Gå till innehåll

Filmregi, böcker?


Jamme

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Något som tillhör allmänbildningen för bakgrunden till dagens filmregimetodik är Stanislavskijs texter om skådespelarmetodik på teatern. Kort och lättläst introduktion ges i Att vara äkta på scen (Gidlunds förlag, 1986).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

[citat=Jamme]Någon som kan rekommendera några "filmregi-böcker"? Är nybörjare inom området ;)[/citat]

 

Det är nog ganska svårt att läsa sig till en grund i regi om du aldrig sysslat med det. Det bästa är att börja själv och när du väl lyckats få en egen stil, kan du börja komplettera med böcker. Annars blir det väl lite som att försöka lära sig Linjär Algebra innan Addition.

 

En bok, som egentligen inte är avsedd för praktiskt filmskapande är Film Art: An Introduction av Bordwell, Thompson(Vilken används som lärobok på filmvetenskap bl.a.) De ger många bra exempel på regi-stilar och olika sorters form på en ganska så grundläggande nivå. Där finns nästan alla de olika områdenas praxis beskrivna. Tack vare att det är en filmvetenskaplig bok så ger den ju också mängder av titlar att kolla för varje "regel", tex. kontinuitet (och alla dess subordinerade regler; 180°-reglen, shot/reverse, eyeline-match osv.) Borde finnas på en akademibokhandel eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag som är totalt nybörjare gick till biblioteket och kollade hyllan om film och tyckte det var lite för tunga böcker. Några rader längre ner hittade jag en hylla med videoteknik och en bok jag lånade hette nått i still med just "Videoteknik" och var blå till färgen, ungefär lika stor som ett halft a-fyrapapper ovh på Svenska. Boken är gammalmodig och spenderar tid åt bandkvalite etc, men själva inspelningskonceptet har inte ändrat sig sen dess. Däri pratar man om jump-cut, 180 graders regler och mycket annat smått och gått som är värdefullt att veta och som jag aldrig skulle kunna gissa själv (inom överskådlig framtid). Det är kanske inte så mycket regi-anvisningar i boken men frågan är om det är största problemet för nybörjare.

 

PS: Jag kommer inte ihåg titeln riktigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite både och, mest att man skall klippa så att det inte blir jumpcut men att jumpcut kan användas som tidskomprimering.

 

Nu hittade jag namnet på boken, jag hade inte lämnat tillbaka den ännu och nu är den försenad.

 

Berätta med video, av erik fagerholm och siv fagerholm, liber hermods. Lär knappast vinna nått nobelpris i litteratur men jag tycker den är bra som första läsebok. Och den är på svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jumpcuts funkar mycket bra ibland för att koncentrera eller effektivisera en dialog. Kanske din skådespelare talar långsamt eller stakar sig? Jumpcuts funkar. Men man måste vara återhållsam. . . Ja, hmmm, vad var det jag tänkte sen, ähmm, jo, så-så-så-så var det va?

 

Men för guds skull - använd det inte som självändamål.

 

(Hoppsan, ska vi föra över de senaste inläggen till en ny tråd om "jumpcuts"?)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Tips på några regi/skådespelarböcker som jag tycker är toppen:

 

Directing Actors: Creating Memorable Performances for Film & Television Av Judith Weston.

 

En av de bästa böckerna om regi som man kan läsa, om man pratar om den delen som har att göra med regissera skådespelare (personregi).

 

 

The Film Director's Intuition: Script Analysis and Rehearsal Techniques Av Judith Weston.

 

Också en kanonbok av samma författare som går igenom mer om manusanalyser, repitioner och lita till sin egna intution.

 

 

The Art of Film Acting: A Guide For Actors and Directors

Av Jeremiah Comey

 

En riktigt bra bok för både skådespelare som vill spela för film eller regissörer som vill mer av sina skådespelare.

 

 

Directing: Film Techniques and Aesthetics, Tredje utgåvan

Av Michael Rabiger

 

Ett monster till bok, en bra refrens över hela produktionsfasen och att finna sin egna artistiska ådra som filmregissör.

 

 

Sen så kan man gärna läsa A Sense Of Direction av William Ball eller nån av Sanford Meisner osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen så måste regissörer ha koll på mer än bara "regi" Det finns flera delar i det hela. Så här nere finns det fler tips på filmfotoböcker som man bör ta en titt på.

 

FILMFOTO / LJUSSÄTTNING

 

The Five C's of Cinematography: Motion Picture Filming Techniques. Av Joseph V. Mascelli

 

Den klassiska filmfotoboken som börjar kanske bli lite

mossig i kanterna och innehåller inget angående digitala tekniken.

Utan det som är väsentligt: Kameravinklar, Kontinuitet, Komposition, Klippning, Närbilder.

 

 

Cinematography: Image Making for Cinematographers, Directors, and Videographers. Av Blain Brown

 

Om man söker en nyare bok om filmfoto som innehåller mer tekniskinformation t.ex. om ljusutrustning och sånt.

Fylld med färgbilder för njutningens skull.

 

 

Film Lighting. Av Kris Malkiewicz

 

En bok som mest diskuterar med olika filmfotografer och gaffers

om ljussättning och hur dom brukar arbeta.

Inspirerande läsning på kvällskvisten.

 

 

Lighting for Digital Video and Television. Av John Jackman

 

En bok som handlar om ljussättning för DV-filmare.

Bra tips & tekniker för video samt lågbudget.

Bra inledning som dock inte går på det estetiska djupet.

 

 

Prenumerera på American Cinematographer om du är seriöst intresserad av filmfoto / ljussättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kan man lika gärna kolla på fler delar av filmskapandet.

 

Filmljud och Musik:

 

Film Sound

Av Elisabeth Weis, John Belton

 

Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema

Av David Sonnenschein

 

Sound Theory Sound Practice Av Rick Altman

 

The Psychology of Music Av Diana Deutsch.

 

Thinking in Sound: The Cognitive Psychology of Human Audition

Av Stephen McAdams, Emmanuel Bigand.

 

 

 

 

Om Manus:

 

 

Story: Substance, Structure, Style and The Principles of Screenwriting Av Robert McKee

 

Making a Good Script Great Av Linda Seger

 

The Writer's Journey: Mythic Structure for Writers

Av Christopher Vogler

 

Syd Fields böcker är helt ok om man vill läsa lite klassiska manusböcker.

 

 

 

 

Sen så kan man kolla upp lite mer om filmhistoria och filmteori.

Film Art är en bra bok.

 

 

 

 

Film Directing Shot by Shot : Visualizing from Concept to Screen Av Steve Katz

 

Om man vill lära sig mer om storyboard och psykologin bakom kameran och dess rörelser. Går även igenom en del blocking o staging för skådespelare o kamera.

 

 

Film Directing, Cinematic Motion: A Workshop for Staging Scenes Av Steven Katz

 

 

 

Att läsa om konsthistoria och teckna, fotografera, skriva texter av olika slag, spela musik, skådespela, läsa psykologi och filosofi.

Är alla delar som kan vara bra att testa som regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Vill tipsa om några fler böcker av blandad sort.

 

How to stop acting. Av Harold Guskin

 

Bra skådespelarbok som är lättläst och har bra tips

utan att krångla till det.

 

 

On Acting in Film. Av Michael Caine

 

Lättläst och billig bok om en bra skådespelare för skådespelare.

 

 

Making movies. Av Sidney Lumet

 

Intressanta historier och tekniker i filmregi m.m. av en av mina favoritregissörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...