Gå till innehåll

3,5mm förlängningssladd?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Ska snart spela in en film där micken kommer behöva vara långt ifrån kameran så jag tänkte köpa en förlängningssladd. Jag har en mikrofon med 3,5mm kontakt så jag tänkte köpa en sådan här sladd:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14315773

 

Har för mig att jag har hört att man inte ska förlänga 3,5mm för då blir kvaliten sämre så kommer min kvalite bli dålig om jag köper en 3 eller 5 m sladd?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Visseligen är en hörlurssignal flera tusen gånger starkare än en mikrofonsignal men det går ändå bra att ha ganska många meter utan att kvaliteten försämras. Däremot kan man se till att undvika att dra miksladden nära elkablar, monitorer, nätaggregat och andra elektriska mojänger. Det kan komma in brum i sladden då. För att undvika det har man balanserade in och utgångar med passande kablage och kontakter. Men själva ljudkvaliteten påverkas inte av kabelns längd förrän den blir rejält lång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte lika kritiskt med hörlurssladdar som med mick/line-sladdar. Luringarna har iof (oftast) högre feed, men dom passerar aldrig mer förstärkning så fel på vägen lyftes aldrig upp.

På en linesignal, eller ännu värre, micksignal, så förstärks ALLT som kommer ur sladden. Iom att micksignalen är långt under en sketen volt så ligger det farligt nära en eventuell störnings & brusnivå.

Vad gäller längder, jodå, på dåliga kablar kan man få problem redan på ganska korta längder. Dock lyckligtvis inte särskilt vanligt (tydligen).

Kör iof mest mä Mogami & Supra, men måste faktist säga att Claes Ohlsons kablar är inte dumma för priset!

ANvänder dom flitigt när det är risk att skada kablarna eftersom dom kostar en grynvälling :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Flera tusen förresten?

Um, nej. Minns inte exakt vad de olika signalerna ligger på nominellt, men det är långt ifrån så extremt.

 

Jasså?

En miksignal är på några millivolt och en hörlurssignal kan säkert vara på nån volt eller fler, beroende på hur man krämar på, och belastning. Kanske inte så många tusen gånger men nog är det inte orimligt med åtminstone 60dB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var visserligen mitt uttrop om "flera tusen gånger" mer ett riktvärde på storleken för att man ska tänka sig för när man kopplar ihop saker. Men...

 

Den miken du refererar till ger altså 6mV vid 1Pa (Pascal ljudtryck). Det motsvarar 94 dB SPL, dvs ljudnivån på ett disco eller liknande. Om ljudtrycket minskar till den från en normal dialog på någon halvmeters hållt ex är det nog inte så många mV utspänning. Jag kollade på en dynamisk mik från en känd tillverkare och den hade 1,8mV/Pa !

 

När man konstruerar mikrofonförstärkare måste man räkna med en känslighet åt det hållet. En nominell miksignal kan vara omkring 1-10 mV för "normala" ljud. Utgången på ett hörlursuttag är jag säker på ger ett par volt för att kunna ge 50-100 mW i ett par lurar på 32 Ohm.

 

Alltså kan skillnaden mellan vad ett hörlursuttag ger ut o vad mikingången förväntar sig vara minst tusen ggr och det är ju inte så dumt att känna till innan man bränner ut det eller undrar varför det distar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...