Gå till innehåll

Jag behöver ha en bra mic!


jazzyBing

Recommended Posts

hejsan hejsan!

Ska förhoppningsvis dra igång en inspelning till våren men behöver ha en schysst mickrofon att spela in dialoger på,,,,väl som ute och inne...jag undra om man kan få tag i bra mic utan astronomiska priser,,,kvalite på grejorna är ett måste, då bruka man oftast betala en slant,,,men hursomhelst ngn som ha tips på var man kan köpa mickar 1000-3000spänn? bommar, vart köper man dom? kan ta ett fiske spö med,,,men helst ska mickens sladd räcka till en bom,,,trådlöst är för dyrt skulle jag tro. vindmuffar med mera, vart köper man sånt? blev en del frågor, men fråga man inget så får man heller ignet veta! Tjao så länge//jazz.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mik för under 3000 så skulle jag nog kika på Röde Ntg2. Mikspön är fasligt dyra om du ska nyare prylar, hittar man begagnat är det ju bra men svårt på en så liten marknad. Så tillverka egen är ju det allra billigaste. Eller så gör ni som alla andra...hyr :) (all utrustning då, även mikar, kablar, puffskydd etc).

 

Vill man ändå köpa så tror jag röde har ett hyffsat vindskydd för sina mikar som inte kostar en förmögenhet. Vill ni ha proffsgrejer köper ni från sennheiser (rycote). Tipsade om vindskydd några ämnen tidigare, skrolla ner :)

 

Vad gäller sladden så får ni väl köpa så lång kabel ni behöver...fatta inte riktigt varför det skulle vara ett problem? Trådlöst spö kör man bara när man inte kan använda kabel, anledningen till att man vill ta allt på spöt är för att få så bra kvalite som möjligt, då blir det lite fjantigt om man skulle börja köra trådlöst bara för att det är bekvämt.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag ha hade en mick inann (sony) förövrigt en ganska dålig mick! kass kvalite gick sönder snabbt....hade den via skolan...grejen var att sladden var alldeles för kort så vi inte kunde sätta den på en bom som vi ville och dessutom var sladden alldeles för klen så den slets ut ganska snabbt...men är det vanligt att man kan byta ut sladarna på nyinköpta mickarna så man kan få önskad längd, som inspelning via bom eller, eller så kasnke det är vanligt emd längre sladdar, vad vet jag, har inte kollat så mkt på mickar än!?

Länk till kommentar
Share on other sites

proffs micar har inte en fast mic som en billig mic har. Utan då är det en xlr kontakt där du sätter in en lös sladd i micen. Då kan du ju bestämma precis hur lång sladd du vill ha. Helt enkelt när du köper en mic så ingår inte sladden, uten den får du köpa separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är mer rätt att säga att tokbudgetmikar har fast kabel på miken, medans semipro och uppåt har xlr. Så vi inte konstaterar att köper du en mik som har xlr kontakt så har du automatiskt en "proffsmik" menar jag :)

 

Rödes mikar är väldigt uppskattade med tanke på vad man får för priset. Finns från 1000 kr och uppåt ungefär.

Kolla tex på http://www.jam.se och sök på röde, då får du upp både Ntg 1 och 2, nt3, spö och vindskydd, pris och bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Röde Ntg-2, vad lämpar den sig bäst till, klarar den allt som tal, sång mm, eller? Vilka avstånd t.ex nära folk eller några meter ifrån?

Den är väl anpassad till dialog men jag tror den funkar till det mesta i samma register. När det gäller avstånd så beror det ju helt på vilket avstånd du vill att det ska låta som. Har du en närbild eller halvbild så kan du ju inte ha nån meter till ljudkällan, då blir det fel perspektiv. Är det däremot en stor bild kan det vara en fördel med med miken längre ifrån, men somsagt det beror helt på hur man vill ha det i just den scenen. Generellt säger man ju att miken alltid ska vara så nära ljudkällan som möjligt, då man oftast har svårt för att komma så nära man vill :)

Länk till kommentar
Share on other sites

NTG-2:an är tyvärr ganska tjorvig med avståndet, redan efter en meter så började ljudet fasa ur sig & bummla utan att jag riktigt kunde avgöra vaffan den hade för sig.

Sennheisers K6 med dito lobar-kapsel (shotgun) saknar alla NTG-1/2´s problem, men är å andra sidan mer än dubbelt så dyr.

Väl spenderade pengar enligt min åsikt...om man har dom, vill säga :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

NTG-2:an är tyvärr ganska tjorvig med avståndet, redan efter en meter så började ljudet fasa ur sig & bummla utan att jag riktigt kunde avgöra vaffan den hade för sig.

