Gå till innehåll

Verkar detta vettigt?


RIProG

Recommended Posts

Hej! Är rätt ny till allt som har med filmande att göra, men film har alltid varit mitt stora intresse och nu börjar det bli dags att slå på stort och göra sig ett inköp av utrustning :) Har kollat runt en hel del på forumet och det verkar ju finnas många personer som kan sina grejer här, så därför tänkte jag nu låta er kontrollera min lilla inköpslista så jag inte gör någon ordentlig tabbe :)

 

Det jag har tänkt köpa är:

 

Canon HV20 med värdepaket (från Cyberphoto, extra batteri + 5-pack pro DV-band + firewirekabel + väska + UV-filter) 11 460 :-

 

Manfrotto Stativ Digi 728B + videohuvud 390 (från Cyberphoto, de rekommenderade det) 998 :-

 

Röde Boom Pole (från Jamshop) 995 :-

Röde NTG-1 (från Jamshop) 1750 :-

Röde Videomic (från Jamshop) 895 :-

Röde Dead Cat Vindskydd (från Jamshop) 395 :-

 

 

Ser ni nåt som är galet? Eller har ni en bättre lösning på nåt? Säg till är ni snälla :) Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har HV20 phantommatning?

 

Röde NTG-1 måste ha phantommatning... NTG-2 är samma mic men där sätter man in ett batteri för användning till kameror utan phantommatning (sen behöver du en XLR kabel men det antar jag att du redan räknat ut). Ska du använda NTG-1 (eller tvåan) till HV-20? då behöver du även en adapter mellan XLR till 3,5 mm stereoplugg. Fast du kanske ska abanda ljudet på en annan enhet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte om HV20 har phantommatning :/ Kanske är bättre o satsa på NTG-2 istället då. Tänkte nog ha ljudet via kameran men kanske är bättre att ha en annan enhet? Vad heter de isåf? Och vad är det för för- och nackdelar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte om HV20 har phantommatning :/ Kanske är bättre o satsa på NTG-2 istället då. Tänkte nog ha ljudet via kameran men kanske är bättre att ha en annan enhet? Vad heter de isåf? Och vad är det för för- och nackdelar?

 

 

Jag köpte en NTG-2 för att kunna använda den till min lilla kamera som inte har phantommatning.

Du skriver att du ska köpa en Röde videomic+ NTG-1 (jag rekomenderar 2)? det är två likvärdiga mickar (vad jag förstått). Är det någon briljant tanke som jag inte tänkt.. hur tänker du använda dem? samtidigt?

Jag köpte en trådlös mygga som kompliment till min shotgun mic.

 

MEN att tänka på är att jag inte är så kunig när det kommer till ljud och för/nackdel med ljudupptagning på separat enhet kan jag inte uttala mig om. Får du inget svar här av de "ljudkillar" som finns på forumet så posta även dina ljudfrågor i det forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken med videomicen var väl egentligen att använda den när man filmade själv och inte hade någon till att hålla bom osv, kanske lite onödigt jag vet inte så bra:) Funkar det att ha NTG-2 löst?

 

I vilket fall som helst är du kunnigare än mig och det hjälper :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en NTG-2 på kameran (med kort XLR kabel) när jag filmer själv. Dock tar den micken upp ljud även från kameran som zoomljud och liknande. Jag har även en 6 meters XLR så jag kan placera ut micken eller på en bom. Alltså, du kan använda NTG-2 till begge delarna. Lägg pengarna på något annat (Trådlös mygga) som du kan behöva, tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så är jag inte så bra på ljud.... jag gick på det som jag hade "hört", Sennheiser är bra skit. Jag köpte en Sennheiser ew100 g1. Den funkar bra och jag har inte haft några problem med den... men det finns säkert likvärdiga myggor som är billigare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker du prioriterar lite fel med tanke på att du är nybörjare.

 

Vad jag skulle ändra på i din inköpslista är följande.

 

Ditt kamerapaket verkar helt OK.

 

Jag skulle bara köpa Röde Videomic och Dead cat den kan du också ha på bom, bara att skaffa en förlängningssladd.

Glöm myggor och sånt i början.

 

Behöver du verkligen Röde Boom Pole så här i början.

En bambupinne eller liknande med en fasttejpad mic på funkar också

 

Det jag skulle höja ribban på ordentligt är stativet. Tänk på att stativet kommer du att använda många år efter att din Canon har gått ur tiden.

 

Det vanligaste felet många gör är att köpa ett billigt stativ vilket gör att man senare köper ett nytt stativ för man inser att det man har inte är speciellt bra.

 

Ett bra stativ ska du kunna panorera och tilta med utan att de blir ryckigt och det gör du bara med ett bättre stativ

Kvaliteten på ett stativ följer priset.

