Gå till innehåll

Satsa på analog eller digital video-kamera?


02simond

Recommended Posts

Hej

jag tänker köpa en kamera snart. Jag funderar på en HD-kamera men nyss så läste jag på lite om analoga video-kameror/format och blev lite fundersam. Är analoga-videoformat(som Super 8, 16mm och 35mm) fortfarande bättre i bildkvalité gentemot digitala-videokameror för runt 30 000 - 50 000 kr?

 

Jag menar, den digitala tekniken idag har kommit så långt, så det borde vara bättre med en digital video-kamera som är mycket smidigare och billigare att använda. Det är liksom så mycket enklare och med rätt filter eller redigering så kan du nog få det att se ganska snyggt också.

 

Jag tycker också det känns som att man tar ett steg bakåt genom att välja analog filmning. Digitala format blir bara bättre och mer prisvärda, så det känns ju som att man skulle gå åt rätt håll genom att köpa en digital video-kamera.

 

Används ens dessa analoga-videoformat lika mycket i tex Hollywood fortfarande? Eller har de flesta gått över till digitala video-kameror? (jag vet att dom då har kameror som i så fall kostar skitmycket så det är ju skillnad mellan de och en kamera för 30 000 - 50 000 kr, men ändå :P)

 

Nu har jag inte testat att filma med en analog video-kamera eller en HD-kamera så jag är inte jätteinne på skillnaderna men borde det inte löna sig att köpa en digital video-kamera?

 

Tack (jag vet att det finns en del trådar om detta, men tror nog det finns mycket nytt som kan förändra synen på denna fråga)

Länk till kommentar
Share on other sites

super 8 16 och 35 mm, är visserligen analogt, men är inga videoformat. Det är filmformat (Exakt samma princip som i en vanlig fotokamera). Villket man använder filmkameror till. Ja 35mm film är forfarande överlägset både analog (analog video används knappast längre, finns säkert dom som fortafarande kör på beta) och digital video. Super16 är överlägset en videokamera för 30.000 kr, ja. Att filma med film är väldigt kostsamt (film köps per meter, och framkallas också därefter i labb, sedan scanas den villket också är dyrt). Men resultatet talar för sig.

 

I hollywood används nästan uteslutande 35 mm film fortfarande. Ett fåtal filmer filmas på HD-video (framförallt lågbudget, men det finns undantag) Testa och sök ifroumet så hittar du massor av information.

Länk till kommentar
Share on other sites

super 8 16 och 35 mm, är visserligen analogt, men är inga videoformat. Det är filmformat (Exakt samma princip som i en vanlig fotokamera). Villket man använder filmkameror till. Ja 35mm film är forfarande överlägset både analog (analog video används knappast längre, finns säkert dom som fortafarande kör på beta) och digital video. Super16 är överlägset en videokamera för 30.000 kr, ja. Att filma med film är väldigt kostsamt (film köps per meter, och framkallas också därefter i labb, sedan scanas den villket också är dyrt). Men resultatet talar för sig.

 

I hollywood används nästan uteslutande 35 mm film fortfarande. Ett fåtal filmer filmas på HD-video (framförallt lågbudget, men det finns undantag) Testa och sök ifroumet så hittar du massor av information.

 

sry, jag använde lite fel ord, menar naturligtvis filmformat :P

 

Men eftersom jag gärna vill komma så nära Hollywood bildkvalitén på en kamera för 30-50kkr så blir det ju en HD-kamera naturligtvis.

 

Jag har läst lite och sett att de kameror som spelar in på HDD och DVD-skiva spelar in med MPEG-4 vilket gör så det tar lite plats men ändå är snyggt. Men är det enkelt att redigera med och hur är det jämfört med MPEG-2(som vad jag vet är det format det blir när man spelar in på dv-band)?

 

Vad finns det för alternativ gällande format och inspelningsteknik när man ska ha en HD-kamera för de pengarna och vilket är bäst?

Tack

 

 

Förresten. Även om de har sina grymma, extremt dyra 35mm kameror i Hollywood så finns det väl filmer som är filmat med HD-kamera som gått upp på bio(har inget ex), som ser minst eller nästan lika bra ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du satsa på video är det band som gäller! HD/DVD suger stjärt eftersom den komprimers direkt.

 

Skulle jag vilja komma så nära hollywood för 50k skulle jag direkt satsa på en beg 16 eller super 16mm. Film kan man tjata sig till några meter iaf om man ligger i (b.la från kodak)

En 16mm kamera kan även du få beg för några tusenlappar beg men filmen är rätt dyr.

 

Men som agt HD är ju hyffsat snyggt och framför allt billigt, men i närheten av hollywood, med en HD för 50 papp kommer du inte., ljusår ifrån. Är det en film det handlar om skulle jag hyra/låna utrustning och satsa pengar på råfilm.

 

HD=Billigt i längden, smidigt, enkelt.

film=En annan värld, i en klass för sig ,dyrt i längden som fan.

 

Läs vidare under forumdelen filmteknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok tack. Då får det nog bli en HD-kamera eftersom det kanske kommer bli en del filmer men också mycket annat. Nu undrar jag hur det går med formaten man spelar in på HDV-kameror med band. Kommer det bli bättre specs för de lr vad ska man säga? Eller kommer det ett nytt HD-format till kameror snart snart?

 

En sak till: Är det nån som har filmat eller vet var man kan se det. En jämförelse mellan HD och 16mm? Några videoklipp som visar samma vy på nätet kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer alltid ett bättre format runt hörnet, men skall du filma HD idag så skall du använda dagens format. Sen skall du komma ihåg att det tar ytterligare nått år för ett nytt format att mogna.

 

Det viktiga är väl hur bilden blir, inte hur den kan bli.

 

Sen finns ju HD i en mängd variationer, så visst kan du jämnföra HD med 16mm, men det ger ju inte hela bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer alltid ett bättre format runt hörnet, men skall du filma HD idag så skall du använda dagens format. Sen skall du komma ihåg att det tar ytterligare nått år för ett nytt format att mogna.

 

jo, jag har har kollat lite nu och bestämt mig att vänta ett år, så jag tänkte då kanske man kör på nåt annat HD-format. Det spelar ju inte så stor roll nu, man får se vad det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...