Gå till innehåll

kommentatorspår


herman

Recommended Posts

jag har funderat på en sak; har gör jag för att kunna lägga ett kommentatorspår till en film? jag antar att kommentatorspåret helt enkelt ska ersätta det egentliga ljudet till filmen... vilket program e det bästa till att skapa dvd-skivor med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en beta som fungerar i 30 dagar av programet DVD lab (PRO) som jag då tycker är bäst. Det är PRO versionen som man kan lägga till undertexter samt andra ljudspår. Har tyvärr tappat bort webadressen med sök lite på google

Länk till kommentar
Share on other sites

För att spela in ett kommentatorspår så kan du använda vilekt program som helst som kan spela in ljud så sätt på "Media player" med det klipp som du ska prata till, sätt på inspelningen av ljudet och snacka ;)

 

Om du har tillgång till "Pinnacle Studio" så är det dock lättare. Där finns en funktion som gör att man kan spela in ljud medans programmet spelar det som finns på ens "timeline" så man kan prata till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelade in ett kommentatorspår härom veckan.

Vi hade två phantomdrivna microfoner kopplade till en DAT-bandspelare i stereo, 48khz.

Vi spelade upp filmen från ett DVCAM band på en monitor samtidigt som vi spelade in på "datten". Sen redigerade jag lite på AVID så att alla grova felsägningar försvannoch så att det fick rätt längd. Mixade också med filmljudet då DVD endast kan spela ett ljudspår i taget.

Exporterade sedan som WAVE, mono, 48khz och lade helt enkelt in det som ett extra spår i Adobe Encore.

Se bara till så att nivåerna är korrekta, annars kan det vara svårt att urskilja talet.

Sen fixar man en knapp under extra material menyn där man kan spela filmen med ljudspår #2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...