem så känns det bättre med en PC. Macar är ju i för sig starkare än PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Macar är ju i för sig starkare än PC.

 

Nej, nej och åter nej.

Har du kunskapen kan du bygga en PC som tar den starkaste Macen.

Dem starkaste datorerna är världen är inga iMacs. :)

 

Jag har ingen aning om vad ni får dessa "påståenden" ifrån ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska inte svära på grafikkortet men jag tvivlar på att det är ett problem med 1700 eller 3500 - åtminstone för After Effects.

 

Och jag har för övrigt en QX9650 propp i min burk och den funkar hur bra som helst.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...