Gå till innehåll

Ta chansen åk till Sydney


Ingvo

Recommended Posts

Hmm, jag har aldrig förstått varför man är så himla upptagen med betyg i Sverige. Jag skulle påstå motsatsen av vad Martin här säger.

Varför jämföra diplom med BA överhuvudtaget? Helt klart att om det är det du tror kommer väga i slutändan så ska du satsa på en BA.

 

Personligen så går jag just nu på Sydney film school och ska fortsätta i Barcelona nu till hösten på en utbildning där jag får kandidatexamen.

Kan ärligt talat säga det att jag skiter fullständigt i både mitt diplom och någon kandidatexamen. Jag har valt dom här skolorna för kunskapen och inte för något papper jag kan vifta runt med senare.

 

Men är du osäker på det du vill göra, t.ex "typ intresserad av film" skulle jag inte heller rekommendera Sydney film school. Det är dyrt, men vet du vad du vill och vet att det är det här du vill hålla på med och är villig att visa det i skolan så kommer du få med dig extremt mycket i bagaget. Erfarenheten på lärarna är bra mycket högre än om du jämför med motsvarande skolor i Sverige som Kulturama eller Stockholms filmskola och samtidigt får du en internationell erfarenhet med dig. För mig väger det mer bara den delen av att ha hållt på med film i en utländsk miljö i ett annat språk och i det här fallet engelska än att ha ett papper där det står diplom eller BA.

 

Ska tilläggas också att skolan är väldigt internationell. Vilket gör att mycket av folket som kommer hit har inte fått något CSN stöd utan valt att satsa på Sydney film school inte som en grund till andra utbildningar utan för att komplettera tidigare erfarenheter eller utbildning inom branschen. Vilket gör att det alltid finns kompetent folk du arbetar med.

 

Angående Martin Oller´s påstående om att skolan skulle vara flummig baserat på kommentarer i den här tråden kan jag inte hålla med om. Visst, det röks mycket gräs det dricks mycket vin och du får en väldigt nära relation till lärarna. Det är jävligt osvenskt men det är helt enkelt så livet är här nere. Det har absolut ingenting med skolans upplägg att göra.

 

För att summera vad jag anser om skolan så är det dyrt som fan, helt klart värt varje öre men har du inga ambitioner på att satsa så ser jag inte dig få något tillbaka utav det mer än att ha utvecklat din engelska. Det är inte en skola där du utvecklas genom att sitta och anteckna på lektionerna. Du kommer hit för att göra filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående Martin Oller´s påstående om att skolan skulle vara flummig baserat på kommentarer i den här tråden kan jag inte hålla med om. Visst, det röks mycket gräs det dricks mycket vin och du får en väldigt nära relation till lärarna. Det är jävligt osvenskt men det är helt enkelt så livet är här nere.

 

Åter igen, skriv något vettigt om skolan istället? Folk har ställt massa frågor, börja tillföra något istället för att vara dryg.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha sluta grisa nu!

 

Jag tillförde inget annat än min egen syn på skolan och som jag skrev så håller jag inte med om det du påstod och gav min syn på saken. Kan ju vara intressant att höra vad någon som faktiskt går på skolan tycker om det du påstår. inget jag är dryg över.

 

defense mode? herregud vilka ord och ja jag har läst tråden. Det är så jag hittade skolan.

 

Har du några frågor så fråga på! Svarar gärna:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer börja skolan nu i februari. Börjar bli lite smått nervös, men är också galet taggad...

Landar i sydney 28 januari så då har man på sig några veckor att acklimatisera sig.

 

Hur och var bor du någonstans C.emanuel? Har du fixat eget boende eller? Jag och en polare kommer bo på hostel första veckan medan vi letar efter ett ställe att hyra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul! Då får ni ett par goa veckor i värmen innan skolan drar igång.

 

Boende löser man väldigt enkelt. Är man aktiv och letar så tar det inte mer än 1-3 dagar att hitta något. Gå in på Free Local Classifieds Ads from all over Australia - Gumtree och kolla runt!

 

Jag har nyss flyttat in i en egen studio mellan skolan och stan. Bekvämt men också mycket dyrare. Bodde i kollektiv första terminen och det är så i stort sett alla bor här, funkar jävligt bra.

 

"Normala" priser för ett eget rum i kollektiv är runt 200-250 dollar i veckan. Vill man dela rum betalar man runt 100-170 dollar. Skaffa en egen 1a kostar runt 400 i veckan.

För dom har priserna bor man oftast ganska centralt. Vill man bo lite utanför så blir det naturligtvis billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul! Då får ni ett par goa veckor i värmen innan skolan drar igång.

