Gå till innehåll

lampa som blinkar och slocknar


jepser

Recommended Posts

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 4 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Ovårdat språk och okamratlig ton.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

 

Förstår inte ett dugg hur du kan skriva så. Jag skrev ett ärligt svar och du kan inte förneka att det jag säger är sant. Så jag tar det du sa: "ovårdat språk och okamratlig ton" som en förolämpning och där har du något att redigera. Dessutom, hur kan man skriva i en okamratlig ton igenom texter? + att: varför skulle jag gå på en 14 åring om jag är en mentor själv? Låter väldigt väldigt osannoligt och parodiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Synd att ditt inlägg redigerades bort skulle va kul att se hur du gör bort dig inför alla här på forumet om du inte redan har gjort det.

Jag fattar inte varför du inte kan komma på något eget någon gång utan är tvungen att använda minsta lilla effeckt från Harry Potter. Börja tänk lite själv och hitta nya vägar till sånt du inte vet hur du ska göra. Det finns smarta lösningar till allt, bara man inte låser sig vid att det ska se ut precis som i Harry Potter filmerna. Skärpning Jesper!

 

Det var inte schyst sagt mannen. Han visade bara hur han ville ha det liksom.

 

Men som jag sa innan Jesper: Pengar är makt. Och det kan vi tyvärr inte ändra på. Men du gjorde en rätt bra effekt med ett stolpljus ju. Använd det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inte schyst sagt mannen. Han visade bara hur han ville ha det liksom.

 

Men som jag sa innan Jesper: Pengar är makt. Och det kan vi tyvärr inte ändra på. Men du gjorde en rätt bra effekt med ett stolpljus ju. Använd det.

Det är bara det att det här är typ 9-10 tråden med hur man gör olika effekter. Alla dessa har han fått bra svar på men han vill inte ta åt sig de smidiga genvägarna för att få en bra film med helt okej effekter utan är så illa tvungen att få något som ser precis likadant som i Harry Potter filmerna.

För att lära sig något måste han försöka handskas med de problem som dyker upp, hitta egna lösningar. Det är det som är utmaningen med film, att först komma på något att berätta och sedan berätta det med de redskapen man har.

Att det här med blinkande lampor skulle komma från just Harry Potter fattade jag inte förens han vissa klippet. Jag trodde att han för en gångs skull hade kommit på något eget.

Det var inte meningen att vara hård, men det värkar vara så svårt för honom att fatta att dom som gjort Harry Potter är ett gäng med de absolut främsta filmskaparna och med en budget som når lite längre än två veckopengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om ursäkt för mitt ovårdade språk Insaniac, jag vet inte om du han läsa det...

 

Däremot precision motion, jag har full koll på att Harry Potter är en storfilm med sin enorma budget. kan du sluta att påpeka att jag "alltid" vill göra de effekterna som finns i Harry Potter. Jag försöker vara schysst men du ska hela tiden trycka ner mig genom att säga att jag inte kan, och att jag hela tiden härmar, och att jag ska komma på eget. Det ger inget bra självförtroende!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara det att jag måste ha ett hat-obejekt, och du har lämpat dig väldigt bra till detta.

Nä, det är bra att du hämtar insperation men ännu bättre är det om du börjar producera små kortfilmer för att sedan stegra i storlek på projekten. Då lär du dig med tiden vad som är möjligt att göra och vad som bara är något som ser snyggt ut men drar så mycket energi från projektet att det inte är värt att ta med. (Eller som går att ta med i lättare tappning.)

Om du vill bli något inom film måste du fokusera på historien och inte fastna på såna här så grejer. Om du ska ringa vägverket för att de ska släka en lampa åt dig så säg att du iallafall har en superbra story som utgår från detta blinkande att lägga så mycket kraft på en liten detalj i ditt manus är bara onödigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, precision motion... Jag ska försöka att inte härma så mycket och komma på mer själv. Detta här är en kortfilm som jag skrivit på manuset i över ett halvt år, jag finslipar hela tiden för att få det bättre. Jag är klar med storyn men problemet är att jag har skrivit saker som jag inte vet hur jag ska göra. Meningen är att denna filmen ska skickas in på en filmfestival. Därför vill jag ha den så perfekt som möjligt. Jag vet mycket väl att jag inte kan göra de effekter som finns i Harry potter, men det är bara det att jag blir nyfiken på hur de gör.:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara det att det här är typ 9-10 tråden med hur man gör olika effekter. Alla dessa har han fått bra svar på men han vill inte ta åt sig de smidiga genvägarna för att få en bra film med helt okej effekter utan är så illa tvungen att få något som ser precis likadant som i Harry Potter filmerna.

För att lära sig något måste han försöka handskas med de problem som dyker upp, hitta egna lösningar. Det är det som är utmaningen med film, att först komma på något att berätta och sedan berätta det med de redskapen man har.

Att det här med blinkande lampor skulle komma från just Harry Potter fattade jag inte förens han vissa klippet. Jag trodde att han för en gångs skull hade kommit på något eget.

Det var inte meningen att vara hård, men det värkar vara så svårt för honom att fatta att dom som gjort Harry Potter är ett gäng med de absolut främsta filmskaparna och med en budget som når lite längre än två veckopengar.

