Gå till innehåll

fritt fram att använda gamla filmer?


Laranja

Recommended Posts

jag har ett stort problem. min tanke har länge varit att använda scener ur F.W. Murnaus "Sunrise" från 1927 till en egen musikvideo. jag läste (här någonstans tror jag) att upphovsmannen måste varit död i 70 år för att man ska få använda någon annans verk, och han har varit död längre än så.

men sen läste jag att vem som helst kan köpa upp rättigheterna, och bli ny upphovsman. hur ligger det till egentligen? jag får inget bra svar nånstans!

jag tycker det låter orättvist att upphovsrätt kan förnyas på det där sättet. hursomhelst, kommer jag kunna använda videomaterial från Sunrise utan att riskera stämning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det gäller allt, även film. Man kan inte förnya upphovsrätten. Däremot kan varumärken förnyas. Vikipedia säger att Murnaus Nosferatu är kulturellt allmängods. Då borde Sunrise också vara det, men å andra sidan finns den inte på internetarchive så då är frågan om ALLA upphovsmän är tillräckligt döda?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt på internet archive (archive.org) är inte fritt fram att använda som man vill, håll utkik efter beteckningen "Creative Commons license: Public Domain". Sunrise finns inte där men det är ju möjligt att den ändå är fri att användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

har jag fel om jag säger det är 100 år efter kompositörens verk då det gäller musik?

 

men alltså, nån form av rättigheter måste det ju finnas. Bara för att en film är över 70 år gammal får väl inte folk använda den hursomhelst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är på rätt spår, men bara nästan. Det är 70 år efter upphovsmannens bortgång. Sen är upphovsrätten utgången. Är det flera upphovsmänn skall alla varit döda i 70 år. Det är bara kartor som det är 70 år punkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, om Mayer, som skrev manuset räknas som upphovsman han också så är det ju redan kört. han dog 1944. kanske skulle göra videon och se sen om jag blir stämd eller inte. då vet jag helt säkert iallafall :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Till att börja med: vem är egentligen upphovsman till en film? Producenten? Regissören? Eller borde det inte vara filmbolaget, som rimligen äger rättigheterna?

Om vi för resonemangets skull säger att Charlie Chaplin skulle ha varit död i 70 år, men att hans bolag "Charles Chaplin Productions" drevs vidare fram till 1960. Borde inte de fram tills dess äga rättigheterna till exempelvis "The Kid" från 1921, och hur räknar man då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar några exempel ur min kortfilm som nu är klar. Sweinkopf. Gordon Blix. Har ordnat och fått klarhet i uppbördsrätten. Namnet "Flashgordon" är skyddat som tusan i USA genom King Features och dotterbolaget här i Sverige, Bulls, säger att rätt till namnet och vissa bilder kan ta åratal att få reda på genom olika juridiska instanser. Gammal musik ur flashgordon från 30-talet är exempel skrivet av Franz Waxman, han dog 1969. Ägare till musiken är Universial Studios med svenska kontakten på STIM, som har skött detta perfekt ur min synvinkel.

Om film ska visas offentligt t.ex filmfestivaler bör man kolla först hur enkelt eller svårt det kan vara göra det lagligt.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Till att börja med: vem är egentligen upphovsman till en film? Producenten? Regissören? Eller borde det inte vara filmbolaget, som rimligen äger rättigheterna?

Om vi för resonemangets skull säger att Charlie Chaplin skulle ha varit död i 70 år, men att hans bolag "Charles Chaplin Productions" drevs vidare fram till 1960. Borde inte de fram tills dess äga rättigheterna till exempelvis "The Kid" från 1921, och hur räknar man då?

 

Det är i de flesta fall procuenten som är upphovsmannen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...