Gå till innehåll

Tecknad stil på filmat material


Lasse_laser

Recommended Posts

Sent en dag när jag var hemma hos en polare och kollade på nån skum anime-film (prinssessan.. nånting" började vi diskutera hur roligt det hade varit att göra en sådan film. Det var vackra vyer, magi, borgar, hästar och allehanda saker i en väldigt enkel grafisk stil.

Den var gammal så det var gjort för hand förmodar jag.

 

Som rubriken antyder så är min fråga om någon där ute har tips på hur man fixar filmat material till den tecknade stilen. Vi vill filma det på plats, möjligen lägga till stora slott i bakgrunden och sådant och sedan korrigera om det.

 

Jag har kollat i photoshops och combustions uppsättning men inte hittat någon passande combo ännu. Väl medveten om att man kanske får redigera mycket för hand innan där det är för plottrigt, men huvuddelen bör gå att fixa med några smidiga combosar av plugins/effekter.

 

Har ni några förslag?

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du beskriver är en slags helig Graal för filmare som sökt en viss sorts visuell stil i många herrans år. Tekniken du beskriver kallas "rotoscoping". Med datorernas inträde finns det enklare sätt att jobba med "roto" men det är fortfarande en vansinnigt mödosam process om man vill att det ska se snyggt ut. En av pionjärerna var Ralph Bakshi med sagan Om Ringen från 1978. Ringvålnaderna och Orcherna är rotoskopade skådespelare. Innan dess gjorde Disney så ibland. Snövit på Julafton är t ex "roto" när hon dansar med dvärgarna. "A Scanner Darkly" som kom förra året är ett modernt exempel på digital roto. Den produktionen jobbar med egen mjukvara dom tagit fram för filmen. Ett stort team av tecknare siter med digitala ritbrädor och "fyller i" alla beståndsdelar av varje ruta i det filmade materialet.

 

"Tron" innehåller också mycket roto fast på ett lite annorlunda sätt.

 

Det finns fortfarande ingen som har lyckats uppfinna en metod som inte innebär ett enormt stort manuellt arbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du beskriver är en slags helig Graal för filmare som sökt en viss sorts visuell stil i många herrans år. Tekniken du beskriver kallas "rotoscoping". Med datorernas inträde finns det enklare sätt att jobba med "roto" men det är fortfarande en vansinnigt mödosam process om man vill att det ska se snyggt ut. En av pionjärerna var Ralph Bakshi med sagan Om Ringen från 1978. Ringvålnaderna och Orcherna är rotoskopade skådespelare. Innan dess gjorde Disney så ibland. Snövit på Julafton är t ex "roto" när hon dansar med dvärgarna. "A Scanner Darkly" som kom förra året är ett modernt exempel på digital roto. Den produktionen jobbar med egen mjukvara dom tagit fram för filmen. Ett stort team av tecknare siter med digitala ritbrädor och "fyller i" alla beståndsdelar av varje ruta i det filmade materialet.

 

"Tron" innehåller också mycket roto fast på ett lite annorlunda sätt.

 

Det finns fortfarande ingen som har lyckats uppfinna en metod som inte innebär ett enormt stort manuellt arbete.

Eller PC-spelet Another World, som var tillverkat nästan på voodoofilmnivå trots att det var så bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är sjukt imponerad av folk som orkar hålla på med roto på filmade karaktärer.

 

"Another World" var riktigt snyggt. Jag tänker inte säga att det är enklare att göra det hela i dataspelsform (det är tillräckligt kämpigt att sätta ihop ett spel), men det är lite mindre manuellt pillande eftersom spelkaraktärer bygger på kortare cykler som återupprepas och återanvänds hela tiden. Roto för film blir 24/25 handtecknade rutor för varje sekund x antal minuter film. Jag får ont i fingrarna som man normalt sett håller en penna med bara av att tänka på det...

