Gå till innehåll

"headshot" effekten? hur gör man egentligen?


metalhead

Recommended Posts

Hej, problemet är att jag kollade på Peter Jacksons gamla film, "Bad taste" häromdagen... Problemet är att jag undrar... En av utomjordiska varelserna, blir skjutna i huvudet, Hur gör man för att få "Kulhålseffekten" i huvudet? typ, en röd prick där kulan träffar? Jag får ingen rätta på det, problemet är också att efteråt rinner det blod ur hålet på killen... Och killen rörde på sig aningen mycket. Detta var ingen latex eller vaxdocka, det såg jag direkt... Men är det någon som kan hjälpa mig med skottet i huvudet är jag väldigt tacksam // metalhead

Länk till kommentar
Share on other sites

latex över pannan, blodslang under, skär ett litet hål i latexen och dra sedan bort den biten med fiskelina och spendera några timmar att rita bort linan.

 

såna effekter ska göras live! rymdskepp o annan skit kan cgi sköta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla good taste made bad taste om du får fatt i den. Vet inte om det avslöjas där men det är en rolig film om filmen.

 

Och jag kan med största sannolikhet garantera att inga datorer användes där :)

 

jag har kollat på "good taste made bad taste" nu... hjälpte ju till lite, men han avslöjar inte så jätte "nyttig" info. Inte heller headshot effekten...

 

men jag tackar för hjälpen. jag undrar däremot hur ni menar med "Rita bort slangen"... Undrade lite. Framtida förslag tackas och tas emot :)

Länk till kommentar
Share on other sites

säger iofs emot mig själv där men rita bort så menar jag rita bort linan ruta för ruta.

 

vi gjorde liknande grej då man såg personen framifrån, hade dock satt dit en liten röd prick i pannan som skotthål, sen låg jag bakom med med kompressor och blod i en tratt, splasha på väggen bakom o såg bra ut. Tyvärr så var jag inte med på dra bort handen på den absolut bästa så fick spendera 10-12 timmar med o rita bort min hand på en del rutor. klippet ligger bara i 20 rutor tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

gjorde liknande sak en annan gång också kom jag på, men då satte vi en rätt fet latexbula i pannan på en kille för o gömma slang o grejjer, den syndes tydligt helt klart men vi körde bara halvbild, sen fort klipp o han fick slänga bak huvudet, såg riktigt bra ut. Då hade skådisen själv en liten kompressor i handen.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur ritar man bort saker då?

 

jag föredrar photoshop.

 

exportera dom rutor du vill rita bort nåt ifrån och plocka upp i photoshop o rita bort (klonverktyget är väl att rekommendera)

 

är det något som inget är i vägen för under sekvensen kan du plocka 1 ruta bara o rita bort det du inte vill ha sen lägga det lagret över din videosekvens.

 

Är det nåt som rör sig framför som tex i mitt fall att hans huvud rörde sig över min hand i bakgrunden är det lite knepigare. Jag tog sista rutan och fixxade till den snygg sen gick jag bakåt och använde suddgummit bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag föredrar photoshop.

 

exportera dom rutor du vill rita bort nåt ifrån och plocka upp i photoshop o rita bort (klonverktyget är väl att rekommendera)

 

är det något som inget är i vägen för under sekvensen kan du plocka 1 ruta bara o rita bort det du inte vill ha sen lägga det lagret över din videosekvens.

 

Är det nåt som rör sig framför som tex i mitt fall att hans huvud rörde sig över min hand i bakgrunden är det lite knepigare. Jag tog sista rutan och fixxade till den snygg sen gick jag bakåt och använde suddgummit bara.

Har man After Effects kan man ju använda klonverktyget med liquifyeffekten också. Kanske köra dubbla lager, maska ut den del som skall klonverktygsraderas och sedan motiontracka ansiktet och gå igenom bilderna och fixa till masken manuellt om/när det behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

En smärtsam hobbyvariant är att använda soft airgun med röda färgkulor. Det blir inte jättebra men om man gör träffklippet kort så funkar själva träffen. När det kommer till det rinnande blodet duger det att du med en pipett lägger på fuskblod som finns att köpa i nästan alla leksaksaffärer för en billig peng. Filma hela förloppet och ta bort pipetten så snabbt du kan och klipp sedan bort den.

 

Denna variant kräver dock att själva träffen lyckas på första försöket för det känns när en softairkula träffar. Dessutom krävs att karaktären har glasögon, man vill ju inte riskera att göra någon blind.

 

Detta duger om man bara gör en enkel amatörfilm som man ska visa för kompisar, inte om man ens är lite halvseriös.

 

Något jag är mer nyfiken på är hur sjutton man fixar utgångshålet. Det blir ju betydligt större och stökigare.

 

Vill man att blodet ska rinna sakta kan man använda röd karamellgärg tillsammans med vit baksirap. Bara att blanda till du tycker att du får en något sånär trovärdig färg. Blod har lite brunt i sig så en liten touch av brun vattenfärg kan hjälpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Har ni sett i början av Kill Bill när dom skjuter bruden i skallen?

En snabb scen, ett skott som man inte väntat på, man blir lite rädd o tappar concentrationen, tar men det slow så är det typ en ballong med färg under som sprängs,

hon ser ut att ligga ovanför marken, det är inget man tänker på, för ögat kan inte avgöra avståndet från huvudet till marken, ballongen under skallen.

 

Det ser bra ut också, sen slocknar bilden till svart efter skottet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett enligt vad jag tycker bra sätt är att ta lite vax i pannan, göra ett hål och färga hålet rödsvart. Om manlyckas ser det ut som ett skotthål. För det rinnande blodet kan du bara ta fejkblod och hälla i hålet strax innan inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...