Gå till innehåll

Glidecam bygge, Hjälp med balans! (OBS BILDER)


megawatti

Recommended Posts

Tjenare, håller på att bygga min egna, vill verkligen göra den så bra som möjligt.

 

Har kommit up med en prototyp, gjort i lego. Ja de flesta här vet väl hur de olika delarna fungerar så låter bilderna tala för sig själv:

 

http://pici.se/thumbs/t_blFqlLYVJ.gif

http://pici.se/thumbs/t_XsOUsTkEZ.gif

http://pici.se/thumbs/t_hbZaoNxrK.gif

 

 

1: I alla fall, vi säger att vi har en kamera som väger ca 500gram längst up. Vart på stången ska jag sätta hantaget, och hur mycket vikt ska jag ha längst ner? Hur lång ska stången vara?

 

2: ifall jag håller den Vågrätt där jag kan balansera den, är de där jag ska sätta fast fästet?

 

3: Tänkte sätta dit så stången kan snurra, just nu på min legomodell så går ju inte de, men de går ju på den riktiga glidecamen, är detta viktigt? eller bara för att underlätta filmningen?

 

4: Beskriv gärna hur de fungerar ifall jag fått allt om bakfoten, sicka gärna några sidor om detta, men beskriv först och främst på svenska, är inte så mycket för engelska begrepp.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag pusslade med min dumma pinne listade jag ut att balanspunken blir ekvationen längdXvikt=längdXvikt. Men, av nån lustig anledning fick jag inte rätt moment vid häftiga rörelser. Så jag vägde kameran, satte vikt i andra ändan lika som kameran och lät tungdpunkten hamna på mitten.

 

Nästa överaskning; Arrangemanget ville gärna hamna i godtycklig possition, dvs kameran hade ingen strävan att inta lodrätt possition. Hm, mer tyngd i nerändan. Då blev det fel moment vid häftiga rörelser. Alltså, balanspunkten i mitten.

 

Jag gav upp. Nu har jag en vanlig enkel j*vla pinne med tyngd.

 

Men för att lyckas med din konstruktion tror jag att kameran måste centreras mycket nogrant på toppen (för att få samma moment i alla rörelseriktningar). Vikten bör vara lika som kameran och fästen. Blir det för lätt skall man nog barlasta även kameraändan. Även bottenvikten måste centreras mycket noggrant.

 

Jag tror fortfarande att själva pricipen bör vara mycket massa utanför kamerans yttermått för att få mycket moment (tröghet) som håller emot skakningar. Med en simpel lodrät pinne får man inget moment i lodlinjen och det blir lite skakigt i alla fall. En del monterar därför en pinne horisontalt att hålla i om man inte har en led som du försöker bygga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det. Men av att döma av andra byggen jag sett (på internet) så är det mycket möjligt det är på rätt på väg. Men jag tror du får svårt att göra häftiga rörelser i sidled utan att konstruktionen tippar om den väger mer i nerändan. Men om du kan stå över snabba sidoförflyttningar kanske man kan leva med det.

 

(Sen är det oprövat för min del, men jag tror man behöver någon sort av dämpning i själva leden. Därför gav jag av upp och har bara handtag där du sätter leden. Då kan jag själv hålla i och med övning blri rätt skapligt utan komplicerad konstruktion.

 

Jaha, men då överförs operatörens rörelser till kameran? Nej, mer massa helt enkelt, ger större tröghet och det får duga för mig. Men det blir tungt att bära på.

 

Just nu mixtrar jag med ett kryss med fyra tynger, ett i varje hörn och kameran i mitten. Funkar rätt bra, förutom att stabilisatorn inte blir såvärst kompakt. Jag tänker lägga mer energi på en meter räls istället.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lekte lite med legomodellen, och ifall jag har hantaget närmare toppen, lite tyngre på toppen och längre pinne ner. Så får jag den att falla saktare, som du menade 2-3 sekunder. Så de är alltså denna kännsla som jag vill komma åt?

 

 

Citerar mig själv, För ja de måste vara så. Har ängat någon timme nu till att balansera legofigurer, visst är de väldigt lätt (materialet alltså) men jag tror jag förstått de nu.

 

Det spelar inte så stor roll vart hantaget sitter, så länge de är lite längre nere en upp. Sen ska man få en sådan tyng där nere som är liiiite mer en kameran, på detta sätt så faller den sakta ner. Nu är bara problemet med att få balans på de andra punger, men de borde inte vara några problem!

 

Är de värkligen så här, eller sitter trögheten i gängorna så att säga? Som hydralik typ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är massa som ger tröghet. Att rusa fram i rymden i gämn fart med 100 ton eller 100 gram gör detsamma, men att göra en plötslig kurs eller fartändring spelar massan stor roll.

 

När du kommer till lite slutgiltig produkt tror jag fästpunkten på armen spelar mer roll. Du borde göra fästet justerbart, typ en ring med stopskruv om du har en rund pinne, så du kan höja och sänka handtagen nån centimeter.

 

Jag gjorde ett annat spännande experiment; Jag har en liten bit I-balk av järn hemma som jag brukar använda för att hålla garageporten stängd (låset är lite paj). Väger sådär 6-7 kilo. Jag monterade kameran på den med en sånt stativ med tving. När jag bär denna järnklump är kamran stadig som en klippa. Men tusan så ohanterlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, tänkte gå ner till Lindquist radio och tv sen och känna på en, se hur den är byggd. Synd bara att de är så j-vla otrevliga mot mig där. Var inne där för 2 veckor sedan och frågade efter en rödemick och ett molsolskydd till min nikon, Han få ett nej innan jag enns satt foten innan för dörren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...