Gå till innehåll

R.I.P. Ingmar Bergman


EvilElvis

Recommended Posts

Jag hoppas att han lyckades betvinga sin dödsskräck och sina dämoner innan det var dags att kliva av scenen för gott. Och även om han lämnat oss finns hans filmer kvar och lär så förbli för generationer framöver.

 

Jag hoppas och tror att Cinemateket kommer att erbjuda en ordentlig Bergman-retrospektiv när de startar efter sommaren, och då rekommenderar jag alla som kan att ta chansen. Bergman är väl värd att ses på den stora duken.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

visste ni att i usa har dom ett film museum, och på ena väggen hänger en JÄTTE STOR poster på uppfinaren av filmkameran, men på andra sidan väggen hänger en lika stor poster på Ingmar Bergman, i usa räknas han som den störste filmskaparen. Geniet.

 

poetisk e jag nog inte men

R.I.P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara sett Smultronstället(som för övrigt visades på SVT ikväll) och kan inte säga att jag fastnade för den överhuvudtaget.

 

Men ändock en stor filmmakare och respekterad i resten av världen kan man säga.

 

R.I.P

Länk till kommentar
Share on other sites

jaja, Smultronstället var ju bra, med tanke på att den var gjord för 50 årsen. Det är inte många filmer på den tiden som höll sån klass. vet en biljard film The Hustler som gjordes för 50 årsen den var bra (nästan 50 årsen iaf.)

Sen så gillade jag War of the worlds filmen från 50 talet, men jag är galen i sci-fic filmer och kommer alltid vara. Men jag kan ändå se att Ingmar Bergmans filmer håller förvånads värd högklass med tanke på vilken tid han spelade in filmerna. Han var ett geni.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket tråkig nyhet.

Men samtidigt är det nu en god chans att han blir ännu mer ikoniserad.

 

Ur en självisk synvinkel får man väl säga att det var tråkigt att man inte hann tala med honom. Hade varit spännande att veta vad han hade att säga om filmens utveckling under den tiden han varit pensionär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns svensk film, och så finns det Bergman.

 

Ett cinematiskt geni har gått ur tiden.

 

Jag satt och tittade på Smultronstället (min personliga favorit av hans alster) när jag fick en oemotståndlig lust att visa mitt deltagande på något sätt; så jag skissade ihop den här teckningen.

 

http://www.deviantart.com/deviation/61011728/

 

Ingmar är borta, men långtifrån glömd.

En av modern filmkonsts förfäder.

Länk till kommentar
Share on other sites

har aldrig sett en bergman film, kanske för att det aldrig verkat intressant. men om jag vill se en nu. ingemar verkar nå kult status i flera av världens hörn, och som svensk filmintresserad skämmes man nästan.

 

vila i fred-

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjunde Inseglet e bara na grymt brilljant och rolig.

 

Verkligen synd att han gick bort nu, men for mig sa har han alltid varit "gammal" sa det e ingen chock.

 

visste ni att i usa har dom ett film museum, och på ena väggen hänger en JÄTTE STOR poster på uppfinaren av filmkameran, men på andra sidan väggen hänger en lika stor poster på Ingmar Bergman, i usa räknas han som den störste filmskaparen. Geniet.

 

poetisk e jag nog inte men

R.I.P

Han raknas inte som den storsta filmskaparen, sakert raknas han sa av manga men knappast att kollektivet ser honom sa. Dock sa raknas han som verkligen en av de stora moderna regissorerna.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...