Gå till innehåll

Kontroversiell film


Moiraine

Recommended Posts

Nu kommer jag igen och försöker uppvigla ;)

 

Kan inte hjälpas. Något som alltid har intresserat mig är detta med kontroversiell film. (Finns det någon annan?:))

 

Men helt allvarligt. Nu sitter jag och har fått en liten idé till ett nytt manus och när jag skriver ner grunderna inser jag att skulle en sådan film visas skulle det säkerligen vara en sådan som fick arga insändare från alla möjliga håll.

Visst är det roligt :birp

 

Den nervpirrande utmaningen i att skriva manus och göra film, borde ju ligga i att skapa och/eller framföra budskap och händelser som leder till eftertanke eller faktiskt ilska hos publiken.

Som Andreas Roman skriver i sin bok När änglar dör (ej direkt citat eftersom jag inte har boken hos mig just nu):

Efter att ha läst min berättelse kan ni älska eller hata mig.(...) Bara ni reagerar på något sätt. Annars är ni en del av den.

 

Eh ok, effekten hade varit bättre med det exakta citatet; men poängen är den att finns det någon poäng utan kontrovers som kan engagera publiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner att jag de sista åren har blivit väldigt käslig för orättvisor och försöker alltid väva in budskap i berättelser, än ifall de inte alltid är direkt kopplade till handlingen. I början när jag skrev så var drivkraften mer egoistisk (pengar, ära berömmelse och andra världsliga ting), men nästan omärkligt har viljan att få fram ett budskap till så många som möjligt vuxit fram och konkurrerar med önskan att kunna försörja sig på skrivandet som främsta motivation.

 

Däremot tycker jag det ibland blir lite genomskinligt när folk gör kontroversiella filmer att det är något annat de jagar, än själva budskapet. Finns två otäcka exempel på det - Paul Holländer (eller vad han nu heter) och Jutta Rabe. Pauls film när han utnyttjar prostituerade i Baltikum tyckte jag var ett riktigt lågvattenmärke vad gäller kontroversiella filmer. Juttas kommande film tycker jag bara är dålig smak, att man utnyttjar Estonia och den tragedin kring det för att skapa sin egen berömmelse.

 

Tycker också att tanken att göra kontroversiella saker, bara för att vara kontroversiell är rent patetiskt och när Moodysson dök upp på Guldbagge galan med musse pigg öron så ville jag bara gå och gömma mig - PINSAMT. Idag är han själv lika mycket en del av den värld han protesterade emot då - och han har flera miljoner kronor för att bevisa det.

 

Är filmen dock gjord med hjärta och stil så tycker jag att det definitivt är värt att satsa på. Tycker om när man rör om på det viset och sticker upp mot gängse normer - men se till att stå för det du gör :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det håller jag absolut med om...

Kommentar: Moodysson hade nalleöron på sig :)

 

Naturligtvis finns det gränser. Jag har tyvärr inte sett någon av de filmer du talar om, bara hört om Paul Holländers film.

Men jag är fruktansvärt känslig för orättvisor också. Att skriva har alltid varit mitt sätt att uttrycka mig, du ska höra mig försöka förklara något muntligt. Skrattretande nästan.

I alla fall; det jag känner är att det nästan vävs in ett budskap automatiskt när jag skriver numera.

 

Exempel: Manuset "Prozac för Gud" var från början bara ett vanligt manus för att uttrycka lite av mina egna känslor och när jag var klar med det insåg jag att det dessutom handlade om samhällets oförståelse för depressioner (kanske eftersom det är ganska abstrakt) och krakeleringar inom kyrkan som jag ser det. Men å andra sidan kanske det bara är vad jag själva troe. :)

 

Människor som försöker vara kontroversiell bara för sakens skull är tröttsamma. Det är så vanligt numera att det inte ens är speciellt. :OO

 

Angående välstånd så skulle jag inte säga nej till att få bra betalt i mitt jobb, det döljer jag inte, men även om jag skulle vara utfattig vill jag jobba med film, alternativt skriva eller fotografera, för annars skulle jag inte ha något sätt att uttrycka mig och då kunde jag lika gärna inte leva alls.

