Gå till innehåll

"Cloverfield" / 1-18-08 / Monstrous


Java ex Machina

Recommended Posts

...värd att kolla in, men internethype och viral marketing är farligt. Man vet ju inte hur själva filmen är och det är ju det som är viktigt.

 

Haha, dagens visdomsord. Skämt åsido, det är ju exakt samma sak med all reklam och PR, om man hade vetat hur produkten hade varit hade man ju inte behövt vare sig en trailer eller någon reklam alls. Det enda du kan göra är ju att vänta tills filmen kommer, se den och avgöra hur den är :) Om någon annan ser den och berättar spelar ju ingen roll eftersom det är ju osså reklam. DU måste se den och bilda en egen uppfattning om den.

 

Trött. Provade länken. Funkade inte (QT-logga + frågetecken). Lägger mig. Godnatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om hela filmen är inspelad likt trailern så kan det bli riktigt nice. Men med tanke på hur kassa effekterna var, så skulle det inte förvåna mig om det bara var reklam och att det slutgiltliga filmen kommer vara "vanlig"

Länk till kommentar
Share on other sites

fem? bäst jag sätter spoilertag iallafall på min beskrivning av det lilla jag hittat...

 

 

jag såg bara bollen... efter en halv evighet med pixelhunting så öppnades bollen och hellraiser-pusslet kom fram (använder den kuben som referens). efter att ha insett att det är nog en anledning till att tecknen gör som de gör när jag klickar på dom så testar jag att följa den evigt föreslagna sekvensen.

 

men det var svårt att finna på tecknen, mitt korttidsminne är inget vidare just nu... Fick en känsla av att jj säger någonstans: "klantarsel! gör så här säger jag ju!" och jag bara suckar och provar igen...

 

efter det öppnades bollen och en svartvit videoström startar... eller... jag tror att det är en videoström... för det är hela skärmen en svartvit bild med interlace-linjer. Efter ett tag kommer en bild till... efter en halv evighet till testar jag att trycka på pausknappen uppe till höger... nu väntar jag YTTERLIGARE en evighet och trycker på play för att se hur det går för den... får ett kort fragment av en replik om att "hans spådom var rätt" innan den återgår till buffrande och allt jag uppfattar är korta ljudpuffar och en och annan bild...

 

Då lessnade jag...

 

 

har varken bandbredd, tid, eller intresse av jj (ser ingen charm i lost eller MI:3:()för att engagera mig i det här just nu med min trådsmala bandbredd...

 

edit: Gigan omnämndes i en tråd på imdb-forumet... http://www.imdb.com/title/tt1060277/board/nest/79416503 ... och jag ville bara se vad dom snackade om... men det här kändes ju ganska dödfött...

 

det här med eviga väntetider kanske är ett trademark för jj... jag lessnade ju på lost tack vare att den aldrig kom någonstans utan istället fokuserade på trista backflashar...

 

Varför retar det här mig? jo för att dylika omöjliga-att-förstå skapelser brukar ju intressera mig (älskar ju lynch å grabbarna;)). men jj går mig helt förbi och jag känner mig som en bortglömd del i målgruppen. Det blir en slags konstig frustration av att känna att det här Borde jag gilla men somnar istället av... jag förstår inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

fem? bäst jag sätter spoilertag iallafall på min beskrivning av det lilla jag hittat...

 

 

jag såg bara bollen... efter en halv evighet med pixelhunting så öppnades bollen och hellraiser-pusslet kom fram (använder den kuben som referens). efter att ha insett att det är nog en anledning till att tecknen gör som de gör när jag klickar på dom så testar jag att följa den evigt föreslagna sekvensen.

 

men det var svårt att finna på tecknen, mitt korttidsminne är inget vidare just nu... Fick en känsla av att jj säger någonstans: "klantarsel! gör så här säger jag ju!" och jag bara suckar och provar igen...

 

efter det öppnades bollen och en svartvit videoström startar... eller... jag tror att det är en videoström... för det är hela skärmen en svartvit bild med interlace-linjer. Efter ett tag kommer en bild till... efter en halv evighet till testar jag att trycka på pausknappen uppe till höger... nu väntar jag YTTERLIGARE en evighet och trycker på play för att se hur det går för den... får ett kort fragment av en replik om att "hans spådom var rätt" innan den återgår till buffrande och allt jag uppfattar är korta ljudpuffar och en och annan bild...

 

Då lessnade jag...

