Gå till innehåll

Producenter och skådespelare


Fat Tony

Recommended Posts

jag har märkt att om man ska lyckas inom film så är det lättare om man är en producent eller skådeslpelare, och det gör mig förbannad! Det är alltid de som är ansiktet utåt i en film. Jag har alldrig hört talas om en känd videoredigerare eller en känd scenografisättare. Det är dem som gör det mesta i en film. Man blir ju sur när man ser producenten hämta priserna. Jag tycker att det borde bli en vändning av det. som man skulle kunna genomföra om man fick sitt namn som exempel videoredigerare högt på listan i eftertexterna eller på framsidan av DVD:en

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, att skådisarna får mycket publicitet men producenten är väll värkligen ingen som får stå i rampljuset. regissören däremot får väldigt mycket kred för sitt arbete. att Producenten hämtar priset för bästa film är väll inte så konstigt då producenten är högsta chef för hela filmen.

 

att det skulle vara lättare att vara producent eller skådis ifråga sätter jag. som producent så har du mest ansvar och krav på dig av alla. dessutom är producenten den i filmen som tar största riskerna ekonomiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Producenten tar väl störst risk ekonomiskt som du skriver, men "konstnärligt" så är det ju regissören som ofta tar allra sista beslutet, så att regissören får mycket cred kan jag ta :) Även skådespelarna då de lämnar ut sig mer på ett sätt än en filmarbetare.

 

Och de som är intresserade lite mer av film tror jag uppskattar andra saker också i en film, såsom scenografin, ljudet eller fotot. De vet ofta varför de tycker en film är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och i andra länder är det oftast producenten som tar de konstnärliga besluten också. Regissören är bara anställd, som typ klippare, kameraman osv. Sen kan de få olika mycket att bestämma över men det är alltid producenten som står för alla beslut till sist.

 

Sen är det många regissörer som är medproducenter men det är en annan sak.

 

I Sverige verkar producenterna lite mesigare, fungerar mer som ekonomiskt ansvarig eller liknande. Något som säkert kom till genom filmreformen.

Trots detta är det många regissörer som neggar mot producenterna om de skulle villa något. En konstig syn jag inte förstår, vad är då producenterna till för? Att dela ut pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja vad gör producenten egentligen?

Det är en komplicerad fråga för det beror väldigt mycket inte bara på produktionens storlek utan även vem producenten och hans medarbetare är.

 

En grov generalisering skulle väl vara att säga att producenten gör allt som han inte anställt någon bättre lämpad att ta hand om.

 

Dvs, på en stor produktion där det finns mycket pengar har han folk som sköter bokföring, ser till att folk finns på plats i tid, all utrustning inskaffas och det står termosar med kaffe framme. På en mindre produktion måste producenten göra mycket av det själv. Det är väldigt mycket jobb inblandat.

Länk till kommentar
Share on other sites

om jag är ute efter en producent så bör han kunna det jag inte kan... nämligen pengafixandet och sköta distributionsnät och liknande...

 

när det kommer till det artistiska så gör han stora val när han väljer regissör m.m. Men oftast så känner jag det som att där slutar det... men å andra sidan så är det ju han som sitter med pengarna så man kan ju inte bråka alltför mycket heller;)

 

Men samtidigt så tänker jag också på att det är lite konstigt med producenter. De hörs sällan av om det inte är bråk. Så vad kan man säga om det? kanske lite av den mentaliteten jag fick höra när jag skulle börja övningsköra... om läraren är tyst så betyder det att du kör bra... För det ligger ju i producentens roll att se till att det faktiskt blir en film...

 

det där argumentet lät knas... men jag kommer inte på just nu något bättre...

 

Men kort sagt: det är ju producenten som ser till att en film görs. så mycket cred ska han ha. Men när det gäller det artistiska så tittar jag mycket mer på om det är John Woo som regisserat än om Joel Silver som producerat(tappade totalt respekten för den killen efter Bet Your Life/Next Action Star:()...

 

Skådisar var det länge sedan jag tog som kvalitetsmärke... tänker bara på hur olika resultatet blir för Tom Cruise exempelvis när han är i händerna på kapabla regissörer (Spielberg, John Woo) jämfört med annars...

 

Och dessutom... detta är åsikter från en studerande 21åring i piteå... så jag reserverar mig för grova felbedömningar när det gäller den verkliga maktstrukturen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men kort sagt: det är ju producenten som ser till att en film görs. så mycket cred ska han ha. Men när det gäller det artistiska så tittar jag mycket mer på om det är John Woo som regisserat än om Joel Silver som producerat(tappade totalt respekten för den killen efter Bet Your Life/Next Action Star:()...

