Gå till innehåll

1080i/25p?


Sash

Recommended Posts

Antingen är det 720p, 1080i eller 1080p. Att slänga på "25p" efteråt är nonsens, så jag förstår att det gör dig förvirrad. Jag misstänker att det inte alls handlar om 25p, utan om 25 bilder per sekund (till skillnad från 24).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är inget nonsens

 

Sony V1 använder sig av det systemet

 

Gå in på dern här sidan

 

http://www.sonybiz.net/biz/view/ShowContent.action?logicalname=HVR-V1E-Microsite

 

Gå sen in på "Progressive" när du kommer till den sidan så titta i högra övre delen av sidan där står det med små bokstäver " 1080/25P Acqiusition" . Klicka där så får du det förklarat

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är inget nonsens

Så "1080i/25p" är inte nonsens? Sidan du länkar till nämner "1080/25p", vilket är samma sak som "1080p/25fps". Problemet är att det finns olika sätt att placera sitt "p", och folket bakom beteckningarna har uppenbarligen inte funderat igenom systemet innan de drog igång, vilket gör att vi har beteckningar som "25p" vilket betyder 25 bilder per sekund progressivt och "720p" vilket betyder en upplösning på 720 pixlar i höjdled progressivt (jag vet att ni vet, jag är bara övertydlig eftersom det inte verkar gå fram vad jag säger). Men när man blandar dessa beteckningar, som i "1080i/25p" så blir det nonsens, det fattar väl vem som helst?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det blir förvirrat därför att den progressiva bilden läggs i en

"50i stream" när den spelas in ( därav beteckiningen 1080i) men scannas som 25P.

 

Gör DVCpro 100 om 25p till 50i eller vad menar du? Har du någon länk som förklarar och beskriver, eller kan du förtydliga lite?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vandraren: Du har kanske rätt, men jag har likväl aldrig stött på beteckningen "1080i/25p" så tills vidare tror jag inte att den finns. Att den progressiva bilden läggs in i en 50i-ström borde inte spela någon roll för hur man betecknar formatet.

 

Men jag kan ha fel. De tekniska detaljerna kring videoformat är inget jag brukar bry mig om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör DVCpro 100 om 25p till 50i eller vad menar du? Har du någon länk som förklarar och beskriver, eller kan du förtydliga lite?

 

 

Jag vet inte vad Panasonic gör.

 

Mitt svar var ang. vad 1080i25P kunde vara i allmänhet.

 

Se länken från Sony som jag gav tidigare i den här tråden

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag förstått det så är både canons hv20 (vilt diskuterad här på forumet;)) och sonys V1'a 1080p... MEN! pga HDV'standarden så kan man inte lagra en ström i 1080p med HDV... så lösningen är att ta till 1080i... (samma antal pixlar) och trycka ner det på bandet...

 

Så signalen som sänds från sensorn till bandaren är progressiv, bandaren bara delar upp signalen som det behövs... vid uppspelning så är det bara att sätta ihop dessa fields på lättaste sätt och resultatet blir äkta 1080p25 lagrad i en 1080i50 ström... Men visst, jag kan hålla med jbergman om att det bäddar för bekymmer att kalla lösningen 1080i/25p...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Hmm flera svar här som är intressanta. Jag har själv suttit och slitit mitt hår när jag försökt förstå innebörden av 1080i/25P när vi spelat in med HVX200 och HPX500, det verkade ju liksom som ett moment 22. Men i fallet DVCProHD så innebär det alltså bara att P:et egentligen står för 25 frames/s?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan någon bena ut begreppet åt mig.

 

Hur kan man kalla 1080i/25p för proggressive om det går på interlace signal?

 

Hur skilljer sig detta från riktig full hd?

 

 

 

1080i25p

 

1080interlaced25p=f

 

= 1080 interlaced med 25f/sek

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...