Sennheisers K6 med dito lobar-kapsel (shotgun) saknar alla NTG-1/2´s problem, men är å andra sidan mer än dubbelt så dyr.

Väl spenderade pengar enligt min åsikt...om man har dom, vill säga :-)

 

vart kan man få tag i en Senheisers K6 med tillbehör? några andar bra typer av mickar, utöver dom somha nämts?

 

"have it!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom det handlar om ljud skall jag lägga mig i lite.

http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=eng

 

MEASUREMENT CONDENSER MICROPHONE ECM8000

 

Det står att det är en mätmikrofon men jag satte upp en sån på skoj en gång till tal. Resultatet blev så bra att jag nu har 2 stycken. Dom måste tyvärr fantommatas med 48 V men är runttagande så att spela in dialog med en mick skulle gå alldeles utmärkt. Jag har inte testat till just video men allt annat talar till fördel för denna billiga mycket kompetenta mic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog påstå att för raka mickar är det sista man vill ha till dialog eftersom det krävs så mycket extra efterarbete.

Bäst, enligt min erfarenhet, funkar mickar med tydlig förhöjning mellan 5-6KHz & en naturlig sänka i låga midden.

Inget fel på rakhet, kör själv en av kostnadsskäl, men man spar mycket tid & arbete på att använda mickar avvägda för varje röst (osannolikt på filminspelning, förvisso) eller åtminstånde en med förhöjd generell tydlighet.

Rundtagande mickar är i praktiken aldrig förstahandsvalet för dialog eftersom man måste eliminera all överflödig aukustik man bara kan....något en rundtagare inte gör av rena principskäl.

Även där ska man ta "ingen aukustik" med en fet nypa salt. Man vill gärna ha lite så det låter levande, men det krävs inte mycket för att det ska låta fan, & det är lättare att eventuellt lägga till i efterhand än att spela in ett skitspår som inte går att använda & sen tvingas stå ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske en dum fråga men om du då väljer en njure eller en supernjure och bara har en mic. Vem riktar du micken på i en dialog i så fall. Jag kan förstå att man inte vill ha en massa ambiens från rummet om du är innomhus men de blir man ju inte av med bara för att man tar en riktad mic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske en dum fråga men om du då väljer en njure eller en supernjure och bara har en mic. Vem riktar du micken på i en dialog i så fall. Jag kan förstå att man inte vill ha en massa ambiens från rummet om du är innomhus men de blir man ju inte av med bara för att man tar en riktad mic.

Förslagsvis på den som pratar :) eller den som är i bild om du inte har en tvåbild. Pratar båda samtidigt får du öka avståndet och ta ett mellanläge, eller köra med 2 bommar (men då behöver du ju två mikar).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Kanske är mer rätt att säga att tokbudgetmikar har fast kabel på miken, medans semipro och uppåt har xlr. Så vi inte konstaterar att köper du en mik som har xlr kontakt så har du automatiskt en "proffsmik" menar jag :)

 

Enligt min åsikt KAN även tokbudgetmikrofoner ha lös kabel. Därför går det nog inte att dra slutsaten att det är frågan om semipro eller bättre, genom att BARA titta på kabeln.

 

För några år sedan köpte jag en kareoke-förstärkare på OnOff. Totalpris för allt inkl mikrofon: 595 kr, och den medföljande mikrofonen hade lös kabel som fästes med en skruvgängad kontakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt min åsikt KAN även tokbudgetmikrofoner ha lös kabel. Därför går det nog inte att dra slutsaten att det är frågan om semipro eller bättre, genom att BARA titta på kabeln.

 

För några år sedan köpte jag en kareoke-förstärkare på OnOff. Totalpris för allt inkl mikrofon: 595 kr, och den medföljande mikrofonen hade lös kabel som fästes med en skruvgängad kontakt.

 

Ja jo jag menade väl mest kanske mitt första påstående, att skaffar man en mik som har fast kabel så kan man till 99% garantera att det inte är det bästa ljudet man får ut. Sen ska man väl inte döma något efter att bara titta på kontakterna direkt... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst medmänsklig

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 4 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spam, grovt språkt.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Sennheisers K6 med dito lobar-kapsel (shotgun)

 

 

Vad är en lobar-kapsel och vart hittar man det? Ska nog införskaffa en bättre mick snart än NTG-2:an. Har kollat på madeco dom har K6 grundmodul samt ME66 supernjure och ME67 smal kägla. Är det nån av dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...