Gå till innehåll

Göra amatörfilm med avancerad teknik?


gorse

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Gorse, jag är inne på samma spår och jag filmade igår ett försök till en imitation av en minikamera fäst på en soldats bröst. Jag skall filma om detta med min nya kamera då det blev lite VÄL lågupplöst. Men jag tycker jag lyckades rätt okay med att förmedla lite känsla;

 

http://www.youtube.com/watch?v=KMGGRGTq2qw - Där finner du klippet. Håller på att självlära mig After Effects så kommer en sand-explosionseffekt att tillämpas då jag kan skapa en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var inte helt säker på mitt ljudarbete, eftersom ljudupptagningen jag använt låg på så låg nivå var det svårt att matcha ljudet av andra upptagningar med betydligt bättre kvalité.

Men målet var realism, glad att du gillade det. Jag skall arbeta vidare i veckan, skriver ett manuskript (siktar på en kortfilm) där det kommer mest troligt spinna vidare på temat 'kaos' och 'krig'.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt. Jag är ingen ljudexpert och arbetar med minimal eller rättare sagt ingen budget så får göra allt efterarbete själv, men skall försöka bättra på mitt ljudarbete. Men men, kul att det i övrigt har bemöts positivt.

 

Hur har det gått för dig Gorse? Någon annan som har liknande projekt att visa? Kul att se vad folk sysslar med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag håller på med ett "drömprojekt" (dvs det blir aldrig klart) av helt annan karaktär. Men det är kul att fundera i de här termerna. Jag har en metafundering: I rådande stund finns ett ideal att filmer skall se ut eller likna film filmat på film. Jag förutspår att i framtiden kommer man se tillbaka till dagens film med åsikten att det ser 2000-tal ut, ungefär som vi i dag tycker Judy Garland ser Technocolor ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är häftigt att simplare saker går hem hos publiken. Det tillåter "oss" amatörfilmare och aspirerande regissörer att slå sig in på marknaden lättare, någon som tycker annat? Jag har nu uppdaterat mitt manus så en synopsis kommer nog presenteras i en ny tråd inom kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte helt på den här amatörgrejen, men att försöka få det att kännas som hemmafilm under ordnade regler tror jag på. Det är ju ingen som ser en film med kasst ljud som brusar t ex, och är det alldeles för skakigt blir man yr. Men Likt trailer 1-18-08 tycker jag de har fixat en rätt bra verklig hemmafilm känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Personligen tycker jag inte om "amatörlook" och jag skulle aldrig försöka eftersträva att skapa en sådan look. Ser alldeles för mycket sånt skit på TV. Kameran ska stå på stativ och zoomen ska användas med försiktighet. Till och med i sådan relativt påkostad produktion som sista Beckfilmen finns en scen där kameran långsamt backar mellan kyrkbänkarna och det skakar och far. Det tar verkligen udden av en sån laddad begravningsscen. Lite räls på golvet och scenen hade blivit riktigt stark. Och dogmafilm tål jag bara inte, jag blir bara nervös och åksjuk. Sen har det kommit ett mode, från USA förstås, där man låter kameran göra extremt snabba åkningar ibland. I Bondfilmen Die Another Day används denna effekt flitigt speciellt i bilscenerna på slutet av filmen. Jag tycker det bara känns löjligt och förstör.

Enda gången jag tycker handhållen kamera är tillåtet är vid dokumentär där man måste gömma kameran för att ta en scen.

 

Ja må låta gammal (40 år) och gnällig men när det gäller film så har jag en ganska traditionell syn och jag tycker att man ska eftersträva att få så bra kvalitet som det möjligt går med den utrustning man har. Faktiskt så går det att få förvånansvärt bra kvalitet med en hemvideokamera om scenen ljussätts på rätt sätt och en bättre mikrofon tar upp ljudet. Det handlar om kunskap och tålamod.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag inte om "amatörlook" och jag skulle aldrig försöka eftersträva att skapa en sådan look. Ser alldeles för mycket sånt skit på TV. Kameran ska stå på stativ och zoomen ska användas med försiktighet. Till och med i sådan relativt påkostad produktion som sista Beckfilmen finns en scen där kameran långsamt backar mellan kyrkbänkarna och det skakar och far. Det tar verkligen udden av en sån laddad begravningsscen. Lite räls på golvet och scenen hade blivit riktigt stark. Och dogmafilm tål jag bara inte, jag blir bara nervös och åksjuk. Sen har det kommit ett mode, från USA förstås, där man låter kameran göra extremt snabba åkningar ibland. I Bondfilmen Die Another Day används denna effekt flitigt speciellt i bilscenerna på slutet av filmen. Jag tycker det bara känns löjligt och förstör.

Enda gången jag tycker handhållen kamera är tillåtet är vid dokumentär där man måste gömma kameran för att ta en scen.

 

Ja må låta gammal (40 år) och gnällig men när det gäller film så har jag en ganska traditionell syn och jag tycker att man ska eftersträva att få så bra kvalitet som det möjligt går med den utrustning man har. Faktiskt så går det att få förvånansvärt bra kvalitet med en hemvideokamera om scenen ljussätts på rätt sätt och en bättre mikrofon tar upp ljudet. Det handlar om kunskap och tålamod.

 

Mats Findell

Grängesberg

 

Jag tycker det finns plats för både och, dock så gillar jag verkligen den relativt nya "trenden" att göra saker så dokumentärt som möjligt. Tex som 24, Battlestar Galactica eller den brittiska miniserien Warriors.

Allting blir väldigt autentiskt på det sättet

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att det skulle vara just Vue6 som ligger bakom har jag svårt att tänka mig. Det är ju onödigt att modellera upp ett helt landskap och lägga ner timmar på att rendera det.. Palmerna ser dessutom inte identiska ut..

 

Jag tippar på att det är en modell gjord i vilket 3D program som helst ...så länge det är kompatibelt med något annan Camera Tracking program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att det skulle vara just Vue6 som ligger bakom har jag svårt att tänka mig. Det är ju onödigt att modellera upp ett helt landskap och lägga ner timmar på att rendera det.. Palmerna ser dessutom inte identiska ut..

 

Jag tippar på att det är en modell gjord i vilket 3D program som helst ...så länge det är kompatibelt med något annan Camera Tracking program.

 

Varför ljuga om en sån sak?

 

Det är förövrigt miljöer som Vue är till för. Har för mig att man automatiskt kan generera träd i det tex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...