Gå till innehåll

Varför andvänder dom en svarta madrasser och inte gröna eller blåa?


Gäst bollyn

Recommended Posts

Gäst bollyn

På många filmer jag har sett så (t.e.x på harry potter 5) när Hermione sjuter iväg en trollformel på Ron så han flyger i väg och landar i väggen andvänder dom svarta madrasser varför andvänder dom inte en grön eller blåa madrasser som är enklare att keya bort?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom grönt och blått är bra på DV eftersom de komprimeras minst och inte finns i kläder osv. Nu snackar vi om film. De är nog något specielt tyg där endå, men tror de sätter säkerhet osv först, att rotoscopa 2-3klipp är inte så farligt.

 

Nu svamlar du bara.

 

Bollyn: För att det inte hade gått särskilt bra att keya bort en madrass ändå.

 

En svart madrass lär vara bra då den inte reflekterar något färgat ljus, som en grön/blå madrass ev. kanske gör. Rena spekulationer från min sida dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu svamlar du bara.

 

Bollyn: För att det inte hade gått särskilt bra att keya bort en madrass ändå.

 

En svart madrass lär vara bra då den inte reflekterar något färgat ljus, som en grön/blå madrass ev. kanske gör. Rena spekulationer från min sida dock.

 

 

Svamlar gör jag inte. En DVkamera komprimerar minst på den Gröna kanalen. Mendans blå anväds oftast eftersom de pigmentet inte finns i kläder/huden eller liknade, Och vad jag tror så är de nog lättare att avskilja kanter osv med en bastantare färg, vilket blått är, i mina ögon iaf.

 

Film som sagt, komprimerar inget, så då kan du likagärna anväda svart ist för grön. Det var de jag ville komma fram till. Det var ungefär så jag menade, att det är nog svårt att keya en madrass endå.

 

Länkar:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=119465

 

http://www.philipwilliams.com/greenscreen.aspx

Länk till kommentar
Share on other sites

Svamlar gör jag inte. En DVkamera komprimerar minst på den Gröna kanalen. Mendans blå anväds oftast eftersom de pigmentet inte finns i kläder/huden eller liknade, Och vad jag tror så är de nog lättare att avskilja kanter osv med en bastantare färg, vilket blått är, i mina ögon iaf.

 

Film som sagt, komprimerar inget, så då kan du likagärna anväda svart ist för grön. Det var de jag ville komma fram till. Det var ungefär så jag menade, att det är nog svårt att keya en madrass endå.

 

Länkar:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=119465

 

http://www.philipwilliams.com/greenscreen.aspx

 

Det stämmer att dv komprimerar mindre i den gröna kanalen ja, men svart är ingen bra färg om man ska keya, oavsett format. Svart och vitt är förmodligen dom sämsta färgerna att använda när man ska keya faktiskt. Om man nu inte filmar explosioner och sådant.

Svart och vitt finns i alla färger.

 

Jag tror du skulle bli förvånad över hur mycket dom rotoscopar saker i filmer istället för att keya.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jawo: Om man ser hur en ljuskanon (bildrör, tft-skärm eller liknande) med RGB-baserade färger så, ja, vitt är alla färger på max; dvs värde 255 på R, G respektive B. I fysiska material är dock ett svart material totalabsorberande. Till skillnad från vitt som inte absorberar ljuset alls - då råder det omvända med andra ord.

 

Bara en helt onödig parentes. Kram

Länk till kommentar
Share on other sites

Jawo: Om man ser hur en ljuskanon (bildrör, tft-skärm eller liknande) med RGB-baserade färger så, ja, vitt är alla färger på max; dvs värde 255 på R, G respektive B. I fysiska material är dock ett svart material totalabsorberande. Till skillnad från vitt som inte absorberar ljuset alls - då råder det omvända med andra ord.

 

Bara en helt onödig parentes. Kram

 

Mm, men det funkar ju även likadant med ljus och vattenfärg. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att keya grönt/blått krävs det mycket av ljuset, blir de skugga på det madrassen så får du rotoscopa lik förbannat. Varför just svart så kan de vara att de använder den som en alpha kanal för att lättare lägga dit/ta bort eller så keya (Lumakey) dom. Fast det är inte så troligt, men de kan gå till viss del :P

Är du säker på att man ser det sen i filmen när han ramla i madrassen, så att de inte har tagit bort honom efter halva flygturen och ersatt honom med 3d eller bara klippt just vid landningen ?

Det är lite svårt när man inte har sett klippet, de hade vart lättare att lista ut det då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att keya grönt/blått krävs det mycket av ljuset, blir de skugga på det madrassen så får du rotoscopa lik förbannat. Varför just svart så kan de vara att de använder den som en alpha kanal för att lättare lägga dit/ta bort eller så keya (Lumakey) dom. Fast det är inte så troligt, men de kan gå till viss del :P

Är du säker på att man ser det sen i filmen när han ramla i madrassen, så att de inte har tagit bort honom efter halva flygturen och ersatt honom med 3d eller bara klippt just vid landningen ?

Det är lite svårt när man inte har sett klippet, de hade vart lättare att lista ut det då.

 

Jo, jag misstänker också att madrassen ändå inte skulle synas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Film som sagt, komprimerar inget, så då kan du likagärna anväda svart ist för grön.

 

nej. nej. ska man keya så använder man med väldigt många fördelar grönt eller blått framför svart. även på film. komprimering har inget med saken att göra. tänk efter om du själv skulle keya en scen, säg en kvälsscen eller en scen med folk som är mörkt klädda, så förstår du nog själv också. enough said

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...