Gå till innehåll

Hur får man "Äkta Film Look"


woxaz

Recommended Posts

Hm... Jag fick en ide just i skrivande minut. När jag för många år sen trodde jag kunde lära mig fotografera, så köpte jag ett UV-filter till min stillbildskamera. Då blev himlen blåare och gräset grönare etc. typ som när man sätter polarid-glasögon på näsan. Det borde väl fungera på en miniDV eller hur? I kväll skall jag leta efter mina gamla kameragrejor. De borde finnas kvar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Att använda ett UV-filter är något jag kan rekommendera. Bilden blir lite "renare" plus att man skyddar linsen ifall något skulle hända. Hellre pajar jag ett UV-filter för en hundring än optiken på kameran...

Länk till kommentar
Share on other sites

klart att det finns uv filter till dv kameror! det är bara att kolla upp lins storlekern och köpa ett passande! ger mycket mer färg i bilden. om du har en kamera med NDfilter i så ska du försöka använda dem så länge bländaren tillåter det (NDfilter sitter ofta i lite dyrare videokameror och är som ett solglasöga, ofta finns det två NDfilter och med 2 blir det naturligt vis mer skärpedjup och färg än med i osv).

Länk till kommentar
Share on other sites

Förresten, ni som oroar er över kvalitetsförlusten vid deinterlacing har ju inte fattat att man bara behöver ringa valfritt CSI i USA och be dem skicka sitt Super Ninja Zoom Plugin som de använder när de ska analysera övervakningsfilmer med dålig bildkvalitet och mördaren kan ses genom reflektionen från solglasögonen inne i banken där i bakgrunden. och om ni inte vågar ringa så kan ni ju helt enkelt leta reda på deras hovleverantör av polisvaror, Seppukku Ltd. som alltid finns i en gränd nära dig. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Gyllene regeln när man ska digitalisera (och som också passar in här): Shit in, shit out. Du kan inte få det överdrivet snyggt om du inte har superb cams och bra ljussättning. Det du kan göra är tillsätta widescreen och öka kontrasterna för att ge det mer filmlook.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...