Gå till innehåll

Fostex FR-2 LE


Subwar

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag står i begrepp att införskaffa en Fostex FR-2LE, tänkte dock kolla här om någon har erfarenhet av den? Jag har sökt här på forumet och hittat endel om storerbror Fostex FR-2 men inget om den här lilla varianten. Upptäckte den först på Scandinavian Photos hemsida och har sedan hittat endel produktblad på nätet som t.ex:

 

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pdf/spec/240346.pdf

 

Ser att den är bra mycket billigare om man beställer från USA, någon som vet hur mycket tullen går på?

 

Ha en underbar dag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte använt varken FR-2LE eller FR-2 men tror absolut på dom. Fostex är hyffsade på att göra inspelningsprylar och det skulle förvåna mig mycket om de inte når upp till förväntningarna med tanke på priset.

När det gäller att beställa från usa så brukar man hamna på samma pris ändå eftersom man ändå måste skatta för prylarna, sedan + tull och frakt. Men kan du få dom att skriva det som "gåva" eller liknande så går det att slippa skatten men det kan man nog inte räkna med. Ska dock tillägga att jag inte har jätte-erfarenhet att beställa från usa så jag är inte 100.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Försök hitta nån privatperson som säljer på Ebay så är chansen ofta stor att det slinker igenom.

Well, skulle gärna vilja hålla med, men då får man ingen garanti på prylarna, & att tvingas laga en defekt burk dagarna/veckorna/månaderna efter man fått den är inte bara jävligt surt utan kan även bli äckligt dyrt :-(

Jag köper en grym mängd begagnade prylar. Det är inte bara ett sätt att hålla nere priset på min studio, utan många av dom sakerna har inte varit i produktion på >väldigt

....det är redan nu aldeles för mycket tid som går åt att bygga om & reparera typ 30 år gamla synthar & effekter, har man dessutom inte kunskapen om hur man gör så blir det enbart ap-dyrt...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Nu har jag inhandlat ovanstående ljudinspelare Fostex FR-2LE, nyss anlänt från Scandinavian Photo! :e Skall komma med ett omdöme så fort jag fått testat den!! Hur får man föresten ens profilbild att synas när man gör inlägg?? Lagt upp en men syns gör den inte....som ni ser...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Hej

 

Eftersom jag stått i valet och kvalet länge om vilken bärbar maskin jag ska satsa på tog jag kontakt med Sveriges Radio och frågade vad dom använder på fältet. Bl.a. använder dom Fostex FR-2LE pga de mycket fina mick-stegen.

 

Den gamla rull-Nagran är helt ute men killen jag pratade med sa att enstaka reportrar använder den för att den "ger mer pondus".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Eftersom jag stått i valet och kvalet länge om vilken bärbar maskin jag ska satsa på tog jag kontakt med Sveriges Radio och frågade vad dom använder på fältet. Bl.a. använder dom Fostex FR-2LE pga de mycket fina mick-stegen.

 

Den gamla rull-Nagran är helt ute men killen jag pratade med sa att enstaka reportrar använder den för att den "ger mer pondus".

 

Kul att höra att man köpt något bra då!!:bire måste erkänna att jag knappt använt den, tyckte jag hade lite problem med att det inspelade ljudet blev väldigt lågt, får väl testa lite mer....

Länk till kommentar
Share on other sites

Nya numret av Studio nr 8 har en genomgång av 8 st bärbara maskiner, bl.a Fostexen. På den medföljande CDn fanns 5 ljudexempel från varje maskin. Det som jag slogs av att Fostexen hade mycket mer botten än övriga. I många fall lät ljudet tunt från de andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Sen är det väl iof inte HELT rättvist att jämföra Fostexen med dom andra i testet.

Fostex FR2/FR2Le är mer inriktade på den professionella marknaden, medans fick-inspelarna är inriktade på skiss, diktafon & lek, undantaget möjligen Sonyn, som verkar avsedd för självutnämda audiofiler utan omdömme med med gott om pengar.

