Gå till innehåll

Hur man lägger en Embbled WindowsPlayer till hemsidan!


Rjzonez

Recommended Posts

(Det fanns ingen spec. "tutorial" kategorivså jag postar tråden här)

 

Jag har fått lite önskemål om att visa hur man lägger upp en Player på sin hemsida. Varför ska man använda Windows Media Player? Jo, personligen säger jag att det är det enklaste och bästa vägen för att fixa upp sin film på sin hemsida.

 

1. Snabbt och enkelt, behöver egentligen inga större komplicerade program som DreamWeaver, Flash osv. Bara notepad räcker, som ska finnas på alla datorer.

2. Fastän längre (Större) filmer kanske tar längre tid att ladda, så är kvaliteten alltid på top! I jämnförelse med YouTube, Google Video, MySpace osv.

3. Den är säkrare att använda ifall man inte vill att folk ska ladda ner eller kopiera ens film.

 

Här kommer jag att förklara lite enkelt hur man fixar WindowsMediaPlayer till sin hemsida:

Detta är koden du behöver använda,

 

STANDBY="Loading Windows Media Player components..." TYPE="application/x-oleobject">

 

 

Strunta nu i helheten, vi tar steg för steg.

 

 

-----

ID="MediaPlayer"

Talar om för webläsaren att OBJECT heter MediaPlayer. (Den behövs för att man ska kunna få det hela att funka senare)

 

WIDTH="500"

Talar om bredden på bildrutan som ska synas, just nu är den på 500 px (Pixlar)

 

HEIGHT="370"

Talar om höjden på bildrutan som ska synas, just nu är den på 370 px (Pixlar)

 

-----

Resten behöver vi inte bry oss om.

Senare kommer vi till följande:

 

 

NAME="FileName"

Detta säger till webläsaren att vi ska sätta in en fil, följt av VALUE.

 

VALUE="C:\User\Desktop\Film.wmv"

Detta är filen (dvs. Filmen) vi ska lägga till. Specifisera en sökväg. (Tips, lägg ner alla filmer i en mapp på servern så att sökvägen blir detsamma "Movies\Film.wmv" t.ex.)

 

NAME="ShowControls" VALUE="true"

Talar om ifall man ska visa kontrollpanelen under bildrutan, ja = true, nej = false.

 

NAME="ShowStatusBar" VALUE="false"

Talar om ifall man ska visa en statusfält under bildrutan och kontrollpanelen, ja = true, nej = false.

 

NAME="ShowDisplay" VALUE="false"

Talar om ifall man ska visa en mer "detaljerad" statusfält, ja = true, nej = false.

 

NAME="autostart" VALUE="true"

Talar om ifall man ska spela upp filmen automatiskt efter att den har laddat klart, ja = true, nej = false.

 

 

Nu tror jag att du kan fixa det mesta basicen. Sen om man vill gå till avancerat så får ni klura på saken själva :D

 

exempel kan ni se på vår hemsida http://www.fiiilm.webb.se, i media gallerin.

 

/Xinga

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Hej på dig.

Jag har lagt in en film på min hemsida (http://www.ostragard.com/cponnyer.htm) men sidan blir såååå seg. En film är ok, men lägger jag in fler så blir den totalt oanvändbar då man får vänta för länge.

 

Hur kan jag göra för att "behålla farten" men ändå lägga in flera filmer?

 

Den film jag lagt in är .wmv fil och 352*288 och 10,6 MB.

 

Jag har såklart testat youtube och jaycut osv också men kvaliteten blir för dålig. Det är dessutom smidigare för kunderna att ha filmerna på ett och samma ställe såklart.

 

Hjälp mig gärna med tips och råd.

 

Om det är till någon hjälp så har jag gjort såhär (i dreamweaver):

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Har skrivit detta under en tråd i övrigt där någon skrev om att lägga ut på hemsidan men fick inget svar där så jag testar i en egen tråd.

 

Jag har en försäljningssida där jag har massa bilder och information, men vill även lägga ut filmer på varje objekt. Har testat med en film på denna sidan: http://www.ostragard.com/cponnyer.htm

 

Det blir bra resultat men sidan blir såååååå seg.

 

Det bästa är om jag kan lägga in filmerna som jag gjort på en av hästarna på denna sidan: http://www.ostragard.com/cponnyer.htm

 

Eller ska jag lägga dem på en egen "undersida"? Eller hur kan jag göra.

 

Att lägga på youtube eller jaycut osv är inget alternativ då de blir så dålig kvalitet då. Kanske någon annan sida där de behåller kvaliteten? Någon som vet?

 

Koden jag använder ser ut såhär:

 

 

 

Filmerna är på ca 10MB st och i stl 320*240, de är nu .wmv filer men det går ju att ändra om det behövs såklart.

 

Vore såååå tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

 

/Charlotte

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen.

 

Det funkar jättebra som jag sade - för vissa. Men många verkar ha problem med att se filmerna. De öppnas ju i windows media player. Beror det på att de inte har det installerat då? Kan de inte öppnas i vilken meidaspelare som helst?

 

mvh

Charlotte

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm .. ser inget fel i den ... funkar hyfsat för mig. Det kanske beror på att du öppnade den via hårddisken istället för FTP-servern. Skillnaden är att om du öppnar den som .html fil via hårddisken så blockar datorn "det aktiva innehållet" som kan skada datorn (varningen ser du som en liten pop-up under adressfältet i webbläsaren). du behöver bara högerklicka på den och tillåta innehållet ... sen e allt lugnt.

 

Kanske lite taskit förklarat men hoppas det hjälper! :D

 

Ha de braa!

 

Förresten .. f*n vilket skön klipp ... MUNSPELSMANNEN yeah!

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm .. ser inget fel i den ... funkar hyfsat för mig. Det kanske beror på att du öppnade den via hårddisken istället för FTP-servern. Skillnaden är att om du öppnar den som .html fil via hårddisken så blockar datorn "det aktiva innehållet" som kan skada datorn (varningen ser du som en liten pop-up under adressfältet i webbläsaren). du behöver bara högerklicka på den och tillåta innehållet ... sen e allt lugnt.

 

Kanske lite taskit förklarat men hoppas det hjälper! :D

 

Ha de braa!

 

jag ser ingen spelare, bara massa taggar... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm ... då betyder dt klart att du måste ha glömt en tag ngn stans - Felkodning heltenkelt :S

 

Kopiera koden och skicka den EXAKT som den e till tråden så ska jag kika på den :D

 

ok, tack! måste tillägga att detta kanske är en annan film än den förra, vet ej vilken det var jag länkade till förut men det är nog samma fel så...

 

min dator vägrar visa filmen, fast om jag html kodar så funkar tagen som den ska...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm ... jag ser inget fel i detta ... funkar för mig.

 

Kanske beror det på detta? (kolla på Pic1.jpg)

 

Detta e ett miss man kan göra ibland genom att trycka ner den. Men om det e detta så behöver du bara högerklicka (Pic2.jpg) och "tillåta", då ska det funka!

Pic1.jpg

Pic2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...