Gå till innehåll

Animation, hur?


Rokkan1

Recommended Posts

Jag använde mig av Illustrator och imageready, två adobe program. Det blev väldigt bra resultat om man använde rätt former, men det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra och är svårt att förklara så att någon får till det bra. Toonboom såg ju ut att ha samma kapasitet för att animera som powerpoint, men det kanske är bättre än så.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Rokkan: Jag har själv gjort lite saker i animation... för att förklara... även fasst jag tycker själv det ser väldigt mycket ut som om "vad tyst det blev" ÄR flash/toonboom... det är iallafall vektoranimation...

 

http://www.youtube.com/watch?v=cUV58TDAodM

 

I denna ritade jag rätt och slätt alla bilder på a4 papper med färgkritor. Dessa scannades sedan in i 100 dpi, tror jag det var, med photoshop och sparades som stillbilder och sattes ihop i premiere pro. Det vita keyade jag helt sonika bort med en enkel colorkeyer för att göra animationen i flera lager. Allt synkades i premiere till Johnny Cash-låten. Upplösningen fungerade ganska lagom till vanlig PAL-SD-format.

 

 

Denna var lite mer avancerad. Jag gjorde (precis som med sam half) en nogrann storyboard och klippte den som jag ville ha den och la ljudet, Jag filmade sedan mig själv med min gamla kamera, dessa klipptes upp i stillbilder som sedan skrevs ut på papper. Dessa stillbilder kalkerades med papper och penna på a4 med hjälp av mitt lilla ljusbord. När detta gjorts scannades dom in i 300 dpi och sparades med photoshop. Dessa importerades till individuella comp's i Aftereffects där jag maskade ut vad som skulle vara icke genomskinligt med vita solids. Dessa comps lades sedan samman i de olika kameravinklarna och sattes ihop med rudimentära 3d-miljöer som skapats i AE's 3dsystem. När allt var klart tog jag in ljudet, finjusterade synken och exporterade till valfritt format (compen var i 2:1 anamorfisk 2k så jag hade lite att välja på;)).

 

Det kanske låter udda och ser udda ut, men jag fastnade bara för idén när jag såg Animatrix: Kids Story och bakom kulisserna på min animatrix-dvd...;)

 

Dreamcast116:

Animation, hur?

http://en.wikipedia.org/wiki/Animation

 

Är all leranimation stop-motion?

det ligger liksom i sakens natur... enda möjliga vore ju att sitta och morpha fram animationer ur stillbilder av lergubbar. Puppet-tool i nya Aftereffects skulle väl också gå... men jag vet inte om det skulle få kallas "leranimation" av de inbitna då;)

 

Funkar det bra med en vanlig kamera?

Jovisst, bara du kan sätta bilderna i en följd därefter;)

 

Är det bara ljud och sånt som ordnas på datorn?

ALLT som inte finns på bilden när den tas ordnas i datorn... allt från motionblur (om du inte håller på med go-motion men det är ju en helt annan sak;)) till rena cgi-element och set-extentions...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...