Som sagt, det är omöjligt att ge ett rakt svar. Tim Burton regisserade inte Corpse Bride, utan hade producentfunktion medan Mike Johnson skötte all regi. Burton var i andra änden av stan och hade fullt upp med att spela in Charlie & the Chocolate Factory på Pinewood och åkte bara över till CB-inspelningen ungefär en gång i månaden för att fatta beslut och se över saker. Ändå slutade det med att han fick co-regi cred för att hans input som producent vägde så pass tungt (för att inte snacka om hur tungt hans namn väger ur marknadsföringssynpunkt).

Länk till kommentar
Share on other sites

rätta mej om jag har fel java men det låter som ett undantag det där. det känns som att det är för mycket fokusering på vem som ska ha creds egentligen, alla verkar vilja stå och skina i rampljuset. det smartaste tror jag vore om alla skötte det dom är anställda för/bra på och inte trampa in på nån annans område på grund av sitt eget ego. om producenten anställt en regissör så måste han ju lita på att killen vet vad han gör annars kan ju lika gärna producenten regissera själv plus fixa finansiering plus allt annat vad han gör och då blir det genast jävligt mycket att göra.

 

är alla så uppmärksamhets-kåta att det spelar nån roll vem som får creds eller inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev innan är det mer i Sverige det ser ut så där. Kollar du i USA så bestämmer producenterna mycket mer. Jerry Bruckheimer är med på typ varenda inspelningsdag under de filmer han tycker är viktiga. Som nu på Pirates of the carribean.

 

Det har inget att göra med att trampa på någon annas område utan om vem som faktiskt gör filmen. Dvs producenten. Sedan anlitar producenten en regissör som gör hans jobb. Hur många regissörer avverkades pga creative differences under Kanonerna på navarone igen? Någon som vet?

 

Skulle producenten komma och dra i skådisarna när regissören regisserar så är han däremot och trampar på dennes område. Men som sagt, i Sverige ser de annorlunda ut. Egen gissning, men är absolut inte säker, är att det beror på filmreformen. Producenter sågs som något nödvändigt ont i jakten på "kvalitetsfilm".

 

Men som sagt, ofta är regissören med och bestämmer det kreativa också. Men då står denne med som medproducent.

 

 

Edit: Naturligtvis finns det stjärnregissörer som gör ganska så precis som de vill. Eller andra undantag.

Länk till kommentar
Share on other sites

asså att producenten är med under inspelningen av filmen och så förstår jag till fullo. övervakar så att allt går rätt till och så men ifall han ska ta artistiska beslut måste han ju vara rätt insatt i manus känns det som. för mej låter det konstigt då det innebär mycket jobb bara det, plus att få allt att funka praktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har märkt att om man ska lyckas inom film så är det lättare om man är en producent eller skådeslpelare, och det gör mig förbannad! Det är alltid de som är ansiktet utåt i en film. Jag har alldrig hört talas om en känd videoredigerare eller en känd scenografisättare. Det är dem som gör det mesta i en film. Man blir ju sur när man ser producenten hämta priserna. Jag tycker att det borde bli en vändning av det. som man skulle kunna genomföra om man fick sitt namn som exempel videoredigerare högt på listan i eftertexterna eller på framsidan av DVD:en

 

Är "lyckas" i ett yrke att vara ett ansikte utåt? Då vill inte jag lyckas kan jag säga. Jag vill att mina filmer ska synas. Priser är ju kul men helt ointressant egentligen annat än som smicker - och att jobba för smicker känns som en jäkligt risig anledning att jobba. Konstnärlig tillfredställelse och pengar räcker för mig (+ att ha ett kul och intressant liv).

Länk till kommentar
Share on other sites

asså att producenten är med under inspelningen av filmen och så förstår jag till fullo. övervakar så att allt går rätt till och så men ifall han ska ta artistiska beslut måste han ju vara rätt insatt i manus känns det som. för mej låter det konstigt då det innebär mycket jobb bara det, plus att få allt att funka praktiskt.

 

Producenter jobbar väldigt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

vem gör inte det? frågan är om det är rimligt och smart.

 

det känns mer logiskt för mej att regissören tar hand om "visionen" och producenten ser till att det blir en färdig produkt. jag vet inte hur det ligger till men det känns som att så är fallet i många utav mina favoritfilmer i alla fall. det ger nog en mer unik prägel på filmen också kan jag tänka mej vilket är nåt jag uppskattar mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill först säga att jag deltagit diskutionen Regissör/producent tidigare (http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11870)

 

Man kan enkelt säga att producenten är högsta chefen på en film. för dem som är insatta i fotboll kan man jämföra det med klubbdirektören och då är regissören tränaren.