 

"Att vara fattig är inte att äga lite utan att sakna mycket"

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt det där med välstånd. Har pluggat i tolv terminer nu så jag är måttligt road av tanken att återgå till att vända på varje krona som man gjorde som student, vilket man antagligen skulle göra om man försökte sig på att starta ett filmprojekt själv. Samtidigt så skulle jag nog inte tacka nej, om jag fick tillgång till riktigt bra utrustning (efter mina mått).

 

Min dröm är att kunna producera en film - inte regissera eller filma, utan att sköta ekonomin, planeringen och organisationen - det skulle vara himmelriket. Har ett manus i huvudet som jag tänkte försöka mig på till nästa höst, men tror inte jag förverkligar planen ifall jag inte hade viss ekonomisk garanti, och det är ju så gott som omöjligt att få, som bekant.

 

Men man får väl bli lite kontroversiell så kanske det är någon som ser en och tror att man är en helkulturell kille, som charmknutten Torsten Flinck och plötsligt vill kasta pengar över en ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så sant. Än har jag tack och lov inga studielån så det kan jag väl inte sätta mig in i, men får jag som jag vill lär jag få en del om ca fem år.

 

Var inte så negativ när det gäller att få pengar. ;)

Det vet jag ju inte heller så mycket om, men med originalitet, talang och en jäkla envishet borde det ju funka. Borde i alla fall.

 

Får jag fråga, vad gick du för utbildning? Var den filminriktad?

Är väldigt intresserad av det just nu. Iofs har jag redan bestämt mig vilka utbildningar som jag vill söka, men det är väldigt intressant att veta vilka som finns och vad folk som faktiskt gått dem tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att orginalitet borde räcka, men jag tvivlar på att det gör det. Tycker det borde finnas människor med bättre ideér än de som gjort långfilm i Sverige de sista åren för vissa filmer har varit pinsamt dåliga, men jag skall köra på hårt i vår och försöka hitta pengar, dessvärre bor man i fel ända av Sverige då det inte finns några lokala filmklubbar eller organisationer i Jönköping som erbjuder stöd. Vi är en vit fläck på filmkartan, och har troligen landets sämsta biograftradition - vilket beror på att SF under 10-15 år lite halvhjärtat försökt sig på att hitta nya lokaler för bion och under den tiden har så gott som inget gjorts åt de nedgångna lokalerna och utrustningen som har varit i desperat behov av renovering. De överraskade dock i våras och bytte ut stolarna i den största salen - TILL MINDRE STOLAR. Man kan bara skratta ;)

 

Vad gäller min utbildning så har den inte varit filminriktad. det har varit en potpurri av 1 år dataeknonomi, 1 år praktisk Svenska (superbra kurs), lite litteraturvetenskap och slutligen blev det mediaingenjörsutbildning (med huvudsaklig inriktning mot den grafiska industrin). Så filmintresset har grott vid sidan av. Har funderat på att läsa någon kort filmkurs i New York eller liknande framöver, men det är inte bestämt.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorligt nog känns inte Göteborg som någon högprioriterad filmstad. Vilket egentligen är konstigt, det är Sveriges andra största stad med närhet till Trollhättan.

Jag har hört att SVT vill göra Gbg till filmstad också med några nya lokaler och studior på Lindholmen, men de lär väl bara vara tillgängliga för anställda på SVT och liknande. Och vi vet hur lätt det är att få in en fot där. :OO

 

Jag funderar på att läsa film (praktiskt) i Edinburgh på universitetsnivå. Utbildningen låter jättebra. Ok, det är säkert inte så viktigt för dig :)

men jag måste berätta ändå. Är så glad för det.

Tyvärr är min nuvarande skola på gränsen av icke-existens och de verkar inte bry sig om oss stackars treor som ska ta studenten. Alltså fick jag ta reda på allt om Edinburgh-skolan och hur man söker helt själv, vilket också betyder att jag är för sent ute med att göra IELTS engelskatest som krävs för i år. Slutsats: Jag måste vänta ett år innan jag ens får söka.