 

 

har varken bandbredd, tid, eller intresse av jj (ser ingen charm i lost eller MI:3:()för att engagera mig i det här just nu med min trådsmala bandbredd...

det fortsätter efter videoklippet och blir fyra pussel och videoklipp till. sen får man meddelande om att mer kommer 1a augusti.

 

JJ har gått ut och sagt att han eller hans projekt inte har något med den siten att göra iofs, så det kan mycket väl vara en helt annan viral marketing grej för något helt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

nu har jag suttit och tittat på senaste trailern hos quicktime... i HD... och jag undrar...

 

http://www.apple.com/trailers/paramount/cloverfield/

 

Mitt i ser man en siluett av en kvinna som sväller upp och, troligtvis, exploderar. ett klipp ser man något som för mitt Kaijou-förstörda sinne bara kan vara just über-ödlan nummer ett... Godzilla,,, det är bara en skymt och bara i ett par enda frames som blir tillräckligt skarpa för att urskilja något ur mörkret...

 

Men... enligt Toho skulle ju godzilla gå i pension efter Final Wars åtminstånde i ett decennium och den exploderande kvinnan förvirrar än mer... Spekulationer går även så långt som till Voltron....

 

Bifogat är ett par screencaptures på det misstänkta klippet...

 

Vad är detta egentligen?;) Kan det vara nått så oinspirerat som en amerikansk utgåva av The Host? (Virus och stora monster där också skulle ju passa in i båda exemplen...).

 

Fram nu med nörderispekulationerna! :)

 

Plus att när jag fick läsa att JJ bara producerar och inte regisserar så blev jag genast lite mer intresserad av projektet..;)

vaz iz daz.rar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

ny trailer uppe på AICN... Och vad skådar min vänstra snabel? eller hur man nu böjer det uttrycket till en audiell upplevelse... för lyssna... Jag visste det!

http://www.aintitcool.com/node/35118

 

What Do You See? från Sunshine soundtracket är den nya Requiem for a Dream! :p

http://www.youtube.com/watch?v=hfDCvbEtxzY

 

Dom har tillochmed kvar ambiens-ljudet (det där knastret av solenergi-strömmarna), i trailern... Vilket måste betyda att inte ens trailerklipparna har fått tag i ett riktigt soundtrack... :e

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

haha.... ja... nu var det ju svensk premiär på spektaklet... vad tycker ni nu då?

 

Själv kom jag just hem från biografen och kunde mest komma ihåg att större delen av salongen utbrast ett förvånat... "va?" när sluttexterna började rulla... Andra kommentarer jag hörde i vimmlet var sånt som "var nog konstigaste filmen jag någonsin sett"... och... "nog kunde dom ha kommit på ett bättre slut" varpå någon sa "har ni inte hört? det ska ju bli en trilogi?" och en annan stönade något jag inte kom ihåg. et cetera i samma stil...

 

Inte en en enda hörde jag säga något som... "fy fan vilken bra rulle" eller nått sånt eller "jävlar vad läskigt"... och då satt jag ju ändå bredvid ett gäng yngre damer som jag väntade mig skulle skrika av skräck... förvånansvärt tyst även där när det hettade till emellanåt... Jag var väl lite för sexistisk där antar jag... eller också var det för att den skäggige hippien med pringles och zingo var läskigare än det på bilden... vad vet jag? och jag kanske ska ta å raka mig till sommaren...

 

Och jag själv då? min egen reaktion?... nä... faktiskt väldigt lite... jag blev rent förvånad av hur lite jag reagerade när

helikoptern störtade

eller när

kameramannen blev uppäten

... Jag kom aldrig in i bland dom...

Jag häpnade dock över att ingen ens tänkte tanken på att den bitna tjejen kunde vara smittad av nått farligt a la alien-facehugger... Precis som i vampyrrullar när folk måste få konceptet "vampyr" förklarat för dom för annars förstår dom inte varför den där killen med huggtänder flyger runt som en fladdermus och suger blodet ur folk.

 

 

Sedan var det det beryktade "kameraarbetet" som förbryllade stort. Detta ska vara ett "upphittat" band som troligtvis ligger som en av många band i de stora militära arkiven. men gång på gång sitter jag och tänker tekniskt på just detta som...

 

 

1. det mest uppenbara... en "amatör" är bakom kameran... men ändå lyckas han alltid ha kameran på när det är som mest spännande...

2. varför spolar han tillbaka bandet hela tiden? det är ju därför det blir hopp tillbaka... jaja... dramaturgiskt grepp säger väl ni... men mitt under brinnande anfall?