 

Att man ger kred till skådisar och regissör är mycket enkelt, marknadsföring. för att folk som inte har en aning om vad det handlar om att göra film ska få ett produktnamn att köpa. om man ger kred till klippare, scripta, atributör m.m så skulle inte konsumenten fatta något pga att de inte vet skillnaden mellan alla funktioner. har man gjort en film som är bra så ska folk gå från bion och ha en känsla av att det var en verklig händelse med verkliga människor. inte fan stod det en kameraman, en ljudkille, en scripta m.m 10 m från Tom Hanks på stranden i Cast away, ne, han var ju själv där. därfär är det lätt att säga att det är den nya Bradpitt filmen eller Martin scorsese nya film. hade varit lite jobbigt att säga att nu har martin scorsese (regi), James k. arnet (foto), jenny williams (ljud), samuel freeman (inspelningsledare), Martin figueras (klippning) osv. gjort en film ihop. nej, man säger att det är regissören (alternativt priducenten om denne är mer känd, typ bruckheimer).

 

Producenten har stenkoll på manus (av rättighetsskäl måste han det) och skulle i princip kunna regissera själv (men har ju en regissör som förhoppningsvis är bättre än honom på det). som producent gäller det att knyta kontakter med människor som är experter på olika saker i produktionen. ett av dina jobb är att se till att alla kan jobba ihop för att göra film.

 

ganska få producenter är på plats under inspelningen. I stället har man en produktionsledare eller en lineproducer. detta är den personen som är högsta chef på inspelningsplatsen. tex. regissören får snällt gå med mössan i näven och be om att spela in en tagning till om man gått över tiden på dagen.

 

som proffisionell producent har man alltid 5-6 filmprojekt igång samtidigt pga att det är ytterst få som går hela vägen till inspelning. därmed är producenten inte alltid tillgänglig under inspelning.

 

Har en liten bild av hela produktionsprocessen där man ser när folk finns anställda över hela tiden.

Inspelningslinje.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

vem gör inte det? frågan är om det är rimligt och smart.

 

det känns mer logiskt för mej att regissören tar hand om "visionen" och producenten ser till att det blir en färdig produkt. jag vet inte hur det ligger till men det känns som att så är fallet i många utav mina favoritfilmer i alla fall. det ger nog en mer unik prägel på filmen också kan jag tänka mej vilket är nåt jag uppskattar mycket.

 

I den riktiga världen måste man bevisa att visioner är värda att satsa på. Ska man vara realist och ställer en fråga om producentens roll ska man tänka på att 95% av alla yrkesverksamma regissörer är hantverkare. 10% (nu spekulerar jag bara) är duktiga hantverkare. Visionära regissörer är ju bra men det utgör en sån liten del av filmbranschen. Ingen letar efter en "visionär" till ett avsnitt av CSI eller nästa Mission: Impossible-film. Producenter letar i det fallet efter stilsäkra hantverkare som kan leverera.

Länk till kommentar
Share on other sites

ursäkta mig jag menar regissören. men producenten tar också cred för välldigt lite, men det är sant att dem tar störst ekonomisk risk. men jag tycker ändå att skådisar som jim carry är överbetald(20 000 000 US dollar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är skillnaden mellan producent och excekutiv producent?

 

En exekutiv producent är någon som går in som stor finansiär i filmen. Tex. om Sonet film går in i ett projekt med pengar så kommer den personen som tog det beslutet förmodligen kräva att han/hon ska stå som exekutiv producent. samma sak med privat personer. i vissa filmer med stora hollywood skådisar i rollerna kan man även se dem som executiva producenter om de har varit med och finansierat filmen.

 

så om du inte har några skills varken framför eller bakom kameran men mycket pengar så kan du köpa din plats i eftertexten som exekutiv producent

Länk till kommentar
Share on other sites

ursäkta mig jag menar regissören. men producenten tar också cred för välldigt lite, men det är sant att dem tar störst ekonomisk risk. men jag tycker ändå att skådisar som jim carry är överbetald(20 000 000 US dollar).

 

 

grejen är att om en känd skådin ska vara med i en film så vet de att deras namn (typ carry, depp eller jolie) kommer innebära att filmen kommer sälja 1000 gånger bättre. med andra ord kommer de kräva en större lön än vad hela teamet får ihop. som sagt, marknadsföring. du anställer inte depp o.co. utan du köper ett helt marknadsföringspaket och smakar det så kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...