Gå till innehåll

Problem med att generera PDF från Celtx


00Bengtsson

Recommended Posts

Jag är i behov av att spara mitt manus i Celtx till PDF. När jag trycker "generera PDF" får jag ett dokument med en enkel blankrad mellan raderna, även där det ska vara dubbla (mellan dialog och handling).

Jag har även provat att spara med PDF Creator, ser bättre ut, dock kan jag inte spara själva framsidan.

 

 

Jag har bifogat ett exempel på hur de olika pdf-dokumenten ser ut, en är genererad i Celtx den andra är sparad med PDF Creator. Jag tycker att den utskrivna varianten håller sig till manusformatet, dock skiljer de sig ganska mycket från varandra, ska det vara så? OBS! Lägg märke till mellanrummet mellan dialogen och handlingen!

 

När man genererar pdf ifrån Celtx får man inte något större radavstånd mellan handlingen och dialogen, hur göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tyvär inte OSX, jobbar i windows. Jag tror att det hela problemet ligger i Celtx, det blir dvs helt olika versioner av manuset beroende på om man väljer att skriva ut det eller generera pdf via celtx. Det går att spara som textfil och html, dock vet jag inte om formateringen "håller ihop" om man sedan infogar texten i word eller i annat program där man kan spara till andra format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kom jag att tänka på en sak. Nästan alla PDF är beroende på att man har en postscriptskrivardrivrutin. Kan det vara så att du har olika standardskrivare vald? Om det ingick en PDF-skrivare, prova att ha den som förvald skrivare. Om du har haft en PDF-skrivare, men tagit bort den, Prova att installera om programet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde som du sa gorse, jag valde min pdf skrivare (pdf converter) till standardskrivare. Texten ser bra ut och men gjorde ingen skildnad ifrån exemplet jag bifogade i första inlägget.

 

Vad är då problemet med att skriva ut med en pdf skrivare?

Jo, med Celtx kan man bara skriva ut framsidan för sig. Vilket inte funkar om jag vill ha framsidan och manuset i samma dokument. Om det inte finns någon dold funktion i programmet?

 

Att klicka på "generera PDF" (i Celtx), är ingen pdf skrivare. Det är en funktion i programmet som direkt sparar hela manuset (med framsida) till en PDF. Nu är problemet så att texten "flytter ihop", då radavståndet blir mycket mindre och blankraderna försvinner helt. Vilket gör manuset mycket svårt att läsa.

 

Vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur cetx fungrar, men de flesta program jag känner till som gör pdf är egentligen en konvertering från postscrip till pdf. Då gäller det att den postscript som tillverkas ser rätt ut innan det blir pdf. Kan du skriva ut till fil? Och titta på filen med tex Ghostview (finns att ladda ner gratis). Ser det rätt ut då? Fast egentligen är mina råd rätt värdelösa då jag inte vet hur Celtx fungerar. Jag hade nog skrivit i nått word eller så, och använt en riktig pdf-program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur cetx fungrar, men de flesta program jag känner till som gör pdf är egentligen en konvertering från postscrip till pdf. Då gäller det att den postscript som tillverkas ser rätt ut innan det blir pdf. Kan du skriva ut till fil? Och titta på filen med tex Ghostview (finns att ladda ner gratis). Ser det rätt ut då? Fast egentligen är mina råd rätt värdelösa då jag inte vet hur Celtx fungerar. Jag hade nog skrivit i nått word eller så, och använt en riktig pdf-program.

 

Aha, intressant...

Vad menar du att jag ska spara till för fil? Menar du projektfilen eller ett txt, html dokument?

 

Jag kan ifrån Celtx exportera till txt eller html.

 

 

Jag vet att det är krångligt, men det känns ännu krångligare att skriva om allt som ett word dokument (fast jag har mallar) när jag ändå ska dela med mig till andra.

 

Jag som trodde jag hittat den ultimata lösningen för att samla mina produktioner i en databas som Celtx, och samtidigt låta mina medarbetare att kunna ta hem, läsa och redigera allt för-produktionsmaterial. I övrigt är Celtx lyssande. Men... det känns rättså värdelöst om personen som tar hem materialet inte kan skriva ut det på direkten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...