Gå till innehåll

Vad kostar en ARRIFLEX 765? :P


02simond

Recommended Posts

Många miljoner. Fast jag tippar på att råfilm för en långfilm går på många miljoner det med. MAila dom och fråga, skulle tippa på at den kostar många,många tusen per dygn att hyra.

 

Cubricks 2001 är filmad på 65 mm sjukt snygg film. http://www.youtube.com/watch?v=sdoA3AJ6zGE http://www.youtube.com/watch?v=cWnmCu3U09w&mode=related&search=

Länk till kommentar
Share on other sites

vore coolt å hyra en sån ett dygn och spela in en kortfilm :D

men de gör nog inte det med en separat kamera för bara ett dygn.

 

Förresten är det nån som vet var man kan se hela Crossing the Line av Peter Jackson(den som är filmad med Red One)?

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom flesta filmer spelas in med en kamera. Kan nästan svära på att det aldrig någonsin funnits två 65mm kameror på samma inspelnings plats samtidigt. Ingen poäng, fasansfullt dyrt och sedan finns det väll itne direkt gott om arri 765: or om man säger så (jag gissar vilt, men säkerligen inte mer en kanske ett hundra tal i världen)

 

Förutom ovannmäda avgifter så ska du ju kopiera ner filmen till 35mm sedan om du ska kuna spela upp den. Vet inte enns om det finns någon 65mm projektor i Sverige. Finns en 70mm (Imax) i gbg och en i stockholm vad jag vet. Men det är en annan femma.

 

Voodoofolket: Var inte rädda för att rätta mina fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom flesta filmer spelas in med en kamera. Kan nästan svära på att det aldrig någonsin funnits två 65mm kameror på samma inspelnings plats samtidigt. Ingen poäng, fasansfullt dyrt och sedan finns det väll itne direkt gott om arri 765: or om man säger så (jag gissar vilt, men säkerligen inte mer en kanske ett hundra tal i världen)

 

Förutom ovannmäda avgifter så ska du ju kopiera ner filmen till 35mm sedan om du ska kuna spela upp den. Vet inte enns om det finns någon 65mm projektor i Sverige. Finns en 70mm (Imax) i gbg och en i stockholm vad jag vet. Men det är en annan femma.

 

Voodoofolket: Var inte rädda för att rätta mina fel.

 

jo det stämmer nog. Men om man ska köra det direkt till Blu-ray tex så borde man tjäna på att ha 65mm :P. Men såklart, så måste den ju oftast ändå gå genom biosalong som är 35mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det stämmer nog. Men om man ska köra det direkt till Blu-ray tex så borde man tjäna på att ha 65mm :P. Men såklart, så måste den ju oftast ändå gå genom biosalong som är 35mm.

Blu-ray e pa 2k, 35mm och super 35mm klarar 4k, hogre sa blir det "diminishing returns". Sen varierar ju kvaliten pa optiken och 35mm filmen, sen ska man ocksa komma ihag att film e organiskt och kan inte matas i pixlar, darfor brukar man saga att 35mm ligger runt 4k. Vad man skulle kunna fa ut fran 65mm vet jag inte, men det finns ju stallen dar man har 8k scanners for 35mm men det ska vara overkill vad jag har hort.

 

Summa-kaddemumma, blu-ray nar inte ens upp till 35mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det stämmer nog. Men om man ska köra det direkt till Blu-ray tex så borde man tjäna på att ha 65mm :P. Men såklart, så måste den ju oftast ändå gå genom biosalong som är 35mm.

 

Jag tycker att man väldigt tydligt märker skillnaden mellan en DVD som ärsprungligen kommer från 35 mot en som kommer från 65 från början, så ja man kan ju säga, ju bättre originalet är dessto bättre blir resultatet generellt efter komprimering. Ett tips är ju att skaffa 2001 , eller några IMAX filmer på dvd (oftast rätt coola natur och rymdfilmer)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...