Gå till innehåll

5.1 mixning i Post pro, tänka på innan?


00Bengtsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på att mixa befintliga ljud till 5.1 i post pro. Främst för att verkligen förstärka vissa ljudeffekter som är avgörande för filmens kvalite, te.x. skräckmoment och liknande. Vad ska jag tänka på?

 

Jag vill att resultatet både ska fungera på webben och i vanlig dvd-spelare/hemmabio både med och utan stöd för 5.1. Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska spela in ljudet och mixa, därför behöver jag er hjälp.

 

Behöver man göra två olika versioner för ljudet på filmen? - en för stereo, en för 5.1

 

Nu har ju jag inte tillgång till 5.1 mixer på inspelningen, men ska man helst spela in i mono eller stereo för exempelvis dialoger eller använda mig av flera mikrofoner kopplade till flera olika inspelare? Någon som exprementterat med detta förr och vet hur man ska placera mikrofonerna?

 

Sista frågan; Är det bäst att helt enkelt skita i det och köra Stereo? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspelningsmässigt behöver du inte tänka på så mycket. Det skulle vara ifall du vill ta upp vissa atmosfärer i surround men det är inte nödvändigt. Utan det är i mixen du kör 5.1 istället. Dialog spelar man alltid in i mono, effekter tar du inte så mycket på plats om det inte är vissa specialgrejer som låter ganska feta som man känner man kan ha användningför, ta dom i stereo isåfall det räcker gott å väl. Viss rekvesita kan vara bra att ta ljud på också om det är något som man kan tjäna in tid på, kan vara vad som hellst som tickande från ett gammalt golvur, olika typer av skrammel kan vara jättebra att ta om man inte har tid att trampa om saker och ting. Men detta tas lättast i mono.

 

När du mixar så är det värre att få det att låta bra i surround än stereo, helt plötsligt ska du ha "rätt" nivå i 6 högtalare till skillnad från 2. Och det är inte helt lätt. Och du bör göra 2 olika mixar ja, en i surround och en i stereo för att få bästa resultat, gör du bara en i surround så får du kontrollyssna i stereo (dvs ha någon burk som gör det som dvd/förstärkare gör när de spelar upp surround i stereo), så du inte fasar ut något eller får höjningar på vissa saker för mycket. Exakt vad den där ihopslagningen gör vet jag inte riktigt, men skulle kunna tänka mig att den kör nån omvänd surroundmatris och isåfall fasvänder ena bakkanalen och slår sedan ihop Ls med L och Rs med R och skickar Lfen till fronten eller nåt. Men somsagt det är bara en gissning. Så är det en kort film så är det kanske ändå enklast att göra 2 olika mixar :)

 

Men somsagt inspelningsmässigt behöver du egentligen inte tänka om. Så gör inspelningen och ta mixfrågan senare är mitt förslag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...