Gå till innehåll

Ta chansen åk till Sydney


Ingvo

Recommended Posts

Hey guys!!

 

Jag har läst igenom hela tråden, och FYFAN vad jag är avundsjuk på er som kom in!

Jag ska precis börja Kulturama i sthlm och gå där ett år, men sen vill jag oxå hoppa på flyget till Sindey!

 

Jag är lite dålig på att hitta var jag ska börja söka, så jag undrar om någon kan hjälpa mej och "walk me through" de första stegen att söka?

 

Så får vi hoppas att vi ses där om ett år! ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Alla som ska ner nu snarast till Sydney!

 

Vi ar nere nu i aus och har varit har ett tag, kommer komma till Sydney den 12 september.

Tankte bara visa mitt intresse i att dela en lagenhet! Vi ar tva pers och har ni fatt ngra schysta erbjudanden sa beratta garna mer sa kanske vi kan styra ngt festligt! :) Annars snackar vi mer om det vid orientation day.

 

Piiis ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Avundsjuk asså hört så mycket positivt om denna skola. Den får 5 stjärnor eller högsta betyg i mången tids och webbskrift. Se till att utnyttja detta och lycka till!

 

Se upp för alla giftspindlar och allt sånt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Alla som ska ner nu snarast till Sydney!

 

Vi ar nere nu i aus och har varit har ett tag, kommer komma till Sydney den 12 september.

Tankte bara visa mitt intresse i att dela en lagenhet! Vi ar tva pers och har ni fatt ngra schysta erbjudanden sa beratta garna mer sa kanske vi kan styra ngt festligt! :) Annars snackar vi mer om det vid orientation day.

 

Piiis ut

 

Vilka ställen har ni fått på?

 

Har själv i princip fixat boende, ligger 3,8 km från skolan, i Darlington harbour. har sökt flera boenden som ligger 2 - 10 min gång från skolan, men inte fått nåt svar på mina mail alt. bara fått svar på ställen där man inte får eget rum.

 

Har iaf hittat ett place för 600 $ i månaden, då ingår eget rum, bredband, el, gas och värme i priset. Får bara fixa en cykel, så är allt chili.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Alla som ska ner nu snarast till Sydney!

 

Vi ar nere nu i aus och har varit har ett tag, kommer komma till Sydney den 12 september.

Tankte bara visa mitt intresse i att dela en lagenhet! Vi ar tva pers och har ni fatt ngra schysta erbjudanden sa beratta garna mer sa kanske vi kan styra ngt festligt! :) Annars snackar vi mer om det vid orientation day.

 

Piiis ut

 

 

Definitivt!

Har letat en massa men som tidigare skrivet, lite svårt ibland o få svar tillbaka, men letar o letar... för intresserade hittade jag denna sida:

 

http://www.domain.com.au/

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter helt fantastiskt. Har läst igenom hela tråden men har en del som jag undrar över. Först och främst, hur är det med CSN egentligen? Betalar de hela kostnaden för utbildning så att man sedan kan betala av tills man är 50? Eller gäller detta enbart för själva lånet man tar, som i och för sig kan gå till utbildningskostnad... men eftersom man ska betala direkt, iallafall vad jag fått intrycket av.

 

Någon som har lust att klara upp det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja

Kul att många svenskar kommit in!

Landar i Sydney den 11sep. Har inte fixat någonting i boende väg än. Ska man köra på Hostel i ett par dar innan man styr upp lägenhet?

Som LeMépris säger: vi som börjar borde ju träffas och snacka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Woohoo! Boendet äntligen klart, nu är allt fixat. Flyger på söndag.

 

För att besvara lite frågor - supposedly finns det vissa ställen i stan där många sätter upp bostadsannonser, har hört att det ska vara enklare att fixa boende när man väl är där, speciellt då många vill ha depositionen i förväg, innan man anländer, vilket kan röra sig om ganska stor summor.

 

Vill man däremot vara säker på boende innan man anländer - som jag - så rekommenderas följande sajter (de två första är bäst).