3. kameravinklar... igen... det här ska vara amatör, men han förefaller ju onekligen ha väldigt lätt för att komponera bilden för dramatiska och sorgsna vinklar(tänker på scenen i tunnelbanan)

4. ljud... så... det finns konsumentkameror som på band ger välmixat 5.1-ljud? ;)

 

 

Men som en sammanfattning för hur jag upplevde klöverfältet: Som mr Bean på Berg och Dalbana... en jävla massa inträffar och det är högljutt och lite blodigt... sen kliver jag ur och tänker... hmmm lite thé kanske?

 

Vad tyckte ni då? någon som hade intresset lite högre?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker den var i klass med independence day. Ruskit bra, nyskapande. Det är bara vi som håller på med film som tänker på: så där skulle inte en amatör filma, och "det där är inte 5.1-ljud"... Själva stilgreppet gjorde så att jag kom in i historien på ett annat sätt, jag blev mycket tagen.

 

Sen hur karaktärerna reagerade störde jag mig otroligt på... Ena stunden är det panik, andra stunden ska de skämta. Lite som i lost faktiskt.

 

Och, slutet... ja, jag skulle vilja haft mer... lite mer, i alla fall.

 

I det stora... otroliga effekter och en story som håller, en 5/5

Länk till kommentar
Share on other sites

Låtit filmen sjunka in över natten nu. och detta är vad jag tycker:

 

 

En riktigt härlig film!!! Jag var SÅ inne i filmen. Jag köpte kameraarbetet helt, skådespelarna var asbra, t.o.m. storyn höll (vilket jag inte trodde den skulle)

 

Scenen i tunneln var bland det läskigaste jag sett. De hade en hel del "typiska" saker i filmen som man vanligtvis skulle ha tyckte bara var dåliga. men ändå så köpte jag dem.

 

Det enda jag har att klaga på var att man i slutet var tvungen att se monstret på så nära håll. De kunde lika gärna ha dött i helikoptern. (Hade ju varit coolt om man hade ¨hållt kvar bilden efter de störtat i 15 minuter och sen sprängt allt. Ingen eftertext.

 

En polare som va mer störde sig hårt på att man aldrig fick veta vad det var för monster. Det behövdes inte alls för mig. Var ju egentligen bara bra eftersom det både hade varit konstigt ifall de kommit på vad det var efter 1 timme och 20 minuter. Sen var det ju en bra anledning för att det inte kom ut innan filmen kom ut. För ingen visste :)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg Cloverfield på bio igår. När den slutade skrattade vissa. Det jag inte kan fatta är vad det fanns att skratta åt? Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att den är SÅ dålig att man skrattar åt den? Jag tyckte det var bästa "skräckfilmen" jag sett. Vet inte om den ska klassas som skräck, men jag var då mer rädd i denna än någonsin i... Alla skräckfilmer jag sett tillsammans. Jag var så sjukt inne i den, det kändes som att man var under monstret. Det som gjorde hela filmen EXTRA verklig för mig var just att man inte fick några svar. För, om dom hittade en kamera med ett band i efter attacken och bara spelar upp det, varför skulle man då få massa svar? Hur skulle dom någonsin hunnit få reda på det? Tydligen var det många som störde sig på det i alla fall. Personligen så tyckte jag bara att det gav mer känsla till filmen. Sen att den skakade... So what? Jag tänkte på det första minuten sen brydde jag mig inte ens lite. Och just det, scenen i helikoptern. Satan.

 

Skulle gärna vilja veta vad ni tyckte om filmen! Har läst runt på andra forum och till min förvåning verkar rätt många HATA den.

 

 

EDIT: ARGH, jag ber om ursäkt. Stäng ner tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

*EVENTUELL SPOILER* (Vet inte hur man gör knappen spoiler)

 

Helikopterscenen = omg. Och allt annat, för den delen. Personligen kan jag inte se hur någon kan tycka att den är dålig. Men självklart finns det ju jättemånga som tycker det. Det som gjorde det otroligt verklighetstroget för mig var skakningar och just att man inte fick reda på något. Ingen visste något om monstret, hur skulle dom kunna veta det? DET om något hade förstört hela filmen. Och förresten, scenen med militärerna = OMG. Och när kamerasnubben, Hud, dog = OMG.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt för det. Men personligen, om jag är riktigt intresserad av något, så brukar inte jag gå in på trådar där dom diskuterar det. Risk för spoilers finns ju. Aja, jag sa väl iofs inget jätteviktigt, möjligen det sista jag sa. Men resten borde man ju ha listat ut via trailers, om man sett några.

 

Bara hur jag ser det. Men jag ber om ursäkt om jag förstörde något viktigt för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...