Gå till innehåll

Vem vill ha gratis V2 200T + gratis scanning?


Recommended Posts

Är försent ute märker jag. Skall filma med Super-8 18-30 juni.

Skall vara med i en entimmesfilm. Fotograf från Danska filmskolan. Dagsljus. Inomhusscen.

Har du nån rulle över, så hör av dig. Annars kanske det kan bli nån annan gång framöver. Jag är sugen på att göra en hel kortfilm med enbart super-8. Det vi skall göra nu är på video, med super -8 inslag för att gestalta 50-tal.

Men om det är nån som ångrar sig, så är jag intresserad.

 

MVH

 

Fanns ju inte super 8 på femtiotalet heller :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Fanns ju inte super 8 på femtiotalet heller :p

 

Och jag tror att reversal ser ut att vara mer "autentiskt gammalt" än en negativ emulsion.

 

64T blir mer kornigt, bra för "gammal-film-effekt", lite fel färgskala kanske (för blått, mer blåkornigt) men det ska väl gå att peta på vid redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Märk på rullarna vilken du vill ha tillbaka (om du har en "egeninspelad" eller en favoritrulle).

 

Utan prepare for telecine så kommer det att vara lite dammigare/smutsigare resultat, och damm syns mycket lättare på negativa filmer än reversal. Nu blir det vita prickar av dammet istället för svarta.

 

Men livsviktigt är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

De är scannade och på väg tillbaks till dig, borde komma fram imorgon. Om du kommer ihåg hur pass mycket du överexponerade de sista scenerna i ena rullen (sko på stranden) så är det ett perfekt mått på hur mycket man kan överexponera.

 

Jag kunde inte få de scenerna mörkare alls (när de är bra exponerade i scannern), men det finns hur mycket utrymme som helst att bränna ut bilden med överexponering. Gör man såhär (att man överexponerar negativa rullar lite lagomt) så ska det bli snyggare och mindre korniga bilder.

 

Hellre lite överexponering än underexponering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, så är ett par klipp på tuben. :)

 

Haha, om det inte finns någon annan som heter Bengt Kumula så är det den roligaste felstavningen på mitt namn hittils! På din hemsida kan man läsa "(Tack Till Bengt Kumula för råfilm) "!

 

Jag tar inte illa upp alls, jag är van vid att efternamnet ser ut på alla möjliga (och omöjliga) sätt. När min bror byggde ett hus så kom de olika prefab-delarna (väggar och tak) från samma leverantör med namnskyltarna alla stavade på olika sätt med Kampula, Kumpala, osv... :D

 

Bengt Kumula... det är bäst hittils! :D! haha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe jag hade det med mig. Men jag tror jag måste skaffat ett med klick påbar platta för att det ska bli användt.. Mitt är från medeltiden och man måste skruva , skruva och skruva... Flera av bilderna ÄR faktiskt tagna med stativ, filmen verkar hoppa något otroligt i min canon. skulle vara kul att testa en tryckplatta någongång, men jag vet inte om jag tycker dom är värda sitt pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

En del scener är mer ostabila än andra, jag tänker främst på de som även "hoppar lite" i sidled. Jag hoppas att de scenerna är tagna utan stativ, annars mår kameran inte bra. ;)

 

Dessvärre vet jag inte hur pass stor skillnad en tryckplatta gör, kanske finns det kameror som "behöver en tryckplatta" mer än andra?

 

Jo, är det inte lätt att använda stativet så blir det inte av...

 

PS. Jag lade in en länk till filmklippet på Filmshooting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...