Gå till innehåll

Behöver en kran


Recommended Posts

Om! jag kan få tag i en aluminium kloss som är säg 100x100x100 mm, borra hål där jag fäster själva 100mm halvkulan och ett 10 mm hål på andra sidan som jag har ett lent rostfritt stålrör med gänga uppå som man skruvar fast kranfästet på så borde det fungera att ersätta huvudet och kunna panorera?

 

Har inte funderat på ersätta stativet med något hemmabygge ännu, men har jag alla benen i lägsta nivå och ett säkerhets-snöre/spreader håller stativet tills jag löst den biten... Vågar jag ta den risken eller är det för riskabelt, hade tänkt spela in en kortfilm i augusti.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är igentlingen problemet?

 

Att bygga en bra kran billigt.

 

Om man skippar allt specialsnack som en amatör som ajg inte begriper, så fattar jag det som att man behöver ett redigt stativ

 

Rediga stativ är dyra. Begreppet "bra kran" inbegriper också att utrustningen ska vara hyffsat lätt att rigga och flytta. Att ha samma stativ för kameran som man har för kranen är en smart tanke eftersom det innebär ett stativ mindre att släpa på.

 

med en platta på som man fäster kranen, som går bra att snurra? Är man svettskunnig är det väll bara dra ihop ngt av lite stålrör,

 

Menar du att du ska svetsa ett stativ av stålrör? Det är absolut inte omöjligt men lite overkill för DV/HDV-produktioner där man vill kunna förflytta sig snabbt med så lite vikt som möjligt att släpa på.

 

sen som kullager kan man säkert hitta ngt bra på en bilskrot, typ från en bakaxel eller dylikt, jag vet inte. Stativet blir nog väldigt tungt, men det är ju bara bra, då är det stabilt. Har jag missat ngt i mitt tänk?

 

Tungt är bra på normala produktioner där man jobbar med passare och pass-assar. Oj vad jag släpat omkring på Arne Carlssons Bullcrane på många inspelningar. Den väger nästan ett halvt ton viktad. Men bygger man en kran själv för gerillaproduktioner tror jag att man ska leta efter smartare lösningar än ett halvt ton järn. :)

 

Det finns en fransk kran konstruerad i flygplansaluminium och tunna stålvajrar som väger extremt lite och går att bygga till femton meter. Det är en drömkran men tyvärr svindyr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att det är praktiskt att använda det befintliga stativet. Men då kommer man ju inte så lätt ner i pris. Man behöver ju inte stativet som en stor blyklump. Under 50 kilo är väll inga problem att flytta, om man har bil, vilket man bör ha om man ska palla att flytta en hel kran. Dom korta bitarna på plats är ju inget jobbigt att flytta 50 kilo. man är ju förhoppningsvis två eller fler dessutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle vara intressant att veta vilka summor vi pratar om :)

 

Den jag såg (som jag tyvärr inte alls kommer på namnet på) låg någonstans strax över 200 000 kr för ett antal år sedan. Jag vet inte om den finns i tillverkning längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en kran. Jibbar är en mindre arm som man sätter fast videokamera med huvud på och sedan panoerar och tiltar man för hand från jibben. Andreas kran har en primitiv "remote" ch är för lång för att man ska kunna operera den som en jibb.

 

Jag har sett liknande och anvant liknande saker och alla kallar dem for jibbar nar de e sa sma att i princip en person kan styra dem for hand, aven de har lite "remote". Jag vet att det en form av gradvis skillnad mellan jibb o kran, men i princip anser jag (och vad jag last pa andra stallen) att om man inte kan ha en camera operator pa eller ha den "storre/mer komplex" sa e det en jibb.

 

Kanske e en viss skillnaden mellan svenska och engelska definitionen.

 

Det roliga e dock att bade kran och jibb ger "crane shot" imho.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...