Gå till innehåll

Ta chansen åk till Sydney


Ingvo

Recommended Posts

Lång borta pa andra sidan jordklotet, finns det något som heter Sydney

Film School i Australien. En ett årig utbildning, där man får röra vid

allt som har med film att gora.

Jag själv var ute och reste i Autralien i 2005, men en månad innan jag

skulle dra hem tog jag ett beslut att stanna för att plugga det jag

älskar. Nu två år senare är jag hemma på besok i kära Malmö och jag

vill bara sprida ordet om en riktigt bra skola.

Skolan är mer hands on än teroretisk, andvander sig av 16, 35 och 8 mm

fil, HDV; HD; DV

Final Cut...Första terminen får man pröva på att klippa riktigt film

på Stenbeiks.

Skolan rör vid drama och dokumentär, manuskrivande, ljus,

cinematagrophy you name it...

Man inriktar sig under skolans gång, nu jobbar jag proffesionellt som

dokumentär regissör, har producerat tre filmer under ett ar som nu är

ute på turne i film festivaler runt i världen. Jag kom precis hem

ifrån Cannes film festival for representera min film och allt detta ar

tack vare Sydney film School..och det har gjort det mojligt for mig

att plugga vidare på National Film and Television School i

London...Jag rekomenderar starkt skolan även så, vågorna är bara ett

kvarter bort...Om ni vill veta mer kan ni kontakta mig pa min email

eller kolla på skolans hem sida

Caroline.ingvarsson@gmail.com

 

Ingvo

Länk till kommentar
Share on other sites

Dyrt e det ju, men de e det värt, det positiva är att skolan är täckt av CSN, och det innbär att du har på dig att betala av tills du blir 50...så man har några år på nacken...utbildningen kostar runt 80 för ett år men du kan få ett fullt lån som innebär levnads kostnad etc...Men i överhuvudtaget är Australien så mycket billigare än Sverige.. Men den här skolan ger dig verkligen en chans att börja din karriär, på helt annat sätt än en folkhögskola kan...bara plugga i Sverige avgränsar dig ifrån att jobba utomlands...

Länk till kommentar
Share on other sites

Även det att de pengar ni invisterar i filmskolan går till budgeten till era egna filmer..och film festivaler etc...men varför avänder man inte dem pengarna till att producera sin egen film, jo för man har inte tillräkligt mycket kunskap, det finns alltid mer att lära...men bara det att det gav mig chansen att få in foten i den Australienska industrin...detta är världens chans...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

jag är väldigt intresserad av att åka men vet inte om det krävs några arbetsprover för att komma in för då är jag rökt då jag vart ganska lat/dålig och inte gjort så många filmer - eller bra filmer. Jag är också rätt ung och har inte hunnit göra mkt.

 

Någon som vet? Kan "vemsomhelst" ansöka eller måste man vara Stanley Kubrick för i så fall går de bort för mig direkt.

 

Tacksam för svar/info!

 

Ha det gott!

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej Yonis

 

Jag var i samma sitts som du när jag sökte till Sydney Film School. Jag hade inte pallat att filma så mkt som jag hade velat osv.. Men det krävdes inte så mkt för att komma in. Dom är mest glada över att få elever eftersom skolan tjänar mer pengar på det ;P

 

Självklart så beror det på hur många som söker det året osv. Nu har terminen precis satt igång men nästa startar i Juli. Söker du dit då tror jag garanterat att du kommer in eftersom det är få Australiensare som söker då (det är som att söka till en skola i Januari i Sverige..lite udda)

 

Jag vet inte hur mkt erfarenhet du har Yonis? Men jag var inte så bra på kameror eller ljussättning osv. Det enda som jag var riktigt bra på innan var filmhistoria, eller det vill jag inte heller påstå men jag har/hade sett en hel del, och sen så kunde jag klippa rätt bra. Jag hade även en canon xm2 som jag lekt lite med men utöver det så var jag grön på området.

 

Av alla i min klass så visade det sig att jag antagligen hade sett fler filmer än de flesta och hade mer erfarenhet än det flesta också.. En del var helt nya på filmfronten. Men alla ville starkt jobba med film och lära sig så det fungerade bra ändå. Jag bör tillägga att det fanns en hel del som hade mkt erfarenhet också! Skolan pressar än ganska hårt redan från början så man lär sig väldigt mkt och snabbt. Dock så går det att glida igenom om man vill.

 

Om själva skolan så kan jag tillägga att det är en ganska lågmäld skola men med många riktigt bra lärare. Varje termin så väljer man ut mellan 3-5 elever som får regissera en film med hyfsad budget som alla elever arbetar på som olika roller. För att få regissera så måste man göra en bra pitch och visa stark vilja och passion typ.. XD

 

1:a terminen regisserar man en så kallad "Major Drama" som nån annan skrivit. Sen så får vart 4:e elev göra en dokumentär (dock så får inte han/hon som regisserat en Major Drama göra det, inte heller om man klipper en "major drama")

 

Man tränar även en hel del med både DV och 16 mm i början av första terminen och massa annat! =P

 

2:a terminen så får ca: 3 stycken regissera ytterligare en Major Drama som man kan ha skrivit själv denna gång (annars en polares manus) och man får en större budget samt möjlighet att spela in på 35 mm.

 

Sen så får alla göra en egen film (så kallad Thesis) som man kan spela in på 16mm, HDV, DV. Dock så har några få gjort deras Thesis på 35mm.

 

Utöver filmandet så har man självklart andra lektioner.

 

Oavsett vilken termin du går i så kommer minst hälften (nästam XD ) av eleverna sova på skolan sista veckan för att klippa klart filmen, det blir alltid så XD. Alla filmer visas nämligen på en bio i slutet av terminen på Sydney film School-galan ^^

 

Det är verkligen skitkul sista veckorna för man har inga andra ämnen och alla är urtrötta och klipper film i skift hela dagarna eller spelar in mer material osv.. =)

 

Slutligen kan jag säga att det är en bra skola och ett perfekt sett att starta karriären.

 

Ha det gött

Gabriel

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

studera på sydney film school just nu första terminen. Det är en kanon bra skola, bra lärare, underbar stad! Men redan första veckan fick vi börja jobba! är inne på 4 veckan och har pitchat ett manus redan, och komemr nästa vecka att pitcha för dokumentär, slidepresentation (visar upp ex antal bilder och berättar en story) så det är ett högt tempo här! men det är underbart att få vara här! måste vara ett + i kanten när man söker vidare sen i livet...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
klarar man sig fast engelskan inte är den bästa. Liksom har inte svårt med det men tänkte att de kanske använder sig av ett ännu avancerad engelska under lektionerna ?

 

Jag var inte så värst grym på engelska när jag kom hit, men nu ca en månad efter är det inge större problem att förstå. men det är klart man få anstränga sig mera om man inte är van vid engelska.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Skickade min ansökan i fredags, är så sjuukt spänd på vad jag får för svar men dom flesta borde väl komma in, det enda som behövdes var, cv, bekräftelse på godkända engelska färdigheter och ett personligt brev.. nån annan som sökt?

 

Ville bara peta in ett välmenat lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...