Gå till innehåll

hur dubbar man en film?


jakethesnake

Recommended Posts

Man plockar inte bort rösterna, det är ju tekniskt omöjligt..

 

Stora film produktioner spelar in ett så kallat "production sound" som är allt bakgrundsljud och atmosfär-ljud. Rösterna spelas sedan in i studio, och synkroniseras med bilden. När filmen dubbas så används samma "production sound" som vid filmens inspelning men med nya röster spelas på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller snarare....stora produktioner har huvudprio 1 på dialogen, och (ska) satsa hårt på att få bort allt annat ljud, dvs man spärrar av vägar när det behövs etc. Inga produktioner vad jag känner till är helt inställda på att eftersynka allt i slutändan, oftast låter locationljudet bättre om man får det bra vill säga. Men eftersynk och dub är en svår konst, både för skådespelare och tekniker.

 

När man ska dubba om en film, dvs om man tex säljer den till ett land som inte vill texta utan lägga på ny dialog med ett annat språk. Så gör man ett så kallat I-Band, eller en M&E-track. Dvs du gör en mix där du har med allt utom just dialogen, det krävs mycket av just tramp för att kunna få ett bra M&E-track då du förlorar mycket tramp när du fimpar dialogen. Så fort någon rör sig och pratar så förlorar du ju även steg och klädprassel etc. Så fulltramp till en film kan ta lite tid.

 

Så ett kort svar på din fråga är att du tar bort rösterna, och allt bakgrundsljud som ligger samtidigt försvinner ju då också, så det är endel klipp och klistra i efterhand. Men oftast har du inte så mycket bakgrundsljud då du fimpat allt på inspelningsplats. Man lägger på det mesta i efterhand just för att ha kontroll på alla delar i ljudbilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag misstänkte detta... Jäkla pill alltså.

 

Men om man skulle vilja göra det lite amatörmässigt... Finns det inget program som kan göra det åt en. Resultatet behöver inte bli perfekt.

 

Jag kopplade nämligen min karaoke-dvd fel en gång och då när jag såg på film hörde jag bara musiken och bakgrundsljudet... Väldigt skumt. Det var ganska bra kvalitet också.

 

Det borde ju inte vara allt för omöjligt när man tänker på att den mänskliga rösen ligger på en viss frekvens, medan andra ljud ligger på andra fekvenser. (Detta gissar jag bara). Såskulle man inte bara kunna plocka ut röst-rekvensen ur ljudet. Ungefär som en noise-reduction fungerar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den mänskliga rösten ligger över ett ganska brett spektra så skär du bort all röst med hjälp av filter så förlorar du väldigt mycket av allt annat också.

Anledningen till att du lyckades ta bort dialogen när du kopplade fel var säkert att du bara hörde sidhögtalarna och inte centern, då all dialog alltid ligger i centerhögtalaren.

 

När du sitter i redigeringsprogrammet så kommer du inte så lätt undan så länge du har både dialog och allt bakgrundsljud (som du inte vill bli av med) på samma kanal. Och nej det finns inget program som "fixar" det åt dig tyvärr :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Du behöver bara ett program där du kan spela in, finns allt från gratisalternativ som audacity, till väldigt dyra program som protools och nuendo. En fördel kan ju dock vara om du kan ha bilden i programmet, om du kör ett ljudprogram. Annars kan du köra med klipprogrammet om du även kan spela in ljud direkt till det. Det viktiga är att du kan spela upp ljudorginalet strax innan så man snabbt kan prata efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har själv inte jobbat med så många program då vi kör pro tools på jobbet, och har inte behövt leta så mycket efter något annat. Är du mer van vid klipprogram så kolla först om "ditt" program du klipper i kan spela in ljud, och gör det direkt där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...