Gå till innehåll

ADK 51e + Art TubeMP vs. Studio Projects B1 + VTB-1?


Svullo

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag går i köptankar när det gäller mikrofon för voice-over och lite sång/akustisk gitarr, men kan absolut inget om vad som behövs. Min budget ligger på totalt ca 2000:-

 

Jag har sökt runt lite på forumet/googlat och sett att ADK 51e samt Studio Projects B1 är rekommenderade mikrofoner. Är det hugget som stucket vilken man väljer eller är det någon helt annan mikrofon som kan vara värd att titta på?

 

Sedan behövs som jag förstått det en mic pre-amp, där Art TubeMP http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=6&i=102&s=0&articleId=412468 verkar vara ett alternativ, men har även hittat ett kitt från Studio Projects: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=Studio+Projects&flik=1&exp=Mikrofoner&info=11727 som skulle kunna vara intressant. Jag är helt lost när det gäller preamps (vet knapp vad det är) och min fråga här är samma som för mickarna.. =)

 

Min andra fråga när det gäller pre-amps är om de har typ USB-ingång så att signalerna omvandlas direkt till digitalt eller om man ska gå via line-in på ljudkortet? Jag har nämligen ett riktigt kasst ljudkort och det blir typ störningar i högtalarna när jag scrollar med musen etc.. :( Om de inte har det, finns det något jämförbart alternativ till dessa preamps eller ska man kanske köpa ett ljudkort med hyffsade inbyggda preamps?

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

För 2000 kronor blir det svårt, men du kan försöka hitta en M-Audio Mbox begagnad på nätet. Du får du två mic/linjeingångar. Den har preamp och kan fantommata 48V.

 

Mick. Gå till 4Sound och leta efter Lutjman TSM170 med FET-kretsar.

Försök hitta en Shure SM57 på nätet begagnad.

 

Skaffa ett puffskydd och stabilt stativ.

 

Det kanske inte går med 2000:- men du kan alltid ha tur.

 

Eller så skriver du klart allt och hyr mick och preamp hos din lokala musikaffär. Kanske till och med hyr deras elgitarr-rum för speakerinspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker studioprojects kittet verkar vara ett bra alternativ, har dock inte lyssnat på varken miken eller preampen. Och vill du inte använda line in på ditt nuvarend ljudkort måste du ju ändå ha ett nytt interface. Så kanske är lika bra på att satsa på ett större som har preamp i sig direkt så köper du bara till mik. Jag hade dock inte satsat på en dynamisk mikrofon (som sm57an) till voice over eller akustiska intstrument.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

Jag har kollat runt lite och en M-audio Mbox verkar vara lite väl dyr för min budget (även begagnad), men verkar annars vara precis vad jag behöver :(

Det finns inga andra vettiga alternativ till denna?

 

Om man skulle gå på ett helt nytt interface med större pre-amps, finns det något kort ni skulle rekommendera? Hur bra är dessa preamps i jämförelse med om man skulle gå på line-in varianten? Det enda jag är orolig för med line-in varianten är just störningar från datorn, men jag vet inte om det är något problem.. har aldrig testat på denna. Om line-in varianten med extern preamp ger betydligt bättre ljud (fast med datorstörningar) än att köpa ett helt nytt interface borde man väl kunna köpa ett nytt relativt billigt ljudkort för att få bort störningarna?

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Dina störningar i ljudet kan på inställningar i OS där du till exempel använder en USB-mus - och det kan ta mycket tid att leta. Har du Mac OSX? Sök i Mac-forum och hos Apple.

Jag kör windows, men så du menar att scroll-störningarna kan bero på att man kör usb-mus? jag tycker det lät skumt men får kanske ta och leta upp en sån där usb -> musport konverter testa.

 

 

//Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...