Gå till innehåll

Vilken kamera lämpars sig för kalla ishockeyhallar


linslusen

Recommended Posts

Hej.

 

Kommer att köpa en videokamera till hösten för att filma grabbens hockeymatcher. Kraven på kameran är dels att klara av kylan i ishallen och dels klara ljusförhållandena och de snabba rörelserna som finns i hockeyn.

 

Priset bör ligga i klass med Canon XH A1.

 

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Temperaturen borde inte vara nått problem med vilken kamera du än väljer. Fast när jag filmar grabbens fotbollsmatcher har jag börjat fatta vikten av att ha batterier. Även om jag mest bara filmar spännande situationer så är ju kameran igång i standbyläge och då räcker batterierna knappt hela matchen... :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Gorse och alla andra på forumet.

 

Kylan spelar en viss roll just med tanke på hur energislukande kameran är resp. hur stor kapacitet batterierna har. Jag märker en stor skillnad med min digitala stillbildskamera att batterierna håller betydligt sämre i kyla. En anledning är väl kanske att laddningen avtar i kyla men kanske också att mekaniken går trögare. Men jag förstår vad du menar. Det har inte så förfärligt stor betydelse. Jag kommer att köpa minst ett extra batteri (förmodligen 2) för att säkerställa speltiden.

 

En sak som förmodligen ställer högre krav är då i så fall hur snabb kameran är så att bilderna blir skarpa även vid snabba motiv- eller kamerarörelser. Kan tänka mig att även kylan har viss marginell betydelse...

 

Finns det någon som har erfarenheter av denna typ av filmning (kalla ishallar, snabba rörelser med dålig belysning)?

 

En annan sak som jag har problem med vid stillbildsfotografering (fel tråd men ...) är att bilderna blir gröngula i ishallsmiljö. Detta kan man naturligtvis korrigera i efterhand men om det finns videokameror, typ eller märke, som kan hantera detta bättre än andra så vore det bra om man slapp (reducerade) detta bekymmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din fråga har flera delmoment.

 

Färgbalansens gulgröna färg kanske klaras av med hjälp av att du vitbalanserar innan matchen börjar.

 

Drifttid för batterier gäller oavsett kamera. Det som påverkar är batteriets temperatur, kamerans inbyggda gadgets som drar ström och batteriets allmänna hälsa. Om du kan klä in kameran i vinterpäls och värma batterierna kemiskt eller med skovärmare håller du både fukten borta från kameran och ökar drifttiden för batteriet. Om du kan bära batterierna innanför rocken och försörja kameran via sladd ökar du även drifttiden.

 

Vad som gäller för snabba rörelser finns det tre hänsyn att ta.

 

Dels kamerarörelser. Då kan det vara en fördel att snabba på slutartiden för att frysa bilden. Du får en jämnare bilden med interlace i uppspelningsläge. När du rör kameran ökar antalet pixlar som ändras till nära 100%. Jag tror att en del via ispixlar klara sig som vita även fast du rör kameran... dvs ingen förändring i luma eller chroma.

 

Dels CODEC och hur den samplar färg som kan ge artefakter i den för video begränsade upplösningen.

 

Dels HVD komprimering som ger effekter av oväntade slag även i hockeyvärlden.

 

Med andra ord får du leva med en eller flera kompromisser så länge du inte kör nätdriven kamera med 4:4:4- sampling utan komprimering. Du kanske får en bättre spelupplevelse av att bara titta på grabben utan att dra på dig allt jobb. Då blir det ett minne för livet istället för en trave band och diskar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett kanonsvar.

 

Visst har du rätt i att upplevelsen ska ses LIVE men jag vill lägga in matchbilder på lagets hemsida för att höja intresset ytterliggare hos grabbarna i laget. Tänkte även göra intervjuer och andra reportage om laget...

 

Tack för tipset om vitbalansen. Jag ska testa det framöver.

 

Jag får återkomma med mina erfarenheter längre fram. Det brukar bli bäst om man laborerar och prövar sig fram. Ville (och fick) bara ha lite tips och förslag inför mitt kameraköp.

 

Man tackar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...