 

http://flatmates.com.au/home.html

http://au.easyroommate.com/

http://www.domain.com.au/

http://www.realestate.com.au/

http://www.shareaccommodation.org/

 

En sak som kan vara viktig att komma ihåg är att många inte tar bort sina annonser fast de blivit besvarade, så ofta får man inte svar på sina mail. Man behöver inte vara medlem för att leta bland annonserna, men att regga sig, ladda upp en bild och skriva en presentation hjälper mycket, det var så jag fick mitt place.

 

Tänk också på att de flesta anger hyra per vecka, om inte annat är specifierat.

Det vanligaste verkar vara att dela rum i en större lägenhet med andra, men är man som jag, och vill ha ett rum för sig själv, får man leta lite längre. Samtidigt kan man mycket väl hitta många ställen där eget rum kostar lika mkt som delat. Som sagt, att leta lönar sig.

 

På många av sajterna letar man boende genom att söka på olika områden i staden. Här nedan finns en lista som delar upp de närmsta områdena i tre zoner, från de som ligger närmst (zon 1) till de längst ut (men fortfarande inom staden, zon 3):

 

Zon 1.

 

Alexandria

Chippendale

Darlington

Eveleigh

Redfern

Surry Hills

Waterloo

 

 

 

Zon 2.

 

Beaconsfield

Darlinghurst

Erskineville

Haymarket

Moore Park

Newtown

Ultimo

Zetland

 

 

 

Zon 3.

 

Enmore

Paddington

St Peters

 

Värt att tänka på är att Redfern tydligen är någon slags slum. Har dock inte fått detta bekräftat, verkar vara en hel del schyssta lägenheter där, men kan ju vara en bra sak att ha i åtanke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaa redfern är ganska trevligt. vad jag har sett, men det är inte det snobbigaste området. Vill lägga till kanske den viktigaste siten för boendesökande gumtree.com.au. Asbra.

 

Lump, moviedir., och jag skall träffas på något sätt innan 16e alla som vill joina hör av er. Man måste bo på hostel ett tag. Det är nog oundvikligt. Men det hade varit grymt bra att ha boende tills man börjar så man slipper tänka på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om nån vill ha boende kan ni kontakta en kille som heter Clement Guitton, jag var nära på att hyra hans lägenhet. Hyran ligger på 600 $ per månad, depositionen på 800 $ (den får man tillbaka när man flyttar ut) och lägenheten verkar hur fin som helst. Lägenheten ligger ungefär 4,5 km från skolan nära hamnen. Vad jag vet verkar killen vara for real och inte nån scammer, så hör av er till guitton_clement@hotmail.com om ni är intresserade

 

 

EDIT! KONTAKTA HONOM INTE Det är en bostadsscam. Detsamma gäller lägenheten jag skulle ha, tjejen heter Catrin Calandra och är tydligen en välkänd scammer.

 

Får helt enkelt leta boende på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta ifall min fråga redan har besvarats på denna tråd. Men jag undrar vad som händer efter man gjort denna utbildning. Är det bara att packa ihop och åka hem? Läste att utbildningen ger dig en slags diplom som är bra att ha ifall man söker högre filmutbildningar i Australien. Men gäller det bara i Australien? Kan man inte söka in till andra skolor i tex USA? Vore bra ifall någon som redan gått ut skolan skulle kunna dela med sig om hur det var under och efter tiden på Sydney FilmSchool.

Länk till kommentar
Share on other sites

OKej, det är ganska så 100%igt att vi landar in i Sydney runt 11 på morgonen den 11 sep. Så, LeMépris, om du kan ge mig ditt aus-nr så kan jag plinga dig så fort vi har kommit fram med greyhounden!

 

Har skickat mitt nummer till dig här (PM) såå smsa eller något!

 

Hade varit fett med ett litet kollektiv med 5, 6 pers i :) Vi får se vad som händer!

Hörs yo!

Länk till kommentar
Share on other sites

precis vad jag tänkte med! Absolut, ska jag göra, om jag bara kan få tummen ur och fixa ett nummer. Jag löser det snarast. ALLA som vill bo ca 5-6 pers, utegym, pool( med vattenfall), aboriginer i källaren och en liten kängrupark räck upp en hand. så löser vi det här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...