Inte testat Sonyn själv, men vad jag hört låter den okey. Okey är inte okey för 28 stora lappar...

Har en FR2, dvs den fullvuxna, själv sen ett bra tag tillbax, & är väldigt nöjd. Vad jag vet ska Le låta ungefär likadant.

Använt den flitigt med mickar från bla Oktava, Sennheiser, Shure, AKG & Neumann, & den gör ett alldeles utmärkt jobb :-)

...däremot misstänker jag starkt jag är ganska ensam om att alltid ha det feta åbäket med mig, lite otymplig...

 

Subwar, har du ställt upp Trim-rattarna??

Du ska kunna få en jävla gain ur den där, så jag misstänker STARKT att det bör vara där skon klämmer...

Med Trim ställer du in förstärkningen, med den tvådelade Level-ratten ställer du in ingångsvolym.

Vidare, är du säker på att den är inställd på Mic & inte Line på ingångarna?

Vad använder du för mickar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
...

 

Subwar, har du ställt upp Trim-rattarna??

Du ska kunna få en jävla gain ur den där, så jag misstänker STARKT att det bör vara där skon klämmer...

Med Trim ställer du in förstärkningen, med den tvådelade Level-ratten ställer du in ingångsvolym.

Vidare, är du säker på att den är inställd på Mic & inte Line på ingångarna?

Vad använder du för mickar?

 

Skall ta mig en titt på det igen....tack för infon! :birp Använder en Röde Ntg-2 mic och även en trådlös mygga från Sennheiser (ME2) och kameramottagare EW-122P G2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar hur man ska tolka det här. FR-2 Le har ju ingen tidkodsgenerator men när jag öppnar en bwf-fil i ett vanligt textredigeringsprogram så framgår det av filhuvudet att fps är 25 ND alltså non-drop frame. Samma info finns i den följande xml-datan.

 

Öppnar jag filen i Final Cut Pro så framgår det också att Frame rate är 25. Den infon finns inte för filer som inte är inspelade på Fostexen. Samtidigt tolkar FCP alla ljudfiler som 25 fps som man ser när man stegar ruta för ruta i den sk viewern

 

Undrar hur man ska tolka det här? Varför finns infot med? Det är ju ingen tidkod i vanlig mening?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill minas all Broadcast Wave har tidskod som fast standard i metadatan. Om maskinen inte skriver tidskod själv så utgår den obönhörligen från ett standardvärde & med 0:00:00:00 som grundkod.

I det här fallet 25fps ndf. Metadatan skrivs som header precis i början av filen & läses på samma sätt som en CD-skiva, helt enkelt eftersom det är bwf-formatets uppgift att hålla reda på. Vill man inte ha det så är Wave exakt samma sak fast utan metan.

Att det inte finns med i andra filer för dig kan tänkas bero på att dom inte är Broadcast Wave.

 

Hm, visste faktiskt inte att man kunde öppna bwf som textfil för att glo på metan :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

 

Subwar, har du ställt upp Trim-rattarna??

Du ska kunna få en jävla gain ur den där, så jag misstänker STARKT att det bör vara där skon klämmer...

Med Trim ställer du in förstärkningen, med den tvådelade Level-ratten ställer du in ingångsvolym.

Vidare, är du säker på att den är inställd på Mic & inte Line på ingångarna?

Vad använder du för mickar?

 

FR2 LE har kombojack med tele för linjeingångarna och trimrattarna kan inte användas för dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker liksom Subwar att inspelningsnivåerna är lite låga men maskinen är min första digitala inspelare så jag kanske tänker fel om nivåer. Jag har testat fyra micar med olika nivåinställningar. Är det någon som kan säga om genomsnittsnivåerna är rimliga? Jag har talat med normal röst. Jag ska försöka lägga upp inspelningarna om ett tag.

 

Mikrofontest med Fostex FR2-LE

 

Syftet är att få fram genomsnittliga inspelningsnivåer på Fostexmaskinen med ett par olka mikrofoner med olika känslighet. Testet har gjorts genom att jag har sagt mikrofonernas namn och mictrimkontrollernas inställning med likartad röststyrka.

