Gå till innehåll

3D med en kamera.


barnholdt

Recommended Posts

njjjaaaa... vetetusan... jag är väl en av dom 50 % som inte ser någon större skillnad än att bilden vobblar lite åksjukt... men så ser jag ju hur lätt som helst effekten av riktig stereoskopisk 3d... Men det är ju samtidigt säkert lite större effekt på en tv med 1080i-50Hz-upplösning än 25Hz flash-komprimerad video...

 

Nä jag väntar nog hellre på Camerons Fusion-3d-kameror... eller snarare... jag väntar på att biograferna ska hinna uppgradera och hellst INNAN han släpper sina blockbusters:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det där är extremt intressant. Till att börja med är det inte 3D och det sägs väldigt tydligt i artikeln och intervjun. Vad det handlar om är psykologisk upplevelse av djup i bilden och framför allt skärpa. Det är otroligt coolt med såna här uppfinningar när alla håller på och trasslar i återvändsgränder med 4K CMOSar och annat. Det görs väldigt lite uppfinningar som handlar om upplevelse och väldigt mycket som handlar om högsta och coolaste siffrorna. Jag önskar att jag kunde hitta en artikel som en kille på Kodak skrev för säkert mer än fem år sedan men som nu verkar försvunnit från nätet. Den handlade iallafall om upplevd skärpa vs. faktisk och det handlade om den kommande HD-tekniken. Artikeln nämnde saker som hur människans öga upplever blått som mycket skarpare än rött osv. Han gick så långt att han påstod att han skulle kunna få en SD-bild att se skarpare och mer informationsrik ut än en 70mm projektion enbart med hjälp av färgkorrigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag önskar att jag kunde hitta en artikel som en kille på Kodak skrev för säkert mer än fem år sedan men som nu verkar försvunnit från nätet. Den handlade iallafall om upplevd skärpa vs. faktisk och det handlade om den kommande HD-tekniken. Artikeln nämnde saker som hur människans öga upplever blått som mycket skarpare än rött osv. Han gick så långt att han påstod att han skulle kunna få en SD-bild att se skarpare och mer informationsrik ut än en 70mm projektion enbart med hjälp av färgkorrigering.

 

Lite OT läste en grymt bra artikel från en chefsingenjör på Kodak för ganska länge sedan kommer inte ihåg så mycket från den men en sak sitter som gjutet i ryggmärgen från den.

 

Han sa något i stil med, "färger på video är mer likt hur vi ser färger, film däremot handlar om hur vi föreställer oss färger och vill se dem när vi tänker tillbaka på dem." Aja inte helt korrekt citerat, men något i den stilen, kanske samma artikel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oerhört fascinerande. Det kan bero på att jag är ganska nyvaken, men upplevde inte ni att ni inte riktigt visste var ni skulle titta, att ögat hela tiden drogs mellan förgrund och bakgrund?

Jo så var de för mig också, blinkade liksom mellan 3d känsla och inte. Lite halvskummt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite OT läste en grymt bra artikel från en chefsingenjör på Kodak för ganska länge sedan kommer inte ihåg så mycket från den men en sak sitter som gjutet i ryggmärgen från den.

 

Han sa något i stil med, "färger på video är mer likt hur vi ser färger, film däremot handlar om hur vi föreställer oss färger och vill se dem när vi tänker tillbaka på dem." Aja inte helt korrekt citerat, men något i den stilen, kanske samma artikel?

 

Det låter som samma artikel eller en i samma "serie". Kodak hade en site om perception och psykologiska grejer som dom tagit ned nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tyckte det va knökigt att titta på.Eftersom man ville titta överallt sammtidigt, så blev det väldigt svårt att koncentrera sig på det som man ville, så det blev suddigt bara. Kanske beror på att jag är en väldigt velig person, och så e man inte van vid den typen av bilder. Om man kollar i mer än någon minut som nu, så blir det kanske en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske var mest placebo, men jag upplevde ett större djup i vissa av filmerna.

 

edit: Det ser lite ut som om dom har compat ihop ett gäng 2d lager och använt samma typ av parallax effekt som 2d spel brukar använda sig av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...