Gå till innehåll

Filma mindre amatöraktigt


vesslan

Recommended Posts

använda stativ. MEN inte så det hindrar för att få rätt vinklar osv. Ta en scen i många vinklar. Vinklar är nyckeln till framgång. Sedan, tänk på ljudet! Ifall du har mic-ingång, använd den. Det är trots Dv du ska filma va? Filma för mycket än för lite.

 

Sen lärde jag mig en tuff sak här på forumet, ifall du zoomar ut samtidigt som du går mot Objektet, så förstoras eller förminskas inte objektet, men bakgrunden gör. Sjuk snyggt!

 

Edit, lånar tråden lite, vill inte skapa en ny för en struntsak.

 

har 12 och 16 bits ljud på min kamera, stälde in den på 16 nu det är väl bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma i motljus eller sidoljus, gärna på kvällen, så ser det snyggare och mindre "platt" ut.

 

Rengör linsen.

 

Ha bländaren så öppen som det bara går (om du kan ställa in den på din kamera) för att få filmliknande skärpedjup. Underexponera bilden 1 eller 2 steg, då får du mer information på bandet och slipper en massa högdagrar. Om det är gassande solljus, använd ND-filter för att mörka istället för att minska bländaren.

 

Blanda hel- och närbilder, se till att kameran inte står på samma höjd hela tiden (dvs stativet utdraget till max som många amatörfilmare har).

 

Som redan sagts; ljussättning är mycket viktigt! Är du inte avancerad ljussättare så kan du ändå komma långt med tre vanliga redheads och några reflektorer (frigolitskivor eller lakan t ex).

 

Gör gärna storyboards, det underlättar.

 

Det är vad jag kommer på just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha bländaren så öppen som det bara går

 

Jag har hört här och där att man aldrig ska använda den största bländarinställningen då den medförde en viss kvalitétsförlust. Alltid snäppet innan det minsta.

 

Har ingen källa på det här nu, men om jag hittar nån senare skriver jag den då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fortsätter på det precision motion är inne på: Bildkomposition.

 

Se till att bara ha med det som verkligen behöver vara med i bilden. Undvik att få med en massa bakgrund som inte säger nånting (gäller framförallt om du filmar i en rörig lägenhet eller ett hus.)

 

Om du ska filma en person, så sätt inte huvudet i mitten av bilden. Då blir det antagligen tomt på sidorna och ovanför. Ofta passar det bra att sätta det i ett av de övre hörnen istället så man ser mer av kroppen, eller zooma in mer så att man bara ser ansiktet.

 

Om du ska filma två personer, ha ingen luft (där man ser bakgrunden) mellan dem (om det inte är någon speciell poäng med det). Det kan du göra genom att flytta de närmare varandra (ofta står folk onaturligt nära varandra i film) och/eller filma lite från sidan.

 

Blanda närbilder, halvbilder och helbilder. Glöm framför allt inte närbilderna!

 

Var inte rädd för att gå nära med kameran.

 

Ja, det var det jag kom på rent spontant.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Blanda närbilder, halvbilder och helbilder. Glöm framför allt inte närbilderna!

 

Var inte rädd för att gå nära med kameran.

 

Ja, det var det jag kom på rent spontant.

 

Närbilder är en smaksak, det väldigt inne att gå så nära som möjligt just nu, men glöm inte att bakgrund är väldigt viktigt också.

 

Go with the flow är min taktik, pröva olika komposition med en digital kamera, och välj den som känns bäst.

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är den sista att ge goda råd, då jag har minst erfarenhet i detta forum men jag är rädd att jag tycker de flera råden har en smula skitsnack. Men inte så dumma på sitt sätt.

 

Mitt goda råd är, på gott och ont: Filmar man mycket, får man för många alternativ att välja mellan och man blir virrig i huvudet. Jag har ett bättre förslag. TÄNK efter före. Planera, rita och tänk. Ha i huvudet helt klart hur du vill ha det. Det är inte fel att kopiera det som ser bra ut. Stirra inte sig blind på filmlook, utan försök att BERÄTTA nått. Teveserien "Rederiet" har inte filmlook men är spännande att titta på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är den sista att ge goda råd, då jag har minst erfarenhet i detta forum men jag är rädd att jag tycker de flera råden har en smula skitsnack. Men inte så dumma på sitt sätt.

 

Mitt goda råd är, på gott och ont: Filmar man mycket, får man för många alternativ att välja mellan och man blir virrig i huvudet. Jag har ett bättre förslag. TÄNK efter före. Planera, rita och tänk. Ha i huvudet helt klart hur du vill ha det. Det är inte fel att kopiera det som ser bra ut. Stirra inte sig blind på filmlook, utan försök att BERÄTTA nått. Teveserien "Rederiet" har inte filmlook men är spännande att titta på.

 

Ot: Rederiet spelades in på 35mm

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, den var rolig den!

 

/Jakob

 

Ja, jag har väldigt svårt att tro att rederiet spelades in på annat än studiokameror (video) med tanke på utseendet och det pressade inspelningsschemat som tv-såpor normalt har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

 

Mitt goda råd är, på gott och ont: Filmar man mycket, får man för många alternativ att välja mellan och man blir virrig i huvudet. Jag har ett bättre förslag. TÄNK efter före. Planera, rita och tänk. Ha i huvudet helt klart hur du vill ha det. Det är inte fel att kopiera det som ser bra ut. Stirra inte sig blind på filmlook, utan försök att BERÄTTA nått. Teveserien "Rederiet" har inte filmlook men är spännande att titta på.

 

WORD!!! Ju mer förarbete man har gjort (i form av planering och eftertanke) ju mindre tid kommer redigeringen att ta... Tid som man lägger före produktion är upphöjt med pi i efterarbete. En timme planering är 3,14 timmar som man slipper lägga på kompleterings fota och fixa å trixa i redigerings program

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...