 

En grej som gör en automatisk "toon"-funktion helt omöjlig är att en människa plockar upp alldeles för många källor av ljus och skuggor för att det hela ska se bra ut om man applicerar någonslags filter. En tecknad karaktär innehåller aldrig så mycket skuggdetaljer (eller detaljer över huvud taget) som en skådepelare. Alternativet är att vektorisera skådespelaren i t ex Illustrator eller Flash och dra ned vektorupplösningen rejält. Men då tappar man plötsligt kritiskt vikrtiga detaljer där man behöver dom (t ex ögon). Jag skulle bli extremt förvånad om någon någonsin kommer att lösa det där med mjukvara. Det skulle kräva en omöjligt intelligent algorithm som räknar ut exakt vad det är vi vill se i ett givet ögonblick. Nä, det där måste nog styras av männskliga händer.

 

Det är nog lättare att försöka göra en film som bräcker Matrix i det mesta med en HDV-kamera och några polare än att försöka göra en roto-film som håller Bakshi/Disney-klass. A Scanner Darkly var ett intressant experiment men den filmen använder också "glitcharna" i animationen som en slags konstnärlig frihet. Skulle man försöka hålla konsekvent anime-klass så krävs det att det håller i detaljerna hela vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att pluggar som "ToonIt!" ser olika bra ut på helt olika material. Har bilden mycket frontljus och en detaljlös bakgrund kan det se riktigt bra ut medan det enbart ser skitkonstigt ut på andra bilder. Jag har betatestat "ToonIt!".

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första vill animenörden i mig gissa på att det var Mononoke Hime (Princess Mononoke) av den store Hayao Miyazaki som ni såg;).

 

Men annars då? nja... som munthe nämnt så är tekniken gammal, har användts ända sedan Fleischer Studios var den stora disneykonkurrenten med sina, bland annat, tecknade stålmannen-kortissar. Men lika gammal är synen på det att det är ett slags "fusk"... kräver inte lika mycket talang och därför är ett slags b-känsla i det när det är uppenbart rotoscopat.

 

För precis som med filtrens svagheter som Munthe nämner så är dessa filmer animerat väldigt mycket utan egentlig finess. Bara ritar av och hoppas på det bästa. Det fungerar sällan så bra om man inte är ute efter den där känslan som uppstår.

 

Ett annat fenomen som jag ofta ser i de gamla Bakshi/fleisher-filmerna är att skådisarna bakom tenderar att spela över nått så djävulskt... eller som en recensent uttryckte det i en recension av Ralph Bakshi's Lord of the Rings ( http://flyingmoose.org/tolksarc/bakshi/bakshi.htm )

 

8. They Just Can't Hold Still.

There are dangers to having a movie done by amimators. One of them is that it's far easier to animate large, sweeping gestures than it is to animate smaller, subtle movements. Subtleties, however, are often more appropriate to the story - and far more effective.

In this movie, Bakshi seems to have extreme difficulty filming two people who sit down and have a quiet conversation. This is highly unfortunate, since it is Tolkien's elegantly-crafted dialogue which drives the story.

In Bag End, Gandalf just can't sit still. He won't just sit down and talk to Frodo about the Ring; instead he paces around meaninglessly, gesturing like a rabid stork. He raises both hands into the air, squeezes his fists and lowers his hands whenever he wants to make a point, a ludicrous overdramatic gesture which beginning drama students refer to as "Milking the Giant Cow".

If Bakshi could learn how to have his characters just sit down and talk, it would be of great benefit to him as a director.

...Eventually Bag End becomes too confining for all these gestures, and so Gandalf and Frodo must go and walk in the night air where they can move around more. "What a pity that Bilbo didn't kill that vile creature when he had the chance!" Frodo says, curiously jumping up and throwing a rock to emphasize his point. They just can't sit still, for God's sake.

Maybe tranquilizer darts would have helped...?

 

Men så är ju Linklaters filmer (waking life och Scanner darkly) undantag där dessa tendenser dels motverkats och dels utnyttjats.

 

Men för att vara lite mindre kritisk till en process som jag faktiskt tänker använda inom snar framtid så kan jag väl nämna att Det är ju fullt möjligt att ladda in videosekvenser i Flash och rotoscopa där eller genom att animera solids och masker på rotoscope-vis i After Effects. Knock yourself out! Men lättsamt är det inte i vart fall.