 

Boende löser man väldigt enkelt. Är man aktiv och letar så tar det inte mer än 1-3 dagar att hitta något. Gå in på Free Local Classifieds Ads from all over Australia - Gumtree och kolla runt!

 

Jag har nyss flyttat in i en egen studio mellan skolan och stan. Bekvämt men också mycket dyrare. Bodde i kollektiv första terminen och det är så i stort sett alla bor här, funkar jävligt bra.

 

"Normala" priser för ett eget rum i kollektiv är runt 200-250 dollar i veckan. Vill man dela rum betalar man runt 100-170 dollar. Skaffa en egen 1a kostar runt 400 i veckan.

För dom har priserna bor man oftast ganska centralt. Vill man bo lite utanför så blir det naturligtvis billigare.

 

 

Ja, det ska bli härligt. Ok, då är det som jag har hört från många andra, att det är bra ruljans på studentbostäder. Skönt att slippa tänka på det tills man är på plats!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Sidney är väl en diplomskola? Går liksom inte jämföra med ett BA + university

Man läser utomlands "för grejens skull", samt kontaktnät.

 

Det finns många yrken där jag skulle helt instämma, film är inte ett utav dem.

Vill du jobba på TV4 eller mer etablerade företag där det är tillräckligt stort omfång för att ditt CV ska vara viktigt så håller jag helt med dig, då ska man satsa på något som ser bra och stabilt ut på pappret. Efter nu ha gått två utbildningar samt jobbar mig uppåt så kan jag med all säkerhet säga att film industrin idag skiter fullständigt i vad det står på ditt papper. Har du höga mål så handlar det helt och hållet om kontaktnät, inget annat. Utav det kontaktnätet jag själv har kommit in i så finns det folk från alla möjliga delar och skolor i världen som jag sammarbetar med regelbundet, en sak är säker, Sydney Film School erbjöd något som inte många skolor kan erbjuda, en familj. Du har helt rätt, skolan är flummig, det är ganska slitna lokaler, det är mycket droger i cirkulation och lärarna är ibland lite väl mycket dina vänner. Att en utav lärarna satt och gjorde halsdukar till en hel klass under vintern visar ganska starkt på att det är en annerlunda skola.

 

Stark struktur och professionalism i en skola är inte alltid att föredra. Det separerar eleverna mer och sätter betyg samt produktion i fokus. Sydney Film School handlade om att sammarbeta och hitta sin egen röst, vilket i slutändan filmskapande handlar om. Det är inte en 1-man-show som i många andra yrken, det handlar helt och hållet om att hjälpa varandra. Det som många kallar "Hollywood" och känner är en bubbla långt ifrån är överaskande nära. Berättar man att Emile Sherman bjöd på bärs och Russel Crowe visade sitt favorithak så är det inte många som tror på dig, men sanningen är att det ligger mycket närmre än vad man tror. Sen är det en annan sak om dessa personer vill ingå i ett projekt med dig. Garanterat kollar dessa personer inte vad det står på ditt CV. I bästa fall frågar dem om du har något att visa, och då menar jag på skärmen, inte på pappret.

 

Allt jag kan säga om SFS är att det var det bästa året i mitt liv. Sen får det tolkas som det vill!

 

Kämpa på bröder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förstått att man lär sig väldigt mycket under dessa veckor men då filmindustrin egentligen bara handlar om kontakter och vad man gjort för jobb tidigare som man kan visa upp så undrar jag, har alla tusenlappar gett er en massa värdefulla kontakter som kommer leda till bra jobb när ni går ut? Jag förstår också att allt handlar om hur ambitiös man är själv men anta att man är väldigt ambitiös och brinner för film och är relativt duktig, har man då ett otroligt snyggt portfolio när man går ut och har man samlat på sig och träffat kontakter som kommer leda en in i industrin när man gått ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förstått att man lär sig väldigt mycket under dessa veckor men då filmindustrin egentligen bara handlar om kontakter och vad man gjort för jobb tidigare som man kan visa upp så undrar jag, har alla tusenlappar gett er en massa värdefulla kontakter som kommer leda till bra jobb när ni går ut? Jag förstår också att allt handlar om hur ambitiös man är själv men anta att man är väldigt ambitiös och brinner för film och är relativt duktig, har man då ett otroligt snyggt portfolio när man går ut och har man samlat på sig och träffat kontakter som kommer leda en in i industrin när man gått ut?

 

Det korta svaret är "Ja".

