Gå till innehåll

35mm adapter, gör det själv...


beta75

Recommended Posts

Tjena alles,

 

Har letat runt lite på nätet och hittat en massa färdiga 35 mm adaptrar och en hel det som tillverkat egna.

Genast blev jag såklart sugen på att prova hur detta funkar och började leta lite i lådorna. Hittade en gammal mattskiva till en Nikon F3, lite step-ringar och eltejp. Jag monterade mattskivan ca 5-10mm framför optiken på min videokamera (HV20). Kameran monterade jag på ett stativ och framför det ytterligare ett stativ med ett Canon Eos 70-200/2.8. Optikens fattning ca 45 mm från mattskivan. Försökte få allt så rakt som möjligt och började filma.

Resultatet finns här:

 

http://www.beta75.se/35mm_test.mp4

 

Blev förbluffad över hur bra det ändå blev. Ringen mitt i bilden är etsad i mattskivan.

Sak definitivt gå vidare med projektet.

Finns det någon här på forumet som gjort något liknande?

Har ni några bra tips?

 

/Karl Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på hur du beskriver bygget med eltejp etc så måste jag säga att jag grymt imponerad. Hade själv planer på att bygga något eget, emn efter att ha sett ett gäng youtubefilmer med exempel så la jag ner det, men detta verkar ju lovande. Har du bilder på hur det ser ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag fattat det rätt, så är det så att du har satt dit ett objektiv från en stillbildskamera på din videokamera? Hur funkar det, sätte mand en framgför den befintliga linsen eller tar man bort den? Blir det inte väldig väldigt svårt att få rätt avstånd mellan det nya objektivet och bildplattan/linsen?

Sen skärpedjupet va ju väldigt vädligt kort i ditt exempel, blir det inte väldigt svårt att filma då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen skärpedjupet va ju väldigt vädligt kort i ditt exempel, blir det inte väldigt svårt att filma då?
Ungefär lika svårt som att filma med 35mm film. ;) Man väljer hur långt/kort skärpedjup man vill ha med bländaren på objektivet som man skulle ha gjort på en riktig filmkamera.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fixat lite bilder på hur grejorna var uppställda under testet ovan.

 

Ett antal gamla filter och stepringar för att komma från HV20 43mm till 52mm. Mattskivan är av B-typ från en gammal Nikon F3. Den är fastklämd mellan ringarna:

http://www.beta75.se/a.jpg

 

Tanken är att byta till en Canon Ec-S mattskiva eller någon annan egentillverkad lösning så småningom. Helt slät och ljusstark.

 

Så som Videokameran ser genom ringarna:

http://www.beta75.se/b.jpg

 

Mattskivan moterad på videokameran:

http://www.beta75.se/c.jpg

 

Notera att vinglaset är tomt i bakgrunden...

 

Videokameran på ett stativ och Stillbildsoptiken på ett annat. Det ska vara 43,5 mm från bajonetten på Canon Eos optiken till mattskivan, och helt rakt:

http://www.beta75.se/d.jpg

 

Också lite pappkartong från en baginbox för att slippa det värsta ströljuset:

http://www.beta75.se/e.jpg

 

Så gick det till. Som sagt det var bara ett test för att prova om det var någon idee att fortsätta bygget. Fortsätter rapportera hur bygget fortskider m intresse finns.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan lägga upp ett jävligt dåligt test som jag gjorde för ett par veckor sen om (ca en vecka då jag har fixat med allt) Gjorde en prototyp 35mm adapter med ett pvc rör som var 55mm i diameter, lite eltejp, mattskivan var en sådan där liten bild man lägger in i en projektor (tog ut bilden och la en gryning plastskiva i) Jag märkte ju direkt att jag fick vinjetter så jag la till två st kikar linser som jag hade skruvat av. footage snart då, gryning som fan och jag var tvungen var svin nära föremålet för att få en bra bild.. Kanske lägger upp lite bilder på mitt misslyckade 35mm spinning adapter. Tills nästa vecka så!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har lekt vidare och uppgraderat adaptern. Denna gång kommer mattskivan från en slaktar billig canon systemkamera. Mattskivan är av plast.

 

Optik är ett Canon Eos 50/1.4 som jag håller framför HV20 med den nya mattskivan. Dvs handhållet. Därav de skakiga bilderna.

 

Videoklipp:

http://www.beta75.se/35_adapter_test_2.mp4

 

Har filmat med 24p och importerat som vanlig DV (min gamla mac orkar inte riktigt HDV). Roterat bilden i MPEG Streamclip och klippt i iMovie.

 

Denna gången hade jag ett litet papprör bak på Eos-optiken som kunde glida över filter och stepringarna på HC20. På så sätt kunde jag variera avståndet till mattskivan och därmed fockus. Funderar om inte det är en variant som skulle funka på den slutgiltiga adaptern.

 

Tycker detta testet blev bättre än det första, däremot är vinjetteringen mycket större.

