Gå till innehåll

Sony HVR-A1E = bra köp?


Guldragge

Recommended Posts

Hej.

Ska köpa ny videokamera och köper gärna en sony eftersom jag varit oerhört nöjd med min Sony PC8E under flera år. Har kikat litet som snabbast på en Sony HVR-A1E.

För min del är det viktigt att den filmar i äkta 16:9.

Att det går att ställa in inspelningsvolymerna.

Fint om den inte är alltför tung.

Denna kamera verkar ha en monomick, vilket jag tycker är litet synd med tanke på att jag brukar filma konserter.

Skulle alltså ha föredragit en bra stereomick.

 

Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Den hat XLR kontakter för att koppla in extern mick, micken du ser på bilderna ingår inte i kamera vad jag vet. Så du kan koppla in vilekn mick du vill. Sen ha inte för stor övertro på en stereo mick. Det är inte så stor skillnad när vänster mich och höger mick sitter så nära varandra.

 

Sen skall du filma konserter skall du helst ha tillgång till mixerns orginalljud och mixa tillsammans med ditt egna.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det priset har jag svårt att hitta alternativ.

 

Men några saker.

 

Kameran innehåller CMOS sensor. Den har svårare i mörka miljöer, den kan även få problem att hantera strobigt ljus mm, pga att hur CMOS slutaren fungerar. Lägg till att HDV komprimeringen kommer kunna bli utsatt för stressmoment med om du får mycket blandat ljus. Eftersom den encodar med en grupp av filmrutor, vilket gör att nästföljande ruta bygger på den tidigare. Så om bildutseende skiljer sig för mycket mellan två rutor kan du att bilden blir "blockig". Eftersom bitraten inte kommer räcka till.

 

Så det finns orosmoment som jag inte vet hur bra kameran kan hantera? Men skadar inte att kolla upp det innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag använder själv just den kameran du funderar på att skaffa... har ingenting att klaga på förutom just problemet med dåligt upplysta miljöer...

 

Micken ingick när jag köpte min kamera och den är förvånanansvärt bra för att vara standardmicken. Sålänge du kan vara någosålunda nära ljudkällan.

 

Men som sagt, det var det här med ljuset... då jag köpt den för att spela in i ljusatta miljöer så är det inget problem, men det första jag har använt den till är ett ganska storskaligt dokumentärprojekt... där fanns det ingen belysning :)

 

Det är svårt att filma i dunkla miljöer framförallt... krogar, barer, sena kvällar etc... på konserter eller andra miljöer där det finns en stark ljuskälla men fortfarande är mörkt så drar jag helt enkelt ner exponeringen för att slippa grynigheten, men då blir det som sagt siluetter, vilket jag själv tycker är förbaskat snyggt.. men den kräver lite planering eller ljusättning framåt kvällarna. Så enkelt är det, finns inga genvägar :) Förutom IR såklart... men det är inte så roligt att allt materialt blir grönt, om du inte tänker färgkorrigera mycket :)

 

Om du ska komprimera ner materialet till något mindre format så försvinner dock en del av den grynigheten, men bilden blir självklart inte alls lika fin som i bra belysning, för då är den riktigt riktigt fin...

 

Ljudet känns överlag väldigt bra för att vara i konsumentklassen, allt jag har behövt i alla fall...

 

Sist men absolut inte minst, tillräckligt liten för att ha som handbagage på flyget!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...