Gå till innehåll

Göra amatörfilm med avancerad teknik?


gorse

Recommended Posts

Jag har ibland envisats med att det borde gå utmärkt att göra bra film, med "amatörlook". Eventuellt har jag funderat i termer att till och med avsiktligt ha amtörlook för att ge ytterligare verklig ton i filmen. Eventuellt skulle man kunna förstärka effekten med rätt avancerad teknik, men behålla amatörlooken. Min tanke fick vatten på kvarn när nån visade ett klipp på youtube, när man kastade glasögon på näsan på en person, och de ökade avståndet hela tiden. Ett annat klipp visade en fyllefest filmat med mobilen, och plötsligt drar nån ett lasersvärd. Jag gillade konseptet och nu snurrar det ytterligare ett klipp i samma anda på youtube.

 

Vad kan man behöva för att kunna kasta sin i denna leken, om man skulle vilja?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kan man behöva för att kunna kasta sin i denna leken, om man skulle vilja?

 

Det där klippet är skapad med hjälp av detta program

 

http://www.e-onsoftware.com/products/vue/vue_6_infinite/v6i_video_layout.php

 

Läs mer om det här

 

http://www.e-onsoftware.com/products/vue/vue_6_esprit/

 

Det är alltså inte bara rymdskeppen som är animerade, jag tror att allt är det. Kolla på träden t. ex, de är identiska allihopa.

 

 

Här är ytterligare en film i samma stil som finns på youtube

 

http://www.youtube.com/watch?v=Bmc3pee1yP8&mode=related&search=

 

Även JJ Abrams nya film verkar ju ha tagit till sig av denna stil. Åtminstonde så är trailern inspelad på ett sådant sätt. Amatöraktigt med mycket teknik bakom.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller på med ett liknande projekt. Rättare sagt en berzerkagående apache helikopter, skjuta och spränga lite ska den göra..

 

några i min klass i skolan har gjort en film där en robot kastar en soffa o lite grejer också, du kan tanka den här -> http://www.sofe.se/rolf06/Robob_Nolight.mov

 

att integrera t.ex. 3d i vanligt filmat material är ganska svårt att verkligen få det att se intergrerat ut, speciellt ljussättning, skuggor osv, som man kanske inte tänker på i första hand. Sen ifall kameran rör sig så blir det lite jobbigare för då måste man tracka hela klippet, i värsta fall manuellt. undvik zoom ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Avancerad teknik för att göra amatörfilmer??? Låter som filmare har tagit ut sitt misslyckande i förskott. Filmare som försöker göra action kallar sina filmer parodier på förhand. För mej görs bra parodier av dom som verkligen kan göra film. Ungefär som de bästa dramaskådisarna blir de bästa när det gäller humor.

Här ett exempel på parodi av någon som verkligen kan

Kompisen till George Lucas gör parodi på stjärnornas krig, ursprungligen leverarat av Java

http://www.youtube.com/watch?v=ZMapqeIKabI

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, jag tycker inte är misslyckat. Min tanke är att det skall se "verkligt" ut. Jag vet föresten att många tycker att "filmlook" är att föredra, men jag tror att i framtiden kommer man tycka att 2000-talets filmlook ser lika mossigt ut som Judy Garland i Technocolor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jernby: Det är lite smått otroligt att du kan missuppfatta nästan varenda tråd.

 

gorse: Att göra effekter till amatörmässigt inspelade filmer tror jag är svårare än att göra till vanliga. Det är ju i princip alltid skakika handkameror vilket komplicerar saker och ting, men det måste ju även se verkligt ut, annars bryts illusionen.

Dock så kan man komma undan med lite mer skulle jag tro, då tittaren inte förväntar sig att det ska vara fekjat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker idén är jättebra :) Istället för att eftersträva en viss filmlook kan man istället vända det man har och utnytja de förmåner man faktiskt får. Vad jag menar är att man kan ju använda DV för att kanske göra fiction i form av dokumentärer eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag såg JJ Abrams nya film trailer så tyckte jag att den var en bra idé att de såg ut som amatörfilmning. Den står ut lite mer jämfört med dom klassiska effektfilmerna (spiderman, Fantastic four, x-men m.fl). Blir ju inte mindre intressant när man inte riktigt får reda på vad filmen handlar om i trailern :P

 

Man kan ju fortfarande filma materialet med en hd-kamera, fixa effekten och sedan rendera ut den i dv-kvalité. Kameraskaket kan man lägga på efteråt för att få en känsla av amatör filmining, för att kunna lägga in effekten lättare.