Mattskivan behöver komma längre från HV20 för att lösa det problemet.

 

Arbetet går vidare. Har beställt macrotuber på ebay för att kunna bygga ett bra fäste för optiken.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

En fundering; Är inte vinjettering ett tecken på att några avstånd är fel nånstans? Tex borde inte avståndet mellan mattskivan och optiken vara samma som optiken och filmplanet på kameran man tog delarna från?
Om det avståndet är fel resulterar det i att man inte kan fokusera på oändlighet, så man förskjuter skärpan eller hur man ska säga.
Länk till kommentar
Share on other sites

nja, på en Eos så ska avståndet mellan optik och filmplanet, i detta fallet mattskivan, vara ca 44 mm. Kortare så går det inte att fokusera och längre så funkar det som en mellanring dvs bättre närgräns och inget fokus på oändligt.

Nar det gäller avståndet mellan videokameran och mattskivan så gäller det att få lagom avstånd. Nära så blir det vinjettering och långt ifrån minskar ljusstyrkan med mer kornighet som resultat.

Vinjetteringen kommer av att ju längre ut mot kanten av mattskivan som videokameran filmar så ökar bildvinkeln. Det är därför som en lins mellan mattskiva och videokameran löser problemet.

HV20 har grym närgräns men det är bara på vidaste läget på zoomen. Där är också distortionen ganska stor. Dvs raka linjer i bildens ytterkant blir böjda.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Har fått mina macrotuber.

Beställde via ebay.co.uk och 8 dagar senare trillade det ner ett brev från Hong Kong.

9.9 pund med frakt.

 

adaptern ser ut som följer:

 

http://www.beta75.se/rig.jpg

 

Har märkt ett problem. På HV20 så är inte optiken riktigt centrerad i filtergängan. Sitter lite mot botten.

Har hittat en 4x5" mattskiva till storformatkamera som skulle gå att skära ut en rund mattskiva ut som skulle passa grymt i tuberna. Står i valet och kvalet om jag ska köpa den eller en Canon Ee-S...

 

Nu har jag inte zoomat in när jag filmar utan skär bort istället i Mpeg streamklipp när jag roterar och gör om 1080i till DV. Mattskivan denna gång är nikon D.

 

Klipp kommer strax...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Hoya +4 Macro filter mellan mattskivan och HV20.

Har provat lite olika men man tappar mycke skärpa tycker jag. Dock blir vinjetteringen mindre.

Nästa steg är en ny mattskiva och en bättre achromat. Vet inte riktigt vart jag ska hitta en bara. Har märkt att ju länge ifrån kameran mattskivan sitter besto mindre blir vinjetteringen.

Har funderingar att prova med ett spot ND filter mellan mattskiva och HV20.

 

Fortsättning följer...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

EE-S finns på cyberphoto men jag har heller ingen aning om var jag ska få tag på en achromat. Vad jag har förstått så behövs en achromat även när man har kameran längre ifrån mattskivan så att man kan fokusera och ändå zooma in så pass mycket att man fyller hela bilden.

Då satsar jag hellre på EN tub och en liten achromat för att få i princip samma resultat. Problemet är som sagt var man ska få tag på en lämplig. Daniel föreslog fl 65mm och 30-40mm diameter utefter sina tester.

 

Spot ND? Vad gör ett sånt filter? Bilden blir mörkare i mitten eller nåt? Visst är det en smart tanke men jag tror att jag hellre skulle leva med vinjettering eftersom adaptrar käkar nog med ljus som det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Arbetet har legat lite nere en stund pga mycket att göra och lite konstruktionsfunderingar.

Har experimenterat lite med en gammal fågelkikare (30kr på loppis) och en digitalkamera, Lumix FX30.

Den kan spela in film i 848x480 30pfs och monterad på tuben, som vid tillfället var handhållen, gjorde jag följande filmsnutt. Här kan man snacka om kort skärpedjup och ett grymt tele...

 

http://www.beta75.se/tele_dof.mp4

 

Kan nog komma till användning någon gång...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Coolt, som digiscoping fast med video då. :) Jag har funderat på att göra någon annordning för att fästa videokameran framför en kikare men det har aldrig blivit av. Skärpedjupet blir ju alltid kort vid tele så det kanske inte var något nytt, men man kan få mycket tele som sagt. Prova fästa HV20:n framför en tubkikare med 30x tele och zooma in 10x med kameran. 30x-300x zoom bör väl räcka? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag tycker det blir rätt ok. Problemet jag har är att det inte följde med något okular med tuben när jag köpte den, 30kr kan inte få allt. Det okularet jag har fixar är lite för litet så det är moddat för att platsa. Dock sitter det för nära så närgränsen blir lite kass på tuben. Det kräver väl lite fixande för att det ska bli ultimat.

Tänkte beställa en mattskiva idag till 35mm adaptern. Den är starkt på gång. Har hittat en kontakt på en mekanisk verkstad så nu kan jag få delarna som jag vill ha dom.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...