Gå till innehåll

Behöver en kran


Recommended Posts

Normalt sätt så är kranar väldigt dyra (beror helt på kvalité och funktioner) därför kan du ju hyra en på länken ovan, det blir ju billigare att hyra om du bara behöver det till några dagar... Om du ska köpa kranar så vet jag inte, bara om du ska hyra...

Länk till kommentar
Share on other sites

man kan ju bygga en enkel utan elektrisitet l i trä, men om man ska ha en riktig med elektrisitet så krävs det kunskap;)

 

 

Och om man ska stava till elektricitet krävs det också kunskap ser det ut som.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att tänka på om man bygger en kran (inte en jib utan en kran som var frågan) är om man är villig att tappa sin kamera i marken från hög höjd (t ex 6 meter) för att man inte riktigt vet hur man konstruerar en kran eller helt enkelt för att man byggt den i ett material som inte är så bra (t ex trä).

 

Kranar har ganska speciella krav och blir lätt tunga. Jag har varit inne på att konstruera en kran men inser samtidigt att den måste vara oerhört välkonstruerad så att det aldrig är mitt fel om en kamera för många tusen drattar rakt ned i gatan eller om någon får åtta meter kran av metall rakt i fontanellen. (På första Spiderman var det en tekniker som blev dödad av en Technocrane som var illa riggad)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Inte speciellt svårt egentligen att bygga en kran. Lite aluminium, lite rostfritt stål, några plattor och vinklar, skruvar och muttrar, en borrmaskin så kan du få till en riktigt fin kran :)

 

Vi fick klar vår kran i torsdags. 6m lång, maxhöjd runt 4-4.5m. Testfilmade (Dock hade vi ingen tft skärm vid stativet, vi filmade blint)

 

http://www.lakemt.se/filmer/krantest.wmv

 

Här är lite bilder på kranen.

 

http://lakemt.se/bilder/Kranen/index.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Aluminiumstång (Kvadrat 40*40*6000) - 480 kr (Nordemans järn)

Vikter (2*17 kg) - 2*250 kr (Rusta)

Ett antal plattor, vinklar och skruvar ~ 300 kr (Nordemans järn)

Cykelfälg - 299 kr (Söderströms)

3mm vajer (9 meter) - 45 kr (Nordemans järn)

Ett antal gängstänger - 50 kr (Nordemans järn)

Fyra sprayburkar - 256 kr (Beijers)

 

Strax under 2000 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte speciellt svårt egentligen att bygga en kran. Lite aluminium, lite rostfritt stål, några plattor och vinklar, skruvar och muttrar, en borrmaskin så kan du få till en riktigt fin kran :)

 

Vi fick klar vår kran i torsdags. 6m lång, maxhöjd runt 4-4.5m. Testfilmade (Dock hade vi ingen tft skärm vid stativet, vi filmade blint)

 

http://www.lakemt.se/filmer/krantest.wmv

 

Här är lite bilder på kranen.

 

http://lakemt.se/bilder/Kranen/index.html

 

Jag har några kreativa synpunkter på bygget. Hoppas det är ok. :)

 

Det ser ut som att hela kranen + kamera + motvikter vilar på ett videohuvud på stativet. Stämmer det? Isåfall är det det bästa sättet i världen att förstöra huvudet. Det där lilla huvudet kan inte ha särskilt stor maxvikt. Får jag gissa (med tanke på inköpslistan) så lastar ni 40 kilo på ett huvud som förmodligen tar 6 kilo. Ni kommer att förstöra vätskehängningen i huvudet på nolltid och sånt kostar att serva.

 

Stativet ser inte heller ut att ha någon spreader. Jag ser inte riktigt vad det är för underlag men om ni inte har en spreader och lastar på sådär mycket kan en olycka hända otroligt lätt. Det räcker med att någon backar mot stativet med en häl så viker hela stativet och kranen drattar i backen. Då är det bara att hoppas på att 1, kameran inte befinner sig för högt från backen så att smällen inte blir så stor och 2, att det inte sitter någon under kranen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alldeles utmärkt att du kommer med dessa synpunkter då jag letat efter en lösning gällande videohuvudet. Sökt efter ett huvud enbart för panorering, men jag har inte hittat något som tål mer än 14 kg. Vad återstår, jag får helt enkelt snickra ihop ett eget huvud (Har inte tänkt ut hur) eller om du, eller någon annan, har någon lösning på hur vi kan underlätta för videohuvudet?

 

Gällande stativet, är inte direkt inne med termer som spreader, är det den som håller ihop benen längs backen? Vi tryckte ner stativet i jorden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt bygge, men som sagt ni maste fixa annat stativ. Bygg eget eller natt for till sist sa kommer stativet ga sonder, och ni otur sa kommer inte bara kameran skadas utan av personer och egendom sa ar i narheten av jibben.

 

Det ar val en jibb och inte en kran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en kran. Jibbar är en mindre arm som man sätter fast videokamera med huvud på och sedan panoerar och tiltar man för hand från jibben. Andreas kran har en primitiv "remote" ch är för lång för att man ska kunna operera den som en jibb.

 

Om man inte har en spreader kan man dra ett starkare snöre runt fötterna som låser dom i en triangel. Det är riskabelt att bara låta den stå utan säkring.

 

Tyvärr tror jag inte att det finns färdiga stativfästen för hemmabyggda jibbar. Det skulle vara om man kunde köpa det som del från en färdig kranlösning men då är det inte alls säkert att fäste passar med det man byggt.

 

Troligtvis är det ett rejält lager och en svarv som gäller + lösa delar som en halvskål till stativet (ert stativ är lite i klenaste laget för en kran också) och ett standardiserat skruvfäste som färster skålen i stativet. Skål och skruv går att köpa från t ex Manfrotto. Just fästet är den mest svårlösta och komplicerade delen på en kran. Det är där vi kranbyggare brukar köra fast.

 

Det allra bästa är att bygga en extremt lättviktig kran. Jag har en sån på ritbordet. 6 meter aluminiumprofil från byggvaruhus är alldeles för tung. Alternativet är specialkonstruerad flygplansaluminium men då börjar vi snacka lite mer kostnad. Med en riktigt lätt kran skulle man eventuellt kunna använda ett kraftigare videohuvud som bas.

 

Hur man än vänder och vrider på det är det mycket svårt att bygga en bra kran billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är igentlingen problemet? Om man skippar allt specialsnack som en amatör som ajg inte begriper, så fattar jag det som att man behöver ett redigt stativ med en platta på som man fäster kranen, som går bra att snurra? Är man svettskunnig är det väll bara dra ihop ngt av lite stålrör, sen som kullager kan man säkert hitta ngt bra på en bilskrot, typ från en bakaxel eller dylikt, jag vet inte. Stativet blir nog väldigt tungt, men det är ju bara bra, då är det stabilt. Har jag missat ngt i mitt tänk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...