Är du som du säger ambitiös, har viljan samt har något att tillbringa så vill folk gärna blanda in dig i projekten pågång. Tror jag läste någonstans i tråden att folk som går ut har 85-90% chans för anställning. Tycker den siffran verkar lite hög i gemförelse med hur många som faktiskt brinner för film. Men har du passionen så skulle jag ändra det uttalet till 95%.

 

Personligen är jag väldigt nöjd med var jag är just nu!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det korta svaret är "Ja".

Är du som du säger ambitiös, har viljan samt har något att tillbringa så vill folk gärna blanda in dig i projekten pågång. Tror jag läste någonstans i tråden att folk som går ut har 85-90% chans för anställning. Tycker den siffran verkar lite hög i gemförelse med hur många som faktiskt brinner för film. Men har du passionen så skulle jag ändra det uttalet till 95%.

 

Personligen är jag väldigt nöjd med var jag är just nu!

 

Då är jag ett steg närmare att söka dit.

Tyvärr kvarstår mitt sista problem, spindlarna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, känns lite som du är ute efter en kukmätar tävling nu i hopp på att göra mig mindre trovärdig.

Leka pirater och gemföra kunskaper kan vi göra någon annanstans. Du kan få sista ordet, den bjuder jag på :) Men för den delen som hade relevans till tråden...

 

tycker du att mitt påstående är felaktigt om jag säger att tråden om Sydney Film School är onyanserad?[/Quote]

Tycker den är väldigt färgstark, precis som många upplevde året. Rekommenderar starkt till alla som läser att åka utanför Sverige, oberoende vem du än är och vad för utbildning du än väljer. Lånet är ingeting i gemförelse med erfarenheten att komma till en annan kultur och anpassa sig till människorna som lever där. Säga vad man vill om svenska utbildningar, du får helt enkelt inte den aspekten här hemma. Är du intresserad av att skriva eller regissera samt kamera så erbjuder dig en sådan resa otroligt mycket inspiration i alla möjliga aspekter. Jag fick nog mer utav själva resan än skolan, och det säger en hel del eftersom jag personligen tyckte skolan var otroligt lärorik.

Jobbade i skolan ca tre månader innan jag fick ett roligare erbjudande.

 

Tyvärr kvarstår mitt sista problem, spindlarna...

Hah, den där hade jag också problem med. Tro mig, om du bor i innerstaden kommer du kanske med lite tur se en farlig spindel. Då ska du leta efter den också. Fick se en redback precis innan jag begav mig! ... och mer spännande än så blev det inte. En road-trip under lovet till outbacken var dock en helt annan femma...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej hej!

 

Är nyfiken på denna skola och har ett par frågor.. men måste först få kommentera på denna lilla ordtvist som pågår ovan. Det är ganska uppenbart att du Martin Oller är den som "känner sig träffad". Svar som "ok" och "Irriterad...? Snälla du, då börjar vi om från början" som senare blev ett hån i en form at utmaning visar åtminstonde mig att du är den omogne här. Bra Tales att du står på dig och inte luras ner i den fällan.

 

"Generalrepetition rosa fluff fortsätter. "

 

Förlåt men du verkar ju aldrig fått en rejäl resa i ditt liv där du blivit tvungen och klara dig själv. Finns det ens någon som kan komma (som även har gjort det) och säga att resa inte är värt pengarna? Enligt mig är det den absolut viktigaste egenskapen när det kommer till att växa som människa.

 

Hursom, till mina frågor:

 

Det här med insekter är inte heller helt min grej. Vore tacksam om man fick ett direkt svar på hur läget ser ut där nere i form av boende för studenter. Är man relativt fattig och måste hålla sig till låg-budget bostäder blir man då invaderad av kryp som jag har hört av andra? Jag antar att man vänjer sig.

 

Den andra delen är ang. droger. Använder lärarna droger också? Samt hur stort omfång är det exakt?

 

Vilken utrustning används just nu i skolan? Jag är DP intresserad och undrar även hur bra utbildningen kändes på den fronten?

 

Tackar för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Antar att du kände dig träffad.

Generalrepetition rosa fluff fortsätter.

Vad snackar du om? Vi pratar väl om en skola här? "Ut och resa", skämtar du med mig? Är det därför man går på SFS, för att ha semester?

 

Varför är det så svårt att vara realistisk

Chilla ner ett steg.

 

Det som har sagts är allt som behöver sägas. Ska vi bråka gör vi det över PMs.

Det handlar inte om semester, personligen tycker jag du verkar se väldigt trångsynt på saken i överlag, men jag tror inte vi skulle komma någonvart eftersom vi båda uppenbarligen inte klickar med våra tankesätt. Men som sagt, det är min egen åsikt. Ingeting du ska behöva gå i försvar för.

