Gå till innehåll

Jag har fått ett stipendie till Vancouver Film School - Hjälp!


Andreas C

Recommended Posts

Jag var med och tävlade om MovieMaker Magazine's stipendie till Vancouver Film School. Stipendiet täckte hela utbildningskostnaden. Man skulle skicka in CV, en kortfilm, synopsis och treatment på en film man vill göra och fylla i en del andra papper.

 

Bland över 200 sökande från hela världen kom jag till top 10. Sen fick jag höra att jag var bland de fem sista finalisterna. Och till slut ringde de och berättade att jag inte hade vunnit stipendiet....

 

Men de erbjöd mig ett mindre stipendie på 10.000 kanadensiska dollar. Problemet är att utbildningen kostar 52.750.

 

Dessutom hjälpte min kontaktperson på skolan till att hitta ytterligare en typ av monetärt stöd på $8000. Dock betyder det att jag fortfarande måste betala 34,750 kanadensiska dollar. Ca 225,000 kronor för själva utbildningen - plus hyra och mat och så.

 

Alltså skulle jag bli tvungen att låna runt 300,000 kronor från CSN och jag vet inte riktigt om det känns värt det eller om det ens är möjligt att låna så mycket.

 

Någon som har tips, idéer eller erfaranhet av utlandsstudier, CSN och stipendier som kan hjälpa mig att fatta ett bra beslut? :)

 

Mvh

Andreas

 

http://www.vfs.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det verkar värt det, 300 000 i studieskulder i dag är ingenting. Det blir typ 1% av din lön sedan. Jag tror att utbildning är en bra inkörsport. Lev livet och våga ta chansen, du har ju bevisligen talang!

 

Håller med. Ring CSN på momangen, det första du gör på måndag. Dessutom är väll största delen av pengen ett bidrag. Du kommer ångra dig resten av livet annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen :)

 

Jag har läst en massa dokument från CSN och kollat med deras hemsida och tyvärr verkar man inte kunna låna (samt få bidrag) tillräckligt med pengar under ett år. Hade utbildningen varit på 2-3 år hade det fungerat, men som det ser ut just nu täcker deras max-belopp för lån, bidrag samt merkostnadslån inte ens själva utbildningsavgiften.

 

Ska ringa dem imorgon för att veta säkert.

Länk till kommentar
Share on other sites

Försökt ta kontakt med SFI med men inte fått något svar så jag har nu pratat med VFS och tackat nej till erbjudandet. Det skulle helt enkelt bli för dyrt.

 

Vet att många kommer tänka "vafan! är han helt dum i huvudet!?" och visst förstår jag det resonemanget, men först och främst kan man inte låna tillräckligt från CSN för en utbildning som bara är ett år, och dessutom tycker jag inte det hade varit värt risken att skuldsätta sig då jag personligen ser skulder och lån som något man ska hålla sig så långt borta som möjligt från.

 

Sett ur ett tredje perspektiv tror jag också att det kan vara fördelaktigt att inte gå på en filmskola för att man på så vis gör film på sitt eget vis och inte på det viset som ens lärare tycker är rätt.

 

Visst hade det varit skoj att gå på VFS, men nu får jag lägga upp en ny taktik istället. Det fungerade ju bevisligen bra för bland andra Peter Jackson att inte gå på filmskola så bara man vet vad man vill och jobbar hårt för att nå sina mål tror jag man kan komma långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Försökt ta kontakt med SFI med men inte fått något svar så jag har nu pratat med VFS och tackat nej till erbjudandet. Det skulle helt enkelt bli för dyrt.

 

Vet att många kommer tänka "vafan! är han helt dum i huvudet!?" och visst förstår jag det resonemanget, men först och främst kan man inte låna tillräckligt från CSN för en utbildning som bara är ett år, och dessutom tycker jag inte det hade varit värt risken att skuldsätta sig då jag personligen ser skulder och lån som något man ska hålla sig så långt borta som möjligt från.

 

Sett ur ett tredje perspektiv tror jag också att det kan vara fördelaktigt att inte gå på en filmskola för att man på så vis gör film på sitt eget vis och inte på det viset som ens lärare tycker är rätt.

 

Visst hade det varit skoj att gå på VFS, men nu får jag lägga upp en ny taktik istället. Det fungerade ju bevisligen bra för bland andra Peter Jackson att inte gå på filmskola så bara man vet vad man vill och jobbar hårt för att nå sina mål tror jag man kan komma långt.

 

 

synd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det någon härinne som har koll på vad Vancouvers filmskola går för? Jag tycker att en ettårig utbildning låter ganska bristfällig. Känns som att man bör ha en del erfarenhet innan för att det verkligen ska ge någonting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Deras "Film Production" program kräver antingen att man går en ettårig grundkurs först eller att man skickar in treatment och outline på en film man vill göra, vilket jag gjorde. Så ska man starta "från grunden" är det egentligen en tvåårig utbildning.

 

Enligt en av mina kompisar som är manusförfattare i USA så är VFS just nu den skola i världen som ger bäst kontakter inom filmbranchen så bara det kan ju vara en anledning att gå där.

 

För mer specifik info - http://www.vfs.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Deras "Film Production" program kräver antingen att man går en ettårig grundkurs först eller att man skickar in treatment och outline på en film man vill göra, vilket jag gjorde. Så ska man starta "från grunden" är det egentligen en tvåårig utbildning.

 

Enligt en av mina kompisar som är manusförfattare i USA så är VFS just nu den skola i världen som ger bäst kontakter inom filmbranchen så bara det kan ju vara en anledning att gå där.

 

För mer specifik info - http://www.vfs.com

Jag bor själv i Cali och pluggar film och det kanske stämmer att VFS har blivit "the new shit". Jag tyckte att dealen verkade bra, och att du ska köra på. Samtidigt har jag mycket svårt att tänka mig att Vancouver skulle ta över New York University som konstant etta av filmskolor i USA det senaste tjugo åren.

 

Det finns bara tre skolor som ger jobb direkt efter utbildning i USA och det är NYU som nämnt ovan, UCLA och USC. Alla tre ligger i närheten av branschen, NYU för öskust produktion och USC och UCLA I Californien. UCLA har ju Speilberg och andra som kommer och håller föreläsning...

 

Men jag kan ha fel, pluggar som sagt där själv där så det är vad jag lever med. Har faktiskt aldrig hör talas om VFS innan. Men samtidigt så en utbildning en bra grund att stå på så om det är vancouver lr new york, spelar mindre roll så länge du visar framfötterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Samtidigt har jag mycket svårt att tänka mig att Vancouver skulle ta över New York University som konstant etta av filmskolor i USA det senaste tjugo åren.

 

Vet att det kanske är småaktigt, men senast jag kollade så låg inte Vancouver i USA utan i Kanada.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...