Gå till innehåll

Prisvärd DV-kamera med fjärrkontroll?


Zero

Recommended Posts

Hej.

Jag skulle uppskatta tips om någon relativt billig DV kamera med bra bild och som har fjärrkontroll?

 

Efter att ha tittat på lite olika video-kameror så tycker jag att det smartaste man kan göra är att köpa en som är relativt billig och vänta på att HDV-kameror kommit ner lite i pris. Hårddisk verkar bra men dessa kameror komprimerar filmen så mycket att det verkar bättre med gamla DV-band ännu så länge.

 

Jag tar tacksamt emot alla goda råd.

 

Mvh.

Zero

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid funderat på var man skall spara sina filmer man filmar med HD-kamera. Hur byter man HD när den är full?

 

Seriöst? Ingen smiley gorse? Det är väl inte konstigare än minneskort i en digitalkamera, kopiera över det du vill spara i datorn och sedan formattera om. Sen får du arkivera material på vanligt sätt, magnetband, extern hårddisk, DV, DVD...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller fasiken med Gorse...

 

För nyheter, snabba reportage, reklamfilmer och annat funkar det hur bra som helst med lagring/inspelning på minneskort. Men att spela in ungens uppväxt, dokumentärfilm och i princip all annan "långtidsproduktion" känns det väldigt underligt att alla vill ha DVD- och minneskortsbaserade kameror.

 

Nu ska man väl inte måla fan på väggen men jag har hur många "hembrända" cd-skivor som helst som är runt 10 år gamla som inte går att läsa. Men alla mina DV-band som är 10+ år går att spela utan problem alls. Och dom ger 13Gb lagring för 30-40 spänn. Låt vara att dom måste spolas fram och tillbaka och att det tar en timme att tanka in materialet...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för input men det känns som om tråden lämnat ämnet. Är det någon som har några goda råd om kameror.

 

Jag har tittat lite och tex. JVC GR-D760EY eller Sony DCR-HC47E. Vad tror ni om dem? Andra förslag?

 

Mvh.

Zero

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...