 

Hej hej!

Hursom, till mina frågor:

 

Det här med insekter är inte heller helt min grej. Vore tacksam om man fick ett direkt svar på hur läget ser ut där nere i form av boende för studenter. Är man relativt fattig och måste hålla sig till låg-budget bostäder blir man då invaderad av kryp som jag har hört av andra? Jag antar att man vänjer sig.

 

Den andra delen är ang. droger. Använder lärarna droger också? Samt hur stort omfång är det exakt?

 

Vilken utrustning används just nu i skolan? Jag är DP intresserad och undrar även hur bra utbildningen kändes på den fronten?

 

Tackar för svar!

 

Hej Maria!

 

Insekterna är verkligen något man vänjer sig vid första månaden, budget boende är i allmänhet mycket lägre standard än i t.ex. Sverige. Det kommer säkerligen finnas en del kryp, men det går förvånansvärt snabbt att få bort rädslan. Jag var själv nojjig utöver det och följde "reglerna" med att skaka ut skorna på morgonen osv. Det slutade jag med tre veckor efter ankomst.

 

Droger cirkulerar i relativt stort omfång. Det enda jag tror du kommer möta på är just gräs om något, självklart finns de tyngre saker i kretsarna men det är inget du hittar om du inte letar. I allmänhet ska det sägas att gräs i Australien är väldigt vanligt, i vissa områden är det som att ta en öl. Trevlig kultur enligt mig själv.

 

Om det är DP du vill bli så kollar du åt rätt håll. Jag tycker personligen skolan inte anpassar sig till Production Designers och Grip, men för DP, Gaffer, Cam-op, Focus ... ja i princip hela kamera avdelningen så är skolan helt enorm. Du får leka med Arriflex 435 för film, och F3 samt RED i digitalt. Det var snack om en C300 nyligen till dokumentär bruk. Som sagt sämre i Grip avdelningen, det var mest grundläggande utrustning (Jib, dolly, crane, etc) själv var jag nyfiken på de lite större och nyare sakerna, men jag var även lite väl "hungrig" av mig så att säga. Ljus avdelningen är också trevlig, skolans egen utrustning är ganska limiterad på den fronten men däremot har dem kontrakt med "Leemac" samt "The Front" som hyr ut utrustning till Fox Studios i närheten av skolan. Med andra ord kommer du få hands-on på det mesta, beroende på vad ditt projekt behöver och hur mycket du vågar visa framfötterna. Om du väljer DP som election så får du Kathrynn Milliss som ansvarar för din utbildning, hon är helt otrolig pedagogiskt, bra lyssnare och har även ett fint bälte med erfarenhet. Du kan läsa lite mer på hennes IMBD profil.

Kathryn Milliss - IMDb

 

Jag var redan relativt kunnig på DP området när jag kom till skolan, men när jag gick ut så kändes det helt annerlunda. I dagsläget skulle jag våga på mig en feature.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

200 000 kr är mycket pengar. Är det så mycket bättre i Australien jämfört med Sverige? Om det är bara utbildning och erfarenhet man är ute efter, finns det då inte bättre sätt att använda pengarna? Om det är kulturellt utbyte och varmare klimat som är det viktiga, då känns det som en väldigt dyr semester. Det är säkert mycket skoj i Australien, och utbildningen är säker bra, men det_är_väldigt mycket pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det så mycket bättre i Australien jämfört med Sverige?.

Jag tror inte den frågan går att svara på hur mycket fakta du än försöker sätta ner. Det beror helt och hållet på personen i fråga. För somliga är det nog den sämsta investeringen som går att göra, medan för andra är det kanske de bästa som har hänt. Det finns oändligt mycket faktorer som gör året till vad det blir. Jag skulle säga att om du vill satsa på något säkrare så stanna i Sverige, här har du åtminstonde familjär omgivning och svenska mentaliteten är mycket tryggare i överlag för att du vet exakt vad du får. Att åka så långt bort och bränna pengar är en "High Risk/Reward". Däremot om det passar dig, som med mig själv, så fick jag ut otroligt mycket mer i Australien än vad jag fick i Sverige.

 

200.000 kr mycket pengar men det tas ihop relativt snabbt när du väl börjar jobba där nere. Det finns slit-jobb där du tjänar ca 40.000 kr i månaden som en student kan få tag i. Däremot är detta inte i Sydney utan du får stanna kvar efteråt och jobba ihop pengarna du har lagt ner om du nu känner för det. Då får man ta sig in till Alice Springs och köra hårt. Detaljerad info kan önskas igenom PM.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...