Gå till innehåll

"Cloverfield" / 1-18-08 / Monstrous


Java ex Machina

Recommended Posts

Jag tror att Cloverfield är tänkt att vara lite av en aptitretare. Grymt, javisst, men också lite kittlande. Jag tror vi får se en massa (redan inplanerade) uppföljare komma inom de närmsta åren. Manuset var kanske skrivet som 4-6 delar redan fårn början. Det skulle inte förvåna mig. Litegrann som en TV-serie, fast i bioformat. Fler och fler "privata band" hittas, mer och mer avslöjas.

 

Definitivt kan ju framtida filmer också vara "vanliga spelfilmer", där kameran är ett mer allseende, objektivt öga mot händelserna. Då får vi säkert lära känna både monster och bakomliggande orsaker bättre.

 

Jag är spänd inför framtiden!

 

 

TV-serie fast på bio låter lite för dyrt för min smak. Speciellt med tanke på att dom inte informerade mig med något annat än varelsens utseende på en och en halv timme.

 

Vem vet, i del två kanske vi får veta vad han heter!

 

Nej jag ska sluta gnälla, jag kommer säkert gå och se uppföljare när de kommer. Fast det känns som att jag skulle kunnat skippa den här och direkt gått och sett uppföljaren. Den ända info man behöver för att hänga med i handlingen är "Det är ett stort monster mitt på Manhattan.". Då hade jag sparat 90 spänn!;)

 

(Det är hemskt vad snål jag har mage att vara!^^)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker filmen blev speciell just pågrund av JJ Abrams gjort det så hemligt. Jag tror att jag och min kompis har lagt ner typ 40 timmar om att leta fakta och ringa varandra och prata om filmen, asså seriöst! Jag fick ett speciellt "förhållande till filmen" eftersom det var ett helt nytt sätt att filma en film på! Det kändes typ som om jag var robert hawkins kompis och att jag var tvungen att följa honom genom in i detta äventyr (även fast jag inte sett filmen så har jag typ sett halva filmen via trailers och spoilers på youtube!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker filmen blev speciell just pågrund av JJ Abrams gjort det så hemligt. Jag tror att jag och min kompis har lagt ner typ 40 timmar om att leta fakta och ringa varandra och prata om filmen, asså seriöst! Jag fick ett speciellt "förhållande till filmen" eftersom det var ett helt nytt sätt att filma en film på! Det kändes typ som om jag var robert hawkins kompis och att jag var tvungen att följa honom genom in i detta äventyr (även fast jag inte sett filmen så har jag typ sett halva filmen via trailers och spoilers på youtube!)

heh... undrar hur mycket abrams ändå gjorde på filmen... han var ju ändå "bara" producent;)

 

och nytt sätt att filma? Även om man bortser från hela skak-kameratrenden som gått hur länge som hellst nu så har vi ju fortfarande filmer som Blair Witch, Sökarna och 84CMopic som alla tre går under "hemmavideo-upphitt"-genrern... Skulle faktiskt vilja lägga till första Guinea Pig filmen också i listan för det var som något som Patrick Bateman har i nån låda nånstans som han köpt svindyrt på svarta marknaden...

 

så, så särskilt nytt kändes inte ens kamera-gimmiken;)

Länk till kommentar
Share on other sites

så, så särskilt nytt kändes inte ens kamera-gimmiken;)

Ändå är det just det konceptet som gett filmen den hype den fått. Och i genren storproduktion med 3dmonster och tokmayhem är det ändå ganska unikt.

 

Sedan är ju producent en kreativ position i den verkliga världen.;)

 

Hade trailern med det kryptiska datumet varit som en vanlig mastodontproduktion hade iaf inte jag blivit lika intresserad och jag lovar att jag inte är ensam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att lansera filmen med datumtiteln, trailer som inte avslöjar någonting utan bara lämnar ett stort frågetecken och den kryptiska hemsidan med olika rebusar som ska lösas är naturligtvis det som sålt filmen hos publiken. Inte 90 minuter dålig handkamera. Det som sedan gör att filmen funkar på publiken är innehållet och inte formen. Jag tror faktiskt att den tillgodoser ett stort problem inom sin genre och det är att publiken är så trött på att få allting förklarat för sig som om dom vore små barn. Det är mycket mer intressant att vara med och uppleva vad som händer. Det är det som gör filmer som Alien eller The Thing till klassiker som aldrig dör och som förpassar andra monsterfilmer till glömska. Ta senaste D-Wars som exempel. 70 minuter tramsiga back storys och förklaringar och babbel och 20 minuter monsteraction. 70 minuter helt bortslängda på absolut ingenting. Visst; publiken har doktorerat i Koreanska fantasyupplägg efter filmen...om dom inte somnat.

 

Den senaste gången jag kan komma ihåg att en film varit så hemlig fram till premiären är Spielbergs E.T. När den gjordes fick inga medier visa bilder på E.T. och bara dagarna innan premiären släpptes en trailer där man plötsligt fick se E.T.s hand. E.T. var också en väldigt kryptisk titel då - även om den är så etablerad nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitbra film. Jag har endast tre saker att klaga på.

