Gå till innehåll

Störljud från kameran?


Slanggorf

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en Canon MVX40. Det är min första videokamera. Kameran ger mycket bra bildkvalite, ljudetkvaliten är också bra. Kameran har en del använbara manuella inställningar (ljudnivå & exponering).

 

Det som nu drar ned det hela är "surrljudet" från bandmotorn (eller trumman?).

 

Ni som har erfarenhet av andra fabrikat, har ni också störljud från själva kameran?

 

I mitt fall tar den fast monterade mikrofonen upp ljudet, det kommer ju med på inspelningen vid tysta inspelningar.

 

Är det någon som har någon erfarenhet från andra typer av kameror, tänker då på hårddiskkameror. Är dom tystare? Hur är det med dom dyrare dv kameror, + SEK 15 000:- till 30 000:- ? Låter dom också?

 

Vad kan man göra åt det hela?

 

Janne

Länk till kommentar
Share on other sites

ALLA kameror låter. Inbyggda mikrofoner låter också - oftast dåligt... ;)

 

Skämt åsido, köp en bättre mik om kameran har en extern ingång för detta. Många fördelar blir det: Du kan flytta den från kameran, oftast bättre ljud än från den som är inbyggd, du kan vindskydda den mm.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

X/Y är en form av stereoupptagning. Då har man två mikar i (oftast) 90 graders vinkel mellan varandra men så att membranen går genom samma vertikala axel. Bredden och graderna kan dock variera och går ibland även att ställa mellan 60-120 beroende på hur brett man vill ha stereon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...