Gå till innehåll

Redigera DVD! Hjälp!


jaijai

Recommended Posts

Hej på er!

 

Ledsen om mina kommande frågor har dykt upp tidigare nånstans, men

jag behöver verkligen lite råd, eftersom jag är så rookie på det här som man kan vara.

Jag har fram tills nu använt mig av en Philips DVDR990 och fört över typ allt som jag filmat från Hi 8 till DVD, samt massor av gamla musikvideos från VHS och sånt. Så lång allt väl, men DVD-recordern har sina begränsningar.

Man vill ju ha friheten att flytta om sekvenser som man vill och redigera lite enkelt och så. Det finns iochförsig DVD-recorders med hårddisk, men jag undrar om någon vet vad inom datorredigeringen ligger närmast en DVD-recorder med hårddisk. Jag skulle helt enkelt vilja kunna tanka in material från de DVD-skivor jag gjort i Philips-brännaren och stuva om innehållet lite och bränna nya DVD´n. (Så jag ska slippa gå igenom alla gamla band ännu en gång)

 

1. Något bra tips på grafikkort. (Jag kör PC)

2. Finns det nåt program som kan "tanka in" en hel DVD-skiva

så att man sedan kan redigera innehållet?

3. Jag hörde någonstans att

det inte går att redigera i DVD-formatet, utan att man måste

konvertera till avi eller nåt. Vad gör detta isåfall med bildkvalitén?

4. Alternativt ett program som kan "hämta" innehåll från en DVD-skiva

på samma sätt som man hämtar bilder från en digitalkamera, utan att

man förlorar en generation? Kanske via någon form av koppling mellan DVD- recordern och datorn. Hörde om något program som hette

Ulead DVD Workshop 2.0.. Kan det göra sån´t?

4. Redigeringsmässigt har jag inga större krav.

Jag är inte ute efter några speciella effekter. Bara möjligheten att

klippa och stuva om som jag vill.

5. Eftersom det mesta materialet är musikvideos så vill jag gärna kunna göra

en index-bild per låt. I Phiilips-brännaren är man begränsad till 46 bilder, men

jag vill gärna kunna göra flera. Någon som vet vad jag ska ha då?

Viktigt är också att jag själv kan välja exakt vilken frame som ska utgöra indexbilden.

6. Finns det kanske tillochmed nåt program som gör allt det jag är ute efter. Dvs som både kan "tanka in" digitalt och analogt, samt redigera och göra indexbilder, för att sedan kunna bränna ner allt på DVD.

Man kan ju alltid hoppas...

 

Hoppas jag inte surrat till det för mycket och om någon ville hjälpa mig med lite förslag på vad jag ska leta efter för program skulle jag bli evigt tacksam.

 

Mvh

jaijai

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...