Gå till innehåll

vem tjänar mest i en film?


andreasp_90

Recommended Posts

Tja, just som frågan lyder, vem tjänar mest i en produktion, det borde ju vara skådespelarna men ja kollade upp hur mycket peter haber (martin BECK) och kjell sundvall (regi) tjänade under förra året, och det stog att kjell tjänade mer, kanske inte bara på Beck-filmerna men tjänare regissörer generellt sätt mer än skådisarna?

 

Skulle va kul att veta ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror att skådespelare tjännar mer. En regissör tänker inte lika mycket på pengar när han då skapar film. skådespelare gör det. dom tänker på att bli bättre skådisar så dom kommer i bättre filmer så dom kan tjäna mycket pengar.. jag tror så iaf..:)

Det var mycket skitsnack på en gång.

Hade skådisarna brytt sig mer om pengar än att göra ett bra jobb så hade dom aldrig blivit tillräckligt bra för att kunna tjäna några.

Bryr man sig mer om pengarna så är producent förmodligen ett bättre val.

En producent har som uppgift, förutom bl.a. samordning & förmedlingar, även att förse folk med pengar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst KevinS

Det är nog precis som jakethesnake säger.

Olika personer har olika 'priser'. Beroende på hur kända/bra dom är och naturligtvis också hur mycket/lite de vill ha.

Sen om en regissör vs en skådespelare tjänar mest är lite svårt eftersom det kan vara en riktigt bra regissör och en dålig skådespelare eller vice versa

Länk till kommentar
Share on other sites

Skit i stålarna. Bli det du har mest lust och talang för!

Bryr mig inte så mycket om stålarna, skulle mest vara kul att veta, men om man ska leva på det måste man ju veta om det går, eller om man måste ha ett jobb på sidan också!

 

så nån som vet typ hur mycket Shyamalan (som gjort bl.a. "signs") tjänar på ... t.ex. "signs"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bryr mig inte så mycket om stålarna, skulle mest vara kul att veta, men om man ska leva på det måste man ju veta om det går, eller om man måste ha ett jobb på sidan också!

 

Du bryr dig inte om pengar, men samtidigt vill du veta om det går att leva på...

 

Är du duktig, och blir med tiden framgångsrik, då kan du leva på det - oavsett om du blir skådis eller regissör. Och du förstår väl att man måste göra sig ett namn innan man kan tjäna några större stålar?

 

Så då är frågan - vad vill du jobba som?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du bryr dig inte om pengar, men samtidigt vill du veta om det går att leva på...

 

Är du duktig, och blir med tiden framgångsrik, då kan du leva på det - oavsett om du blir skådis eller regissör. Och du förstår väl att man måste göra sig ett namn innan man kan tjäna några större stålar?

 

Så då är frågan - vad vill du jobba som?

 

Asså, har tänkt mig att bli regissör/manusförfattare, vill bara kolla om man tjänar bra som det i jämförelse till skådisar (för alla vet ju att skådisar tjänar bra ;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner att jag vill skriva något om ett ämne som jag inte vet som mycket om, så se detta inlägg mer som en infallsvinkel.

 

Jag skulle tro att det hela har ganska mycket med hur du väljer att sälja in ditt eget "varumärke". Ofta är ju de som tjänar ruggigt bra i princip egna varumärken bara genom att sätta sina namn till en produktion. Sen att de fått kämpa under en längre tid för att uppnå den klassen är en annan historia.

 

I slutänden är det ändå inte pengarna som gör filmen, skulle alla bara tänka pengar hade vi troligen inte haft så många dokumentärfilmare kvar i Sverige t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...