 

Min köplista skulle se ut så här

 

1. Ditt kamerapaket

2. Röde videomic + Dead Cat

3. Lägg resten av pengarna på stativet

 

Lycka till med dina inköp

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du köper en ny Canon HV-20 kan du kanske kontrollera om signalnivån från mikrofon pass med mick-ingången till kameran. Ibland kan det behövas en Beachtech-låda mellan mick och kamera. Konsumentnivån ligger under pro-nivå med överstyrning som följd. Konsument brukar ha oblanserad mini-telejack medan pro har XLR-kontakt för balanserad mickingång.

 

Jag har sett kopplingschema på nätet för hemmabygge av utjämning mellan konsument- och pronivåer på nätet. Du får googla efter dem.

 

Metspö i bambu med gaffa-tejp för mick är bättre använda pengar.

 

Stativ med en ryggsäck full med stenar hängades under det ger mer för bilden är du tror.

 

 

Prova kanske att hyra kamera av en släkting och satsa pengarna på ljudet och stativet som du kan behålla medan du växlar upp dig kamera.

 

PS, stäng av bildstabileringen när du ändå har ryggsäcken full med kameravikter i gråstensformat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är nackdelen med att ha bildstabilisatorn på när man använder stativ (förutom att den inte behövs)?

 

Jag köpte förresten också HV20 med värdepaketet på cyberphoto och är på det stora taget nöjd. Jag funderar också på att köpa stativ men får nog vänta tills jag får mer pengar. Tipsa gärna om bra och prisvärda stativ (jag menar det är väl inte alltid det dyraste som är det mest prisvärda).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är nackdelen med att ha bildstabilisatorn på när man använder stativ (förutom att den inte behövs)?

 

Jag köpte förresten också HV20 med värdepaketet på cyberphoto och är på det stora taget nöjd. Jag funderar också på att köpa stativ men får nog vänta tills jag får mer pengar. Tipsa gärna om bra och prisvärda stativ (jag menar det är väl inte alltid det dyraste som är det mest prisvärda).

 

 

Bildstabilisering interpolerar mellan horisontella bildlinjer och resultatet blir sämre upplösning.

 

OM du saknar pengar till stativ kan du köpa rispuffar och lägga kameran på en påse. Kameran kan justeras in och ligga still under inspelning. Dessutom har du reservproviant. Nackdelen är pan och tilt. De fungar inte med rispuffar.

 

För att panorera mjuk behöver du ett vätskedämpat huvud på stativet. Panoreringhastigheten du kan klara av minskar med ökad brännvidd.

 

Eller så kan du helt släppa kraven på bildupplösning. Slå på bildstabilisering. Spela in av bara h-vete och göra film för att lära dig. Så länge du har bra ljud duger nästan vilka bilder som helst.

 

För att få bra ljud kan du utrusta en begagnat billig lapptopp med linux och ardour. Som preamp hittar du en begagnad Presonus USB-ansluten tvåkanalig sak. Då kan du försörja två bra mickar med fantommatning och spela in bra ljud till dina rockenrollbilder. Jobba med det du har och skapa filmer samtidigt som du har roligt. Så länge du jobbar inom Sveriges gränser kommer du inte att ha den utrustning som ger wow-effekter.

 

"Med en tung påse stenar hängande under kameran kan du slå världen med häpnad", fritt efter SockerConny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar :) Ett tips på ett bra stativ hade inte varit dumt!

Om jag skulle köpt hv20 idag så skulle jag köpt med VELBON KAMERASTATIV SHERPA 600 R/F. Även om det är riktat mot stillbildskameran så ska den funka väl till videokameror. Den har tre panoreringsfunktionen och göra fina panoreringar genom att stativet innehar oljedämpning som är ett stort plus för hv20ans bristande svagheter.

Sen väger den 2 kilo som gör att det är möjligt att använda den som en perfekt steadicam. Här ser ni ett exempel på vad jag menar med stativ som steadicam

 

Finns på dustinhome för 804kr inklu frakt om man har CSN-kort

Länk till kommentar
Share on other sites

Men HV20 har väl optisk bildstabilisering? Då är det väl något med linserna som händer och inte någon interpolering?

 

Rispuffar ja. Påminner lite om på skjutbanan där man kan stödja geväret mot en ärtpåse och det funkar ju hyfsat men jag kan tänka mig det blir lite prassligt ljud. Jag har ett monopodstativ men upplever det som lite för svajigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

hv20 har optisk bildstabilisering och det är som sagt linserna som rör sig för att stabilisera bilden utan att behöva göra en digital inzoom och flytta runt på det...

 

Ett annat tipps om just panoreringar som jag funderat på är längden på pinnen du håller i. För jag upptäcker ofta att oavsett om jag använder mitt egna stativ (ett billigt så som trådskaparen tänkte köpa) eller skolans dyra stora saker, så länger jag alltid på pinnen så långt jag bara kan för att mjuka upp rörelsen... Jag menar... jag har inte testat... men mycket skulle ju gå att mjuka upp med en halvmeters plaströr... och nu ska vi vara försiktig med de freudianska tolkningarna på det uttalandet;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...