 

Nu känner jag mig bitter, och det får jag sluta med. Det är illa. :birp

Man måste ha en positiv inställning när man försöker etablera sig inom den trångsynta svenska filmbranschen. :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bara hålla med :) Tanken på att jobba för något av de större och etablerade filmbolagen lockar inte alls. Tror jag skulle må illa av all nepotism och kvasiintellektualitet (wow, fick ihop två svåra ord i en mening). Önskade att allt inte var så förbenat dyrt för att nå ända fram till vita duken, för tanken att vara sin egen chef är något som brinner alltför starkt inom mig. Men inte ens de stora kan ju bestämma själva idag :(

 

Surt med din engelska testet. Vill minnas att jag själv har åkt dit på såna saker när jag funderade på att dra utomlands och plugga nått år. Hittade en perfekt liten filmskola i Los Angeles som (enligt broshyren) hade bra kontakter med filmstudiorna vilket innebar en del praktik. Dessvärre var skolan inte godkänd av VHS vilket innebar att man inte fick något studiebidrag. Detta var under mitten av 90-talet när gränserna var betydligt mer stängda för studenter än idag.

 

Får försöka vara positiv, det är fan så mycket skojigare än att vara bitter :) Och idag är rätt dag för det - Har jobbat en månad på mitt nya jobb och idag köpte jag en bil ... VROOOM VROOOM ... livet leker :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant antar jag, man får väl böja sig för de stora filmbolagen på något sätt för att kunna ha någon större chans.

 

Jo skolan är godkänd hos VHS, jag antar att det är på grund av att den är en del av Edinburgh University och de flesta brittiska universitet är godkända.

Tråkigt när sådant som VHS och CSN t ex står i vägen för att få göra det man vill. Men blir det inte detta året så blir det nästa. Som sagt ska man vara positiv. :e

 

Grattis till bilen. Jobbar på själva körkortet här då. :OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Usch, vill inte böja mig. Får väl spela på de gigantiska lotterierna de har i USA där man kan vinna miljardbelopp och köpa mig ett eget produktionsbolag.

 

Kan ju också vara så att skolan jag ville gå på som CSN inte godkände var ren skit och det var därför den inte var godkänd ;) Tror idag att de flesta utbildningar idag är godkända och att de som inte är det är det av någon orsak :)

 

Lycka till med körkortet får jag väl säga oxo :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm...om det är som du skrev tidigare (vilket jag inte alls har koll på) och Moodysson har några mille att sitta på tycker jag han borde satsa dem på ung ny film :§

Tja ekonomiskt oberoende hade inte varit helt fel faktiskt.

 

Jag antar att de flesta är godkända av CSN ja. Men jag kollade in en folkehögskola i Danmark som kostar 80.000:- (aj) och inga bidrag från CSN. Det har med det att göra att i Danmark får man inget stöd från staten och då ger inte Sverige heller. Det kan också ha varit fallet i den i L.A. Ok den kan ha vart skit också.....men hur var det nu med positivitet?

;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Attans, glömde bort att vara positiv ;)

 

Vet inte vad Moodysson gör för sina pengar, men hans filmbolag verkar sponsra unga "talanger" och prioriterar minoriteter tror jag. De stod bakom "Livet i 8 bitar" där han som skrev manus även fick regissera om jag inte minns fel - låter lite konstigt tycker jag när det är ett sådant stort projekt, men jag antar att han var nyutexaminerad från DI, eller? Någon som vet?

 

Dessvärre hamnade filmen på den ständigt växande listan över floppande svenska ungdomsfilmer....

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
De stod bakom "Livet i 8 bitar" där han som skrev manus även fick regissera om jag inte minns fel - låter lite konstigt tycker jag när det är ett sådant stort projekt, men jag antar att han var nyutexaminerad från DI, eller? Någon som vet?


Jag var och lyssnade på ett seminarie om producentens roll i filmsammanhang på Filmhuset under "Drömfabriken" där de medverkade. De var faktiskt väldigt inspirerande att se två unga manusförfattare (bara en av dem regisserade) ha samma problem och tankar som jag med många andra har. De var inte fast i "SFI-träsket" ännu, om man säger så. ;)

De hade tydligen skickat in en synopsis till Anna Eriksson (filmens producent) och hon hade trott på idéen. När de skulle utveckla manuset så ville hon bland annat ta bort en massa saker som inte passade in, men de försökte istället mygla in det någon annanstans i tron om att hon inte skulle märka det. :e

Den färdiga filmen har jag däremot inte sett, jag vet bara att den är inspelad på S-16. :e
Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det finns väl hopp för oss andra stackare också antar jag :)

 

Appropå det, är det någon av er som vet hur Fares fick göra Jalla Jalla?

Jag har följt hans karriär sedan han visade tre underbara kortfilmer på Lerums filmfestival 98, men den lilla steget till finansierad produktion missade jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...