 

Det är i och för sig det jag säger. Hoppas han läser detta. Jag har också sett alla hans trådar under tiden han varit här. Han borde kanske inse att han inte har en 100 miljoners budget och måste hitta utvägar. Så simpla och billiga som möjligt. Men det måste han själv förstå. Men han är väll typ bara 14 år? Han har väll fortfarande den där "Jag måste göra denna film lika bra som Hollywoods filmer"-tanken som vi alla hade när vi var yngre. Min sådana tanke försvann i och för sig när jag var 12-13. Vi måste förstå att han bara vill göra sin film så bra som möjligt. Och det respekterar jag fullt ut, men du måste förstå att det inte går att lösa dina problem med att starta trådar efter trådar. Följ dina medmänniskors hjälpande lösningar och då kommer du få se att du lyckas med din film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är i och för sig det jag säger. Hoppas han läser detta. Jag har också sett alla hans trådar under tiden han varit här. Han borde kanske inse att han inte har en 100 miljoners budget och måste hitta utvägar. Så simpla och billiga som möjligt. Men det måste han själv förstå. Men han är väll typ bara 14 år? Han har väll fortfarande den där "Jag måste göra denna film lika bra som Hollywoods filmer"-tanken som vi alla hade när vi var yngre. Min sådana tanke försvann i och för sig när jag var 12-13. Vi måste förstå att han bara vill göra sin film så bra som möjligt. Och det respekterar jag fullt ut, men du måste förstå att det inte går att lösa dina problem med att starta trådar efter trådar. Följ dina medmänniskors hjälpande lösningar och då kommer du få se att du lyckas med din film.

Men hur ska jag då lära mig något om jag inte frågar i mina trådar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju inte problemet. Problemet är att du ställer samma frågar i tråd efter tråd ofta. Och när du får hjälpen så tar du inte hjälpen utan ska ha exakt som i 250.000.000-budget filmerna. Liksom, man måste vara smart när man gör filmer. Välja billiga och bra locations och liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju svårt som 13 åring att producera något som kan visas på en filmfestival som är större än något som råkar vara på skolan eller fritisgården. Det är nog tyvärr inte effekterna som kommer att svika, utan problemet med för små skådespelare och andra medarbetare. Det vill säga problemet att försöka hålla ihop ett projekt med ungar som kanske är lika gamla som du själv men inte lika mogna och ambitiösa.

Om man ska vara taktisk så ska man i din ålder producera 1000 tals filmer, en del med ett okej manus, men mycket improvisation. Allt detta bara för att lära sig och samla på sig så mycket erfarenhet som möjligt.

Det kanske redan har gjort 1000 filmer Jesper. Men det är först vid 15-18 åldern du har någon som helst chans att göra något som kan underhålla fler än bara dig själv och dina kompisar. Jag förstår att det är frustrerande att behöva vänta, men att göra en så stor grej av ett projekt gör dig bara besviken och ovän med dina kompisar som inte presterar och åstadkommer vad de måste för att få till superfilmen.

 

Med tiden får du blick för vad som går och vad som inte går. Vad det är värt att lägga ner på dina olika idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips till dig jepser är om du nu ha med en massa effekter som du inte vet ens hur du ska börja med, så skippa dom. Effekter tar oftast mer tid och kräver mer förberedelser än man tror. Säg istället att du har en effekt i denna film istället för 10, för det är bättre att du gör en bra istället för 10 halvbra. Börja med att bara göra en effekt på högst 10 sek som inte ingår i någon film utan bara ett effekt klipp.

Jag har inget emot att du frågar, för de bra att du är frågvis. Men att allt du frågar ska vara med i en film låter inte bra när man inte har erfarenheter av de. Se efter i manuset och se om de inte går att ta bort effekter, eller så får du skriva om manuset. För om du vill att de ska bli en bra film så bör du nog göra de. Effekter är inte lösningen för en bra film (se bara superman returns).

 

Eftersom du troligtvis inte kan 3d program som de oftst använder sig av i Harry potter filmerna så skulle jag rekomendera andra saker som inte kräver massa 3d.

 

* Transitions- Få ihop två olika klipp att se ut att dom hör ihop (se Scrubs, Layer cake)

* Color correction - Få samma färg och ljus på alla klippen, få in något i bilden som inte är på det filmade materialet utan att det märks m.m

* Rotoscoping - frilägga en person eller sak från filmen genom att göra masker(en av de tråkigaste i effekt världen, men absolut nyttigaste)

 

Öva på sånt först innan du planera massa stora effekt scener. Kan du CC och Roto bra, då kan du börja tänka lite större saker. Jag vet att det suger, men man måste börja på steg 1 och inte steg 5.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Men herrejävlar. Grabbe vill ju bara släcka en lyktstolpe.

 

Hitta en lyktstolpe som slocknat. Kan du få någon att släcka en åt dig, kör på det då. Jag har för mig att det bakom "luckan" i vissa lyktstolpar sitter en säkring, att ta bort den släcker lampan. Självklart gäller det att vara försiktig när man rotar i elektriska saker, men det behöver jag väl inte ens nämna. Gör du fel, så dör du. Jag har också sett folk släcka lyktstolpar med en välriktad spark, men det vore ju självklart fel och oansvarigt för att inte nämna olagligt.

 

Sen hänger du upp en lampa ovanför skådisarna, men utanför bild så att den motsvarar ljuset från den numera släckta lampan. Du kopplar en dimmer till lampan, och blinkar med den några gånger för att sedan släcka den. Detta kan kompletteras med en bild på själva lampan som du filmar på en fungerande lampa i gryningen när den släcks, eller om du hittat säkringen, när säkringen sätts tillbaka. Förmodligen kommer gryningsbilden att behöva färgkorrigeras något.

 

Att få skådis och blinkande lampa i bild samtidigt kräver kontroll över själva lampan, kan du få det så är det kanon, annars kan du lösa det med två bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...