 

Mikrofoner

 

Sennheiser MD 441 dynamisk mikrofon supernjure. Frekvensgången helt rak (den har ett roll-off filter för nedre mellanregister och ett briljansfilter som förstärker frekvenser på ett par kilohertz och uppåt). Angiven känslighet 1,8 mV/PA. Placering ca 10 cm från min mun

 

Beyerdynamic MCE 86 E kondenstatormikrofon, hypernjure. Angiven känslighet 30 mV/PA. Placering ca 10 cm från min mun

 

Beyerdynamic MCE 50.18 kondenstatormikrofon, rundtagande mygga med lemokontakt kopplad via beyers phantomadapter CVU 16 ställd på rak frekvensgång. Angiven känslighet 4,5 mV/PA (osäker om jag tolkat uppgiften rätt, tycker det borde var mer). Denna mic är väldigt känslig för brum. Man kan inte ha micförstärkarna inkopplade på nätet (testat med andra micförstärkarna) därav det brum som hörs. Placering ca 10 cm från min mun

 

Countryman ISOMAX kondensatormikrofon, supernjure, headset kopplad till xlr kontakt. Kan inte tolka uppgiften om känslighet. Placering 3-4 cm från min mun

 

Mikrofonerna har spelats in 2 gånger var, en gång med mictrimmern på maxläge och en gång ställd på kl 3.

 

Inspelningsförutsättningar

 

Inspelningarna gjorda i mitt sovrum. Rummet är inte helt tyst, ett svagt ljud utifrån gatan kommer via fönsterventilerna.

 

Inställningar på Fostex maskinen i samtliga fall: Nivåkontroller på kl 3. Matar man maskinen med en 1 KHz testton på 0db via linjeingången hamnar Fostexmätaren på 0 när nivåkontrollerna står på kl 3. ALC (den automatiska nivåkontrollen resp limitern) är avstängd, högpassfiltret likaså. Nätadaptern var inkopplad. Kortet är formaterat för monoinspelningar 44kHz 16 bitar. Phantommatningen är på för samtliga mikrofoner utom för Sennheiser MD 441.

 

De genomsnittliga nivåerna har kollats med hjälp av Normalize- funktionen i Mac-programmet Soundtrack Pro.

 

Resultat:

 

Sennheiser MD 441 Mictrim i maxläge -18,613 dB Mictrim ställd på kl 3 -40,509 dB

 

Beyerdynamic MCE 86 E Mictrim i maxläge -6,5879 dB Mictrim ställd på kl 3 -29,012 dB

 

Beyerdynamic MCE 50.18 Mictrim i maxläge 0db Mictrim ställd på kl 3 -19,920 dB

 

 

Countryman ISOMAX Mictrim i maxläge -8,6210 dB Mictrim ställd på kl 3 -29,034 dB

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte riktigt jämföra så där. Förstärkningen har ett tydligt värde som står tydligt i manualen.

Vad har du ställt in gain på? För mig, på den fullfuxna FR2:an (kan inte tänka mig det ska vara så stor skilnad på dom ifråga om det här) så funkar det väldigt bra generellt med både Gain & Level inställd på klockan 3.

Vet faktisk inte vad som är unity på den här burken (vilken nivå på Output Level som varesig ger förstärkning eller strypning), tänkt maila Fostex om det, men det här har funkat fint för att även ha god stereo-kontroll på signalen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Jag förstår jämförelseproblematiken, jag använde dom grejor jag hade tillgång till. Jag ska lägga upp filerna på nätet, återkommer när jag gjort det. Det borde funka med både gain och level på kl 3 tycker jag, då använder man väl förstärkningen nästan så optimalt som möjligt

 

För mig som inte är så teknisk: Hur ser man förstärkningens värde, vilket är termen för det?

 

PS Jag upplever att jag får lite mer kräm ur min gamla sonykasett TCD5 M som jag använde tidigare men det är bara en upplevelse DS

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...