Gå till innehåll

Vad kostar ett Maya program?


Gäst bollyn

Recommended Posts

Den där länken var ju till 3ds Max. Maya finns här.

 

Jag hittade inga prisuppgifter där, men jag tror säkert att man kan komma undan billigare än 50000. Det finns olika versioner av programmet, och ofta behöver man inte den allra dyraste (den är för de som har råd och tror sig behöva den dyraste versionen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Pris i dollar (taget från tidningen 3D World) för Maya och nogra av de andra "stora" 3d programmen:

Maya Complete 1999$

Maya Unlimited 6999$

3DS Max 3495$

Cinema 4D 695$

Cinema 4DXL 1995$

Houdini 17000$

Lightwave 795$

Softimage XSI Foundation 495$

Softimage XSI Essentials 1995$

Softimage XSI Advanced 6995$

Länk till kommentar
Share on other sites

Att köpa Maya är det få föunnat att ha råd med, företag köper i mängder och får massrabbat.

På GM där jag jobbar har vi 100-tals licenser som används på designavdelningarna.

Men Autodesk och förut Alias/Wavefront är/var noga med att kunna ge amatörer och hemmastuderande möjlighet att lära sig programmet och ger därför bort Maya PLE. Här har du hela Maya Complete gratis med två små hinder. Det går inte att exportera modeller till andra 3d program* och det finns ett diskret vattenmärke över utrenderade bilder. Men dessa vattenmärken är inget hinder för att göra en portfölj med bilder och animeringar om du är duktig och vill söka jobb!

 

Sedan vet jag att du kan som student på vissa utbildningar kan få köpa Maya för en mycket liten peng. Så kallad student licens.

 

*Det finns ett undantag för Alias Motionbuider PLE.

Länk till kommentar
Share on other sites

om man ska köpa ett 3d program så tycker jag man ska köpa 3ds max det är jättelätt o lära sej o det har stöd för combustion om man ska 3d compositera o det har inte maya.så köp 3ds max.Själv har jag Max o jag tycker det är skitlätt.Annars kan man ladda ner 30-dagars verisionen av max o se hur lätt det är eller ladda ner Mayas personal learning edition o se hur lätt det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag Max o jag tycker det är skitlätt.

 

Vad är det som är så lätt med Max som är svårt i maya, XSI osv..?

 

Att göra och animera en kub, eller som du själv frågade för 1 månad sedan...

 

göra en animerad typ gubbe och importera den till en otecknad film med 3d studio max eller Maya som kingkong

 

...att göra kingkong?

Länk till kommentar
Share on other sites

om man ska köpa ett 3d program så tycker jag man ska köpa 3ds max det är jättelätt o lära sej o det har stöd för combustion om man ska 3d compositera o det har inte maya.så köp 3ds max.Själv har jag Max o jag tycker det är skitlätt.Annars kan man ladda ner 30-dagars verisionen av max o se hur lätt det är eller ladda ner Mayas personal learning edition o se hur lätt det är.

 

Så klart att 3ds max är lätt om man kan det. Kan man maya så är det också lätt.

Det man inte kan är ju svårt, men det man kan är enkelt;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man inte köpa Cinema 4D?

Vad är den stora skillnaden mellan Maya och Cinema 4D förutom priset?

 

Här finns ett svenskt företag som säljer 3Dprogram:

http://www.creativetools.se/index.htm

 

Cinema 4D R9.5 för 6900:- inkl. moms (5520 exkl. moms):

http://www.creativetools.se/program/cinema4d/

 

/Jesper

 

Den simplaste versionen av Cinema är i mitt tycke inte jätte häftig.

 

Om man tvunget måste köpa ett 3d-program och inte bara köra med blender eller liknande så verkar Lightwave vara ett vettigt alternativ.

Carrara verkar även det rätt trevligt. Billigt med.

Länk till kommentar
Share on other sites

plus att allt som går att göra i maya går att göra i max fast med olika tekniker.

 

Går värkligen allt att göra i 3ds max som i maya? jag har ingen aning, det är därför som jag frågar, men tankte på prisskillnaden:

Maya Unlimited 6999$

3DS Max 3495$

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det står på nån hemsida om animering som jag gick in på plus att

om du går till mitt ämne som heter "vad använder dom i i dom stora filmerna" eller nåt sånt så är det en medlem som säger det.

 

genom lite olika teknik får man fram samma effekter sa medlemen o jag tackar honom

Länk till kommentar
Share on other sites

Går värkligen allt att göra i 3ds max som i maya? jag har ingen aning, det är därför som jag frågar, men tankte på prisskillnaden:

Maya Unlimited 6999$

3DS Max 3495$

 

Jag tror inte Autodesk som äger både Maya och 3ds Max skulle uttrycka det som H.S.

Det beror på vad man vill göra.

Men Maya Unlimited innehåller ex. tygsimulering som man kanske kanåstakomma med Max om man också har en hel stab med programerare till sin hjälp. Varför man ska välja Max eller Maya brukar sägas vara en smaksak.

Jag brukar rekomendera Maya PLE till privatpersoner för den kan du gratis använda hemma hur länge du vill. Vill man prova Max går det också men under en 30-dagars period. Finns ingen chans att lära sig på den tiden om man inte redan kan andra 3d paket.

 

Jag vill också passa på att grattulera H.S. till ditt inköp av Max och att du blivit en mäster animatör på så kort tid!

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det står på nån hemsida om animering som jag gick in på plus att

om du går till mitt ämne som heter "vad använder dom i i dom stora filmerna" eller nåt sånt så är det en medlem som säger det.

 

genom lite olika teknik får man fram samma effekter sa medlemen o jag tackar honom

 

 

Ofta handlar det inte om vad som går att göra, utan om hur pass bra och snabbt det går att göra det.

 

 

Jag vill också passa på att grattulera H.S. till ditt inköp av Max och att du blivit en mäster animatör på så kort tid!

Tänk om man hade H.S förmåga till att lära sig saker. Då hade man förmodligen efter snart 5 års hårt arbete varit miljonär i VFX-branchen och fått jobbat på king-kong och LOTR.

Länk till kommentar
Share on other sites

va det en förolämpning Mawi o stefan?

 

Se det hur du vill.

Jag skulle nog mera se det som en reaktion på ditt outtrötterliga tjat om hur "lätt" allt är. Kalla det avundsjuka eller vad du vill, men jag tror de flesta här som hållit på med 3D en tid vet att så inte är fallet.

3D är otroligt tids/tålamodskrävande och ingenting man lär sig på några dagar. Visst finns det naturbegåvningar i denna branch precis som inom allt som har med konst att göra. Är du en av dessa så kan jag bara grattulera och önska dig lycka till.

 

Jag har dock fortfarande otroligt svårt att se varför någon här skulle vara intresserad av att för 10e gången, i var 10e tråd, läsa om vad du tycker i frågan 3Ds max VS. Maya.

Bättre vore om du startade en tråd och visade ditt arbete samt förklarar hur du gjort, så att dom som ev. är nya i ett program kan lära sig av dig.

 

Jag kan ha otroligt fel och ber i sådana fall om ursäkt.

 

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Går värkligen allt att göra i 3ds max som i maya? jag har ingen aning, det är därför som jag frågar, men tankte på prisskillnaden:

Maya Unlimited 6999$

3DS Max 3495$

 

Nej. Inte till 100% Oavsett vad H.S säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...