 

1) Skådespeleriet är, okej, accepterbart, men skär sig starkt med kvalitéen i resten av filmen. Karaktärerna uttrycker ju bara plump målmedvetenhet hela tiden. Ett supermonster håller på att attackera världen, men ingen av huvudpersonerna tycks reflektera över det utan accepterar alla händelser som om det vore vardag - nu bortser jag ifrån repliker som "What is that?" och att Hud filosoferar över det i några sekunder i en trappuppgång.

 

2) Manuset. Känns helt otrovärdigt och utstuderat. Replikerna gick liksom på led till skillnad från verkligheten där folk kan prata i mun på varandra, vackla på orden, säga fel osv. Gick inte ihop med realismen i resten av filmen enligt mig. Det var förbannat synd.

 

3) Fokusen kring huvudpersonerna.

T ex att frihetsgudinnans huvud råkar hamna just utanför huvudpersonernas fest, att de råkar vara på bron just när monstret förstör den, att de råkar sitta på just den helikopter som blir nerdragen av monstret, att monstret står rakt över dom när dom kraschar utanför staden, och att just dom råkade filma allt det där osv..

Jag hade velat se mer spontant snack kring händelserna, kanske lite mer stoff från andra karaktärer (exempelvis fler nyhetsreportage, fakta av militären, diskussion kring eländet och dylikt). Men, jag vet, det är en actionfilm och ingen pseudodokumentär.

 

Kameran orkar jag inte ens kommentera. Genialt. De som inte förstår tanken bakom shakeycam (maximering av realismen) är nog för ingrodda i mainstream-filmkulturen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan jag tyckte att denna var skitfet. Fick sån där panikglädje känsla flera ggr som jag inte har känt sen tripoden som kommer upp ur marken i början av Världarnas Krig a la 2005 och när orcherna står utanför Helms klyfta precis innan de ska anfalla i LOTR - Två tornen.

 

Visst är det skakig kamera men filmen bygger ju på att vi ska känna realism, kan ju iofs tycka att det gick till överdrift några ggr men jag kan ändå bjuda på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett supermonster håller på att attackera världen, men ingen av huvudpersonerna tycks reflektera över det utan accepterar alla händelser som om det vore vardag

Jo, men om du tänker efter hur ofta manhattan ödelagds så borde invånarna inte bli så panikslagna längre. Jag syftar på sanningsenliga dokument som den amerikanska Godzilla, The day after Tomorrow och andra likvärdiga filmer^^

 

Skämt åsido, det var en riktigt bra film i min mening.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Vilken enskild händelse gav upphov till godzilla?

ehhh... enskild och enskild... det var ju en blandning mellan hiroshima/nagasaki-bombningarna och kärnvapenprovsprängningar i stilla havet...

 

Att fransoserna skulle ha varit de med skulden var bara en bortförklaring i Emmerich-filmen... det var amerikanarna, Gojira var en protest mot amerikanarna... inget annat...

 

Men jag undrar var frågan kom ifrån... den känns lite off-topic?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tror du? Jag syftar bara på användandet av atombomben som en sak ;)

 

Vilken enskild händelse ger upphov till ett monster.

 

Precis som du säger att Gojira var en protest mot amerikanerna, så torde detta vara... vadå?

en protest mot oförståbar terrorism? En enorm kraft som kommer till säkra amerika och wreaks havoc... Det är nog ungefär det enda jag kan komma på för denna film...

 

Jag har egentligen ingen aning om vad syftet är om man ska jämföra med Gojira/Godzilla...

Länk till kommentar
Share on other sites

en protest mot oförståbar terrorism? En enorm kraft som kommer till säkra amerika och wreaks havoc... Det är nog ungefär det enda jag kan komma på för denna film...

 

Jag har egentligen ingen aning om vad syftet är om man ska jämföra med Gojira/Godzilla...

 

 

RÄTT!!!!! :)

 

Jag tycker det gör filmen så komplett och suverän. Den blir som ett debattunderlag för terrorism. Vem ligger bakom, hur kommer det säg att det blev som det blev.

 

Känns som ett inlägg utan förutfattade meningar.

 

Jag känner att filmen har ett djup som många verkar ha missat då de bara fokuserar på kameraarbete och skräckstämning i tunnlarna. Replikerna fyllde ett homagesyfte som andra såg som usla repliker.

 

Jag ser den som ett litet mästerverk :)

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

RÄTT!!!!! :)

 

Jag tycker det gör filmen så komplett och suverän. Den blir som ett debattunderlag för terrorism. Vem ligger bakom, hur kommer det säg att det blev som det blev.

 

Känns som ett inlägg utan förutfattade meningar.

 

Jag känner att filmen har ett djup som många verkar ha missat då de bara fokuserar på kameraarbete och skräckstämning i tunnlarna. Replikerna fyllde ett homagesyfte som andra såg som usla repliker.

 

Jag ser den som ett litet mästerverk :)

 

/jon

 

 

Instämmer till tusen verkligen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev grymt positivt överaskad. Är ganska trött på typ handkamera, blair witch grejor, men den här var ju ascool. Skön känsla att man bara kastas in från något vardagligt till nåt helt overkligt. Stort plus att filmen inte var för lång som de flesta filmer tenderar att vara (slutade på 73 min + 11min eftertexter), samt att man inte förklarade nåt om varför-varifrån-hur, samt att den slutade där den slutade...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...