Gå till innehåll

tillstånd från medverkande i dokumentär


Recommended Posts

Jag funderar över detta med tillstånd att filma människor och visa filmen. Jag skulle gärna ha ett skriftligt tilllstånd så det inte blir några problem längs vägen, men vad ska man tänka på när man skriver ett sånt avtal? Jag har fattat att det är två skilda saker att filma och att visa filmen, men vilka andra punkter bör finnas med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte reklam finns det inte lagligt tvång på tillstånd. Det enda man kan riskera är förtal om man blåljuger ofördelaktigt om personen, men det kan man göra i text likaså. Men att bara hamna i teve är inte förtal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort som så att jag använder 10 sekunder ca. innan själva tagningen till att läsa upp en text där det tydligt framgår vad intervjumaterialet ska användas till. Misstycker den som är i färd med att bli intervjuvad att jag har den fulla rätten till materialet så är det bara att resa sig och gå bort från stolen. Sitter han / hon kvar går de med på avtalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Detta är intressant.

 

Jag har filmat på lite olika bilträffar. Alltså entusiastbilar-finbilar, jänkebilar, engelskt osv. Jag har ju själv en amerikanare.

I filmerna fladdrar det ju förbi ansikten på okända människor. Bl.a. är det ju ofta marknad med försäljare av all möjlig skrot på sådana här träffar. Ibland mer eller mindre orginella människor. Minst lika intressant som bilarna enligt mig :)

Om man gör en liten dokumentär är det ju omöjligt att ta kontakt med de medvekande. Om jag skulle lägga ut dessa filmsnuttar för allmänt beskådande, på t.ex ett motorforum, och någon skulle känna igen sig och kanske också misstycka till att filmen spridits.

Hur gör man då? Det skulle ju vara omöjligt att göra dokumentärer bland folk om alla som syns minsta sekund skall ge sitt tillstånd!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, man behöver inte tillstånd alls. Folk kan misstycka men inte göra särkillt mycket åt saken. Däremot måste du ha tillstånd om du gör reklam med dessa mäniskor.

 

Sen häromåret kan man även lägga ut "harmlöst" matrial på internet också utan att riskera problem. Lägg dock märke till att det är stor skillnad att sälja DVDer och visa på teve gämfört med att lägga på internet.

 

Jag har flera gånger pekat på en hemsida för fotografer som tydligt klargör att det är tillåtet att filma praktiskt taget hur som helst på offentlig plats, till och med in genom fönster. Men nu kommer jag inte ihåg sidan. Sök.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste skilja mellan angosaxisk rätt, romersk rätt och den nordtyska grund svensk rätt vilar på. Upphovsrätten skiljer sig länder emellan. Varje lands lagar gäller inom respektive land. Där filmen spelas in kan det skilja sig. men när du har fått hem materialet till Sverige och färdigställer filmverket i Sverige gäller svensk lag.

 

Tyvärr är din fråga alldeles för öppet ställd för att kunna ge ett konkret svar. Men generellt sett har Gorse rätt att användande av bild och text i reklam regleras särskilt i en lag och kräver tillstånd av samtliga personer eller texter som ingår.

 

Dokumentärer är numera delade i undersökande reportage och tes-drivande konstfilmer. För att publicera en film som ställer någon i dålig dager även om det är baserat på fakta kräver pressetiskt att den uthängde får tillfälle att yttra sig.

 

Att medvetet fara med osanning eller ljuga är aldrig tillåtet publicistiskt och kan leda till skadestånd som numera även är preventiva till sin art, jämför Carolas ansikte imonterat på naken porrbild.

 

Att skriva avtal är ett juridiskt arbete som vilar på handelsbalken. Din fråga kanske lämpar sig för en jurist på Svenska filmfotografers Förbund

http://www.fsfsweden.se/index.php

; i alla fall med avseende på bildrättigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Radiomannens fråga är hyggligt tydlig, tycker jag. Han vill filma när han är ute på bilträffar och det är bara att tuta och köra. Det är bara inom skyddområde man inte får filma. Det har inte så mycket med upphovrätten att göra. Upphovsrätt får Radiomannen på sitt matrial han filmar (av sig självt).

 

En del tycker man måste ha tillstånd för att få filma på tex privat område. Tja, egentligen inte. Men det är kanske ett vilkor att man inte filmar för att få upphålla sig på platsen. Men det kan också vara att man måste bära slips. (En fundering; Undrar om man verkligen kan bli åtalad om man har en dold kamera på privat område?)

 

Det är inte heller förbjudet att ljuga. Därmot är inte tillåtet att förtala någon. Att skriva i tidningen att en viss skådespelare är alkoholist (fast han inte är det) kan leda till åtal för förtal, men att smygfilma mäklare som fuskar med sitt yrke har hittills gått bra. Att klippa ihop kändisar med porrbilder är nog till och med grovt förtal.

 

Att medvetet fara med osanning eller ljuga går utmärkt. Hur många falska dokumentärer finns det redan? Fotbolls-VM 1958 är inte den enda.

 

Edit; Att filma på allmän plats utomlands kan ge överaskningar om man inte känner till vilka regler som gäller i respektive land. En del länder tycker det är spionage om man filmar järnvägsstationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

En viktig grej är, om man gör ett långtidsprojekt, att ha "skriftligt godkännande" om ev dödsfall och annat inträffar. Jag var prod ass på en dokumentär där vi följde två cancer-patienter "till slutet" (beställningsjobb från vården) och där var det givetvis viktigt att ha ett fullt godkännande eftersom alla huvudpersoner i filmen inte var i livet när den var klar. Och om då anhöriga börjar ha åsikter i efterhand blir det jobbigt (både ekonomiskt och moraliskt).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag kollade för ett tag sen på en massa ställen för jag ville filma i ett köpcentra och skulle där få en massa ofrivilliga statister. Kontentan var att det var helt ok så länge jag inte lade ut filmen på internet för då gäller personupgiftslagen och då skall man ha tillstånd från alla som går att känna igen. Det handlade om en musikvideo. Tycker personligen att det verkar konstigt eftersom man kan se väldigt många ansikten på T.ex youtube och andra ställen, knappast med deras medgivande.

Länk till kommentar
Share on other sites

PUL ändrades rätt nyligen och numera kan man lägga ut bilder och filmer av "harmlös natur", dvs folk i bakgrunden, firmafesten och fotbollsklubbens matcher går utmärkt. Googla gärna men var uppmärksam på att mycket skit finns på internet som inte är dagsaktuellt. Själv ringde jag datainspektionen för att fråga när det gällde firmafesten och vi ville lägga upp festbilderna. Inga problem. Exempel: Vimmelbilderna från innekrogen?

 

Men en bra sida som sammanfattar och som kanske kan avliva myten om tillstånd är http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

 

Skulle det vara så att ni tvivlar så är google guld värd. http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=vad+f%C3%A5r+man+fotografera&spell=1

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...