Gå till innehåll

Har ett jätte bra tips på en handling till långfilm


actorsam

Recommended Posts

Skriv klart manuset först om du är helt okänd hos filmbolagen. Det tar en stund för dig att skriva ihop ett första utkast. Om du inte har så mycket tid kan du lägga ett par hundringar på att en författare skriver klart det åt dig baserat på din novell - som berättar allt.

 

I andra hand skriver du klart treatment med rollistan.

 

Idéer går inte att skydda upphovsrättsligt och det går redan 13 på dussinet...

 

Filmbolag betalar inte för idéer från okända i Sverige. Det måste vara ett utvecklat koncept på hög nivå. Det går nog fortare för dig att skriva klart filmmanuset än alla andra vägar var för sig.

 

Så med andra ord, köp en skrivaluva, sätt dig i skrivarform, fyll skrivarkoppen i skrivarlyan och skriv novellen med hela din idé på tio arbetsdagar.

 

Och du kan alltid göra som du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan, det jag har kommit på är inte bara bra. det är väldigt bra. men hur kontaktar man de stora svenska bolagen som gör film? hur ger man dem idéer om en film som dem kan bearbeta sen ? ville bara veta, MVH sam

 

Det är bra att du har en idé, jag har själv försökt skicka en del till Hollywood etcetera... har fått en del bra svar visserligen men dem här "stora" bolagen tar inte emot dina idéer eller manus om dem inte är "solicited" vilket betyder att dem måste vara tryckta av ett förlag, samt beställda. Alltså tar bolagen bara emot det dem själv eftersöker!

Så det finns egentligen ingenting du kan göra, om du personligen inte känner någon på insidan som kan smuggla in det till högsta hönset :)

Jag ska jobba hårt för att starta upp mitt bolag "Mercy Productions" och då ska jag i alla fall börja söka bra manus från hela världen som vi kan göra!

Jag kan hjälpa dig med andra ord, och jag har själv rätt bra kontakter i Kalifornia, Los Angeles. En kompis till mig på Q5 Studios ville köpa mitt manus för en thriller men hon fick inte för högsta hönset eftersom det inte var "solicited"... :(

Däremot ska jag göra det själv när vi har etablerat oss och fixat bra hd kameror och ett starkt namn!

 

Hoppas du fick lite nödvändig information från min sida, och glöm inte, SKRIV, för fan SKRIV!

Att utveckla sin kreativitet är mästerlikt och guld värt!

// Johan Heart

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...