Att försöka göra bra effekter på ett dv-material är kanske inte de smidigaste sättet för att kunna göra en realistisk effekt. De går säkert, men de är inget jag skulle rekomendera (om man nu inte har en budget som superman returns att leka med)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag såg JJ Abrams nya film trailer så tyckte jag att den var en bra idé att de såg ut som amatörfilmning. Den står ut lite mer jämfört med dom klassiska effektfilmerna (spiderman, Fantastic four, x-men m.fl). Blir ju inte mindre intressant när man inte riktigt får reda på vad filmen handlar om i trailern :P

 

Man kan ju fortfarande filma materialet med en hd-kamera, fixa effekten och sedan rendera ut den i dv-kvalité. Kameraskaket kan man lägga på efteråt för att få en känsla av amatör filmining, för att kunna lägga in effekten lättare.

Att försöka göra bra effekter på ett dv-material är kanske inte de smidigaste sättet för att kunna göra en realistisk effekt. De går säkert, men de är inget jag skulle rekomendera (om man nu inte har en budget som superman returns att leka med)

 

Varför ska man skala ner filmen till dv? Finns ju hd konsumentkameror också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nils, jag har nog omedvetet tänkt i de här banorna långt innan jag blev medvetet intresserad av film. Jag kände mig lite lite besviken på nått sätt när jag såg "Svensson Svensson" som film. Samma sak med "Pistvakt". Det såg inte "rätt" ut på nått sätt. Det såg inte "teve" ut utan det såg "Film" ut och det blev fel i mina ögon. Dessa båda filmer borde ha spelats in med samma kameror som teveserierna för att se "rätt" ut.

 

Fast när jag tittar på JJ Abrams nya film trailer så tycker jag att den når inte riktigt ända fram. Även om det zoomas och skakas så är looken fel. Det ser ändå film ut. Tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur svårt är det för en helt novis att läsa ett sånt här program?

 

Är du intresserad? :)

Det är lika lätt/svårt som vilket 3d-paket som helst.

Vissa klarar detta hur bra som helst på egen hand men de är tusenkonstnärer.

I proffs cg studior, det heter studior och inte studios på svenska, har de alltid flera expertis grupper för olika delar i cg framtagandet.

Vi intresserade amatörer som försöker göra allt själva har en diger uppgift.

En bra cg sceen blir lika komplex som en verklig. Man måste veta hur man komponerar en bild, ljussätta, kamerainställningar, regisera händelserna etc.

Det med att få amatörlook vid sceener som ska ge åskådaren känsla av är detta på riktigt är inte nytt. Det har används länge i filmens värld, men det är lika effektfullt varje gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stefan, det beror på. Jag har ofta en förmåga att ta mig vatten över huvudet. Är det för mycket besvär finns risken att jag inte får det heller färdigt. Då är det bättre att leja bort det till någon som kan. Man kan inte lära sig allt själv samtidigt som man skall renovera hus, installera bergvärme, filma vanligt och till på råga på allt vara social och se fotbotboll i andra-serier och lägre divisioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför ska man skala ner filmen till dv? Finns ju hd konsumentkameror också.

 

Dv kvalité symboliserar jag med amatörkamera mer än hd. Men om ett par år kanske jag har ändrat mig när det blir standard kameran som dv-kameran är idag i vanliga hem. Som de ser ut just nu är de för lite hd kameror som finns hos svensson familjerna enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

att lägga på camerashakes i post som ser bra ut - GOOD LUCK MAN

 

 

Nu kanske du tänker på dom färdig gjorda camerashaken som finns med i programmet. Dom funkar inte. Däremot kan man filma ett kryss på en vägg med en handhållen kamera och sedan stabilisera den. Tar sedan stabilserings noden och koppla in den på filmklippet så har du naturlig kamerashake. Det brukar funka, de gäller bara att filmen du ska lägga de på ha lite "extra" runt om så att bilden kan röra sig utan att inte kanten syns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där var sjukt intressant program. Är det alltså bara ett program som bygger en atmosfär, eller ett helt 3D-program? Det var ju inte så dyrt heller. Någon som vet mer om programet?

 

Det används till att skapa landskap. Finns olika versioner av programet som kostar olika mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...