Gå till innehåll

Ölands dokumentärfilmskola - fler som ska börja där?


forstheim

Recommended Posts

Vet inte vad som hände riktigt. Från att ha för några veckor sedan fått lite tankar om att det skulle vara roligt att testa på att filma lite natur, gick jag och köpte mig en enkel dv-kamera. Hittade sedan det här forumet och fann ett inlägg om Ölands dokumentärfilmskola. Kikade lite på deras hemsida och såg att det då fortfarande fanns två lediga platser kvar på kursen. Sökte dit och blev antagen. Så nu verkar det plötsligt bli ett år på Öland. Tänk vad livet kan ta oväntade vägar.. :-)

 

Är det fler här på voodoofilm som har tänkt gå på dokumentärfilmskolan till hösten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha då får man väl gratulera igen då! Har funderat mycket på att börja läsa film/video på högskola men det är svårt ekonomiskt. Kanon snacka om att du har dragläge!! perfekt valt inför höstens fågelsäsong!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha då får man väl gratulera igen då! Har funderat mycket på att börja läsa film/video på högskola men det är svårt ekonomiskt. Kanon snacka om att du har dragläge!! perfekt valt inför höstens fågelsäsong!

 

Mvh KDA

 

Tack!

 

Jo, möjligheten till bra fågelskådning är ett plus och naturligtvis också en bidragande orsak till att skolan är lockande.. :-). Hade inte sökt kursen om den gått i Gävle, Luleå, Göteborg eller liknande. Inget ont om dessa platser för det går att fågelskåda där också, men Öland är ändå något extra och dessutom inte mer än kanske 13-14 mil ifrån där jag bor nu. Dessutom har jag tidigare bott ett år i Kalmar och då varit en del på Öland förstås..så lite hemma känns det trots allt. Skolan ligger i princip mitt på Öland, nära Färjestaden och bron så det är smidigt att ta sig dit och lite mer civiliserat än om den hade legat vid t ex Grönhögen. Ligger strategiskt också ifall det går larm på Öland eller för den delen i trakterna kring Kalmar. Och närmsta riktigt bra fågellokal är Beijershamn, vilket inte är helt fel.. :-)

 

Jag ska försöka prioritera kursen och filmandet i första hand för att få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Men ett och annat drag och lite egen skådning ska det väl hinnas med också hoppas jag. Och du, det finns kanske fortfarande en plats kvar åt dig Karl-David om du är på hugget.. ;-)

 

Såg förresten nu i din profil att du bor i Varberg. Det är ju inte heller helt fel då du har bla Getterön precis utanför!

Länk till kommentar
Share on other sites

Getterön, Hallandskusten är guld! även om det här året hitills varit magert, flyttade hit med min sambo 2002 nästan enbart för fågelskådningen. Bor ca 1km från Getterön så det är vår hemmalokal.

 

Vad det gäller högskolan så är det väldigt lockande, men det har ju inte blivit lättare att läsa vad det gäller bidrag idag, så att för mig så är det en ekonomisk fråga.

 

Vi får väl se vad som händer i framtiden! kanske kommer det att ljusna med studielån och annat.

 

Man blir lite fundersam! undrar om vi sett varann i fält någon gång??

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte troligt att vi har setts i fält eftersom det är först i år som jag har börjat åka lite mer på drag. Skaffade BMS här i början av året och skådar mest på hemmaplan, dvs till 90% inom en radie av kanske 6-7 km. Jag föredrar faktiskt att tömma ut mina hemmalokaler på arter än att jaga nya kryss på främmande platser (även om det ibland också kan vara trevligt). Måste säga att det känns bättre i hjärtat att hitta en sommargylling eller något på sin hemmalokal än att få tex vitögd dykand på en främmande lokal serverad via BMS. Men ibland blir det i alla fall turer ner till Skåne eller upp till Kalmartrakten och till Öland. Men inte mycket mer än så om det inte är en dundertung art som dimper ner i andra delar av Sverige. I dag dippade jag förresten orientseglaren som dök upp här i Blekinge i morse. "Surt sa räven.." :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig! Mycket roligare att hitta något tungt på hemmaplan än att åka en massa mil. Dessutom kan det vara helt underbart att bara vara ute och njuta av vanliga arter, det behöver absolut inte vara tungt!

 

Videokameran är till 99% med när vi är ute och skådar, tyvärr kan skådningen bli lite lidande ibland när man lägger ner kanske en hel dag för att få en godkänd sekvens på just den arten.

 

Orientseglare, mycket tungt! Faktum är att en kompis till mig om jag inte minns helt fel hittade den första Orienten i Sverige här i Varberg. Vi bodde inte här då men var nere och skådade fågel i Varberg den tidpunkten. Missade arten med ca 10min, så kan det gå!!

 

KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...