 

Filter för detta skulle jag förresten själv undvika för pesten... men så är jag ju väldigt oldschool av mig och undviker nästan allt vad automatik heter;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den filmen var det ja!

 

Rotoscoping ja. Det lär ju inte funka att göra ett helt manuellt arbete på en hel film även fall den bara är några minuter, när man i princip arbetar ensam. Kan ärligt säga att jag faktiskt inte har rotoscopat speciellt mycket i min tid, så egentligen är det dags nu. Då kommer det här projektet ruskigt lägligt.

 

Kollade dessutom som hastigast, men min kamera verkar inte ha den effekten för att testa på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo fast originalet var till Amiga :h

nope, another world 2 fanns bara till sega. flashback är något helt annat men hade även den riktigt snygga animationer.

 

För att återgå till ämnet, det här har fått mig sugen att testanimera något. kanske gör det nu i veckan när jag har lite tid, i så fall lägger jag upp en länk här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den filmen var det ja!

 

Rotoscoping ja. Det lär ju inte funka att göra ett helt manuellt arbete på en hel film även fall den bara är några minuter, när man i princip arbetar ensam. Kan ärligt säga att jag faktiskt inte har rotoscopat speciellt mycket i min tid, så egentligen är det dags nu. Då kommer det här projektet ruskigt lägligt.

 

Kollade dessutom som hastigast, men min kamera verkar inte ha den effekten för att testa på plats.

 

 

jag gjorde ett klipp på 1 minut. Ska se ifall jag har de kvar, var för 2 år sedan. Exporerade allt som 15fps inmporterade som i flash och ritade av bild för bild. Sen hmm hur va de man gjorde. Iaf så skapade flash bilderna imellan med någon morphing-effekt så de blev ungefär 30 frames. Blev helt okey faktist, som sagt man fick den teknade looken eftersom varje bild var unik, även de morphade. Det tog ungefär 24 timmar på 1 minut. Men sitter man 2 polare och ett flakbärs sittandes brevid varandra skrattande några dagar så. Sen kan man berätta för ungaran hur du gjorde när du var lite och gjorde film :) När de snackar om att de vill ha en Super-hd-ultra-kamera! :D

 

Edit: Även "proffsen" gör så här :)

http://videocopilot.net/blog/?p=59

Länk till kommentar
Share on other sites

Pffft, rotoscopade spel... Det är stop motion-spel som gäller! Mitt absoluta favoritspel; The Neverhood

(Trailern är rätt dålig och atmosfären kommer inte riktigt fram men det finns en hel del ingame-footage + de härliga animerade mellansekvenserna.)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gjorde ett klipp på 1 minut. Ska se ifall jag har de kvar, var för 2 år sedan. Exporerade allt som 15fps inmporterade som i flash och ritade av bild för bild. Sen hmm hur va de man gjorde. Iaf så skapade flash bilderna imellan med någon morphing-effekt så de blev ungefär 30 frames. Blev helt okey faktist, som sagt man fick den teknade looken eftersom varje bild var unik, även de morphade. Det tog ungefär 24 timmar på 1 minut. Men sitter man 2 polare och ett flakbärs sittandes brevid varandra skrattande några dagar så. Sen kan man berätta för ungaran hur du gjorde när du var lite och gjorde film :) När de snackar om att de vill ha en Super-hd-ultra-kamera! :D

 

Edit: Även "proffsen" gör så här :)

http://videocopilot.net/blog/?p=59

 

Jag tycker att autotraceade Flash/Illustrator (eller andra filtrerade videoklipp) ser coola ut för det dom ser ut som: Ganska trashiga "indie"-grejer med lite vingslag av Tjeckisk tecknat från 60-talet. Men Studio Gibli eller Disney är det verkligen inte på något sätt. Vektor-trace på videomaterial har ingenting av känslan